Hei. Noen som bor i Bærum, brygger øl og har peiling på vannkvaliteten der?
Bor på Belset selv.
Kan forresten vannkvalitet ha noe å si på utbytte?
Bor på Belset selv.
Hei. Noen som bor i Bærum, brygger øl og har peiling på vannkvaliteten der?
Bor på Belset selv.
Tenker du på kvalitet i betydningen "sunt"/"ikke helsefarlig", eller tenker du på innholdet av ulike mineralsalter som kan påvirke smaken på ølet eller bryggeprosessen?
(Tilsettes mot slutten av kokinga.)
Minipirk, men kanskje også nyttig (ny for noen?) informasjon. Tilsett sinken i gjæringskaret hvis man bunnfeller i kokekjelen. Knekk en Servomyces-tablett i gjæringskaret mm man har flytende sink"ekstrakt" som da også kan tilsettes rett i bøtta. Mye går tapt i kokekjelen.
Men nå har det jo vært så mange delte vannskjemaer her at man kan nesten lage et som er felles for hele landet for de som har overflatevann. Litt kalsium, litt mindre klorid og sulfat, noe natrium, alkaliteten er dog noe man bør finne ut av fra sitt lokale vannverk, så nesten "felles".
Letteste er å få alkalitet direkte, egentlig.
Du trenger ikke koke det, bare dytt servomyces i bøtta. Eller i ditt tilfelle, siden du har blandet ut 1000L pulveret til brukbare nivå, dytt blandingen i bøtta. Har vanskelig å se at dette må kokes. Man er jo sikker, som er en en grei tommelfingerregel, men det er jo arbeid det og.
@Finn Berger
Jeg brukte denne siden:
Vannkvalitet - Asker og Bærum Vannverk IKS
Bor på grensen Jar/Stabekk. Ringte de og sjekket, og fant ut at jeg trolig har vann fra Aurevann.
Leker meg litt med vannjustering, men det er mest for moro.