Vannkoker eller varmt kranvann til mesking og siling

Lars

Norbrygg-medlem
Hei!

Lurer på om noen har formeninger om bruk av varmt vann fra vannkoker eller krana til mesking og siling?
Vil gjerne korte ned tiden i brygginga der det går, uten å forringe kvaliteten...

Selv har jeg begynnt å bruke vannkokern flittig under bryggingen, men avstår fra å bruke vann fra vv.kranen.
Vannet fra kranen mistenker jeg at ofte kan føre med seg en uønsket metallisk smak.
Hvist du prøver å kjøle ned varmvannet du får fra springen å smaker på det, å det ikke er noen uønskede bismaker, å du ellers ikke har et gammelt vv. annlegg, vill jeg tro det skulle kunne brukes d å.

Vi gjorde denne smaketesten av nedkjølt varmtvann fra springen i vårt tidligere bryggelokale på Chateau Neuf, og det smakte helt forjævlig.... :eek:
Men i et privathus med ny vv-bereder kan det kanskje være bedre, som nevnt.

Har nå testet vann fra spring, vann fra hageslangestump (til meskekarfylling), avkjølt vann fra varmtvann og to vannkokere, og vannet virker helt fint over hele linja.
Såvidt litt daffere fra de varme kildene, men ikke noe usmak av noe slag.
Da er det vel håp om å spare litt tid likevel. :ilike:

Lars, har du noe å berette fra varmtvannseksperimentet? Ble det godt øl? Jeg har selv det samme ønsket som deg om å spare tid, en 3 år gammel bereder og det var ingen usmak på vannet. Kjenner likevel at jeg har en liten iboende skepsis fortsatt...så: ble det bra?

Jeg har ny VV-bereder (ca 1 år gammel). Jeg bruker konsekvent varmt vann fra springen ved mesking og batch sparging. Vannet må  som regel være litt varmere enn det er i springen, det fikser jeg med et "portabelt" 2kW varme element (lobotomert vannkoker). Men jeg tror det er viktig å tappe ut nok vann fra krana slik at en ikke bruker vann som har stått i rørene...
Jeg har sammenliknet avkjølt varmt vann fra spring og avkjølt kokt kaldtvann fra spring og kjenner ingen forskjell.
Jeg tipper jeg sparer en liten time på bryggedagen på denne måten...

Samme her, kjente ikke forskjell på vannet, så jeg bruker konsekvent varmvann fra springen til meskevann + skyllevann, og justerer med varmeelement.

Jeg forsøkte å kjøle ned varmt vann fra springen og det smakte temmelig høgg. Blir nok kokt/oppvarmet vann her i stuen.

Tilbake
Topp