vannjustering

Jeg brygger med vann fra egen brønn. Hva må til ang. testing av dette vannet? Hvilke resultater er man ute etter foruten Ph?
 
Takker for raskt svar!
Finnes det noe utstyr i handelen som kan detektere disse verdiene, eller må man sende inn for analyse?
 
Takker for raskt svar!
Finnes det noe utstyr i handelen som kan detektere disse verdiene, eller må man sende inn for analyse?
Mener du kan få begge deler, koster mye av det samme, men en lab gjør sikkert en bedre jobb. Hvis ikke så er det noen her på bruket som kanskje kan hjelpe med å teste vannet ditt? Som har testkit fra før :) Kanskje @Bjørnar E om jeg husker riktig.
 
Du ønsker nok svar med en gang, men vil uansett nevne at om du er Norbrygg-medlem så er det et gratis onlinekurs om vannjustering om et par uker

 
Takker for gode svar! Skal henge meg på online-kurset, og har blitt Norbrygg-medlem :cool:
Blir vel til at jeg sender inn en vannprøve i første omgang.
 
Jeg brygger med vann fra egen brønn. Hva må til ang. testing av dette vannet? Hvilke resultater er man ute etter foruten Ph?
Du kan lære veldig mye om vannet ditt hvis du måler GH (hardhet) og KH (alkalinitet). GH og KH test kan kjøpes i hvilken som helst dyrebutikk. Vannets PH er ikke viktig.
 
Du kan lære veldig mye om vannet ditt hvis du måler GH (hardhet) og KH (alkalinitet). GH og KH test kan kjøpes i hvilken som helst dyrebutikk. Vannets PH er ikke viktig.
Mener du °dH?

Edit: ser sånn ut ja..

°dHTyske hardhetsgrader
(grad deutscher Härte)
DH
dH
Degree of Hardness
GH
gH
German Hardness
General Hardness
TH
tH
Total Hardness
 
Mener du °dH?

Edit: ser sånn ut ja..

°dHTyske hardhetsgrader
(grad deutscher Härte)
DH
dH
Degree of Hardness
GH
gH
German Hardness
General Hardness
TH
tH
Total Hardness
4014162253507_0_f.png
 
Javisst, jeg brukte denne for å finne HCO3-:

Your carbonate hardness is 9,7 dH (degree of hardness). 1 dH = 17.8 ppm hardness as CaCO3. So that means your hardness is 9.7 * 17.8 = 173 ppm as CaCO3.

CaCO3 has a molecular weight of 100, HCO3 has a molecular weight of 61. So to convert your hardness from ppm of CaCO3 to ppm of HCO3, you convert the ppm of CaCO3 to moles and then covert back to ppm of HCO3 which gives you the following: ppm CaCO3 / 100 * 61 = 173 / 100 * 61 = 105.5 ppm HCO3.

Er det flere av de jeg nevnte i første innlegg av tråden man kan finne ut av med GH og KH?
 
Sist redigert:
Er det flere av de jeg nevnte i første innlegg av tråden amn kan finne ut av med GH og KH?
Nei:) Det er selvfølgelig best å ha analyse og vite nøyaktig hva som er i vannet.

GH og KH måling er dog en enkel og billig måte å sjekke vannet på. Brewers Friend sin kalkulator gir deg mulighet til å beregne PH i mesken, basert på GH og GH.

Hardhet i vannet i Norge stammer stortsett kun fra kalsiumkarbonat, så det er nok veldig lite klorid og sulfat i vannet hos de fleste.

Natrium har liten betydning, så lenge du ikke har ekstremt mye natrium i vannet ditt.
 
Nei:) Det er selvfølgelig best å ha analyse og vite nøyaktig hva som er i vannet.

GH og KH måling er dog en enkel og billig måte å sjekke vannet på. Brewers Friend sin kalkulator gir deg mulighet til å beregne PH i mesken, basert på GH og GH.

Hardhet i vannet i Norge stammer stortsett kun fra kalsiumkarbonat, så det er nok veldig lite klorid og sulfat i vannet hos de fleste.

Natrium har liten betydning, så lenge du ikke har ekstremt mye natrium i vannet ditt.
Hva mener du med veldig lite? kalsiumklorid/sulfat er vel de 2 vanligste vannjusteringene i tillegg til laktol?
 
Hva mener du med veldig lite? kalsiumklorid/sulfat er vel de 2 vanligste vannjusteringene i tillegg til laktol?
Som jeg skrev, hardhet i vannet i Norge stemmer stortsett fra oppløst kalsiumkarbonat - altså ikke fra kalsiumsulfat eller kalsiumklorid. De fleste har derfor i utgangspunktet lavt nivå av både klorid og sulfat i vannet sitt.
 
Som jeg skrev, hardhet i vannet i Norge stemmer stortsett fra oppløst kalsiumkarbonat - altså ikke fra kalsiumsulfat eller kalsiumklorid. De fleste har derfor i utgangspunktet lavt nivå av både klorid og sulfat i vannet sitt.
Jeg skjønner, men for å ordlegge meg litt bedre, hvilke verdier ville du lagt inn i en kalkulator når man ikke vet verdiene?
 
Om du har vann fra vanlig norsk overvann-kilde blir det nok ikke mye feil verken om du velger default i Brewfather Ca 18 Mg 0 Na 6 Cl 10 SO4 8 eller setter de til 0. I hvert fall når det er anbefalt et spekter til en øltype, f.eks. SO4 50-100, om man tilsetter for å nå 60 vil man garantert være innenfor. Men med vann fra brønn er det gjerne større konsentrasjoner av noe.
 
Om du har vann fra vanlig norsk overvann-kilde blir det nok ikke mye feil verken om du velger default i Brewfather Ca 18 Mg 0 Na 6 Cl 10 SO4 8 eller setter de til 0. I hvert fall når det er anbefalt et spekter til en øltype, f.eks. SO4 50-100, om man tilsetter for å nå 60 vil man garantert være innenfor. Men med vann fra brønn er det gjerne større konsentrasjoner av noe.
Mange takk, men jeg har borehullo_O Det jeg ikke finner noe som helst gjennomsnitt på er Cl og SO4, resten fikk jeg fra analysen da det først ble boret.
 
Tilbake
Topp