Det Charles Talley sier, og hva du siterer er nok heller ikke nødvendigvis feil, gitt de rette vilkårene.
Men på et fora for bryggere av alle nivåer og med menneskers subjektive vurdering av begreper som grundig og nøye er det litt uheldig å skrive at man ikke trenger å bruke starsan bare man har vasket godt.
Det jeg ville si noe om, var at reingjøringa er viktigere enn desinfeksjon - fordi god reingjøring er en forutsetning for at det skal ha noen hensikt å desinfisere. Og så kunne jeg sjølsagt ha droppa parentesen der jeg sier at man egentlig kan droppe desinfeksjonen. Men jeg synes likevel det er et poeng med det, for det sier noe om hvor godt man må reingjøre.
Litt anekdotisk stoff for å belyse dette: Jeg har gått over fra klassiske plastbøtter til pet-kar (Flatbottom fra Kegland), og tenkte at de var så lette å reingjøre at jeg ikke trengte å være så nøye med å faktisk bruke mekanisk kraft (= en mjuk svamp). Jeg fjerna kräusenring og sånt på en skånsom måte, og så miksa jeg varmt vann og maskinoppvaskmiddel og rista dem lenge og vel. Skylling til slutt. Men det holdt altså ikke. Sjøl om karene så reine ut, og sjøl om jeg desinfiserte dem veldig grundig, fikk jeg et par infeksjoner. Og så la jeg merke til at når jeg hadde skylt dem og lagt dem til tørk, og damp kondenserte på innsida, så kunne jeg se mønstre der: Noen flekker/flater hadde andre egenskaper enn resten av karet.
Konklusjonen min var at disse flekkene/flatene ikke var helt reine, så jeg gikk over til grundig skrubbing med mjuk svamp med vaskemiddel. Dermed forsvant de, og nå kjenner jeg meg trygg på at karene er reine.
Skulle jeg brukt dem med en gang etter vask, trur jeg at det hadde gått helt fint. Men som regel blir de jo stående ei stund, og jeg har ikke noe system for å rotere dem -som jeg antakelig burde ha hatt - så noen kan bli stående ganske lenge. Derfor vil jeg ikke drømme om ikke å deinfisere dem før bruk. Men det ville jeg gjort om jeg hadde desinfisert dem før jeg satte dem bort, også, for effekten av desinfiseringa er heller ikke varig.
Etter 35 år som lektor i norsk videregående skole har jeg ikke noe naivt syn på hva folk er i stand til å misforstå
. Men nå skriver vi for voksne folk, og det jeg er opptatt av, er at det som står på forumet her skal være riktig, og at vi skal ta nødvendige forbehold. Det er ekstremt viktig at vi skiller mellom det vi med en rimelig grad av sikkerhet kan si er fakta, og hva som kanskje er sannsynlig, men ikke udiskutabelt. Og så skal vi sjølsagt understreke hva som er ment om det er noe som det er viktig at ikke misforstås. Og OK, jeg kunne nok gjort det her.
Men for å vende tilbake til trådtemaet:
Jeg trur det viktigste å passe på om vi skal unngå å få overført diastaticus - og andre tvilsomme organismer - fra en batch til en annen, er å ikke bruke kar som er slitte. Det skal lite til av riper for at det vi prøver å fjerne, skal kunne gjemme seg, og da hjelper hverken vasking eller desinfeksjon.
Når vi har tappet opp, skal alt skylles og vaskes med en gang. Det må ikke få bli stående og tørke.
I den sammenhengen må vi passe på å plukke fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre; kran og tappestav, og gå grundig over det.
Har vi alt dette klart for oss, kan vi konsentrere oss om vasking og desinfeksjon. Og for å være helt klar: Jeg ville ikke finne på å ikke desinfisere alt som har vært i kontakt med diastaticusgjær - sjøl om det
kanskje kunne gå bra å droppe det.