Varme stikkontakter - plastbryggeri

Testet mitt hjemmelagde plastbryggeri i kveld. Den er bygget av et 30 liters gjæringskar med 2 kw vannkokerelement. Tok en stund å få det til å koke, men det kokte godt når det kom i gang. Kokte vørteren i en time uten at sikringer slo ut.

Når jeg dro ut pluggen fra stikkonttakten oppdaget at pluggen var veeldig varm. Ble litt skeptisk og lurer på om dette er farlig? 2 KW i 2 timer skaper jo ganske mye varme.

Arne :)
 
Strømkabelen til min Miele 2200 watts støvsuger blir også varm og myk ved bruk.

Kablene er gjerne dimmensjonert for det, om du ikke har gjort noe lurt :)


Sørg bare for: Ikke legg kablene i kveil, nøst de ut, ellers kan det bli morsomt..
 
Ai, Arne! Gratulerer med nytt oppsett - det funket fint? Får vi bilder?

Jeg bør nok ikke gi elektriske råd - tror det er best for alle parter. :)
 
Kokeren funket kjempefint. Har ikke isolert dunken og det gjør nok at det tar lang tid å koke opp.
Det eneste jeg mangler nå er en god kjøler. Nå står dunken på verandaen i 8 minus.

Plastbryggeriet ble en nødløsning etter at jeg fikk alt for mye vørter ved meskingen i går. Endte opp med 27 liter - og min kjære kjele tok bare 24,5 liter - og man kan jo ikke tømme ut vørter! Bilder kommer nok!
 
Lindbach skrev:
Når jeg dro ut pluggen fra stikkonttakten oppdaget at pluggen var veeldig varm. Ble litt skeptisk og lurer på om dette er farlig? 2 kW i 2 timer skaper jo ganske mye varme.

Arne :)

Det var dette med varmt, hva er det uten termometer.
Du kan skjekke:
At kabelen er tykk nok, 1,5 mm2
At støpselet er skikkelig koblet.
At stikkontakten er skikkelig koblet.
At fjerene i stikkontakten er stramme nok, gammel kontakt ?
 
Tror jeg skal lete opp en tykkere og kortere kabel til neste gang - mistenker den for å være litt underdimensjonert.
 
Vis det var veldig varmt på kontakten mens ledningen ikkje var veldig varm, kan det vere dårleg kontakt ein plass (der varmen blir til) som nevnt over. Koparkablar ledar varmen godt utover i kabelen frå punktet det varmen oppstår, pga god varmeledningsevne.
Apparatkablar og skøyteledningar har andre kriteriar enn installerte kablar i huset ditt. Feks. 1,5mm2 apparatkabel kan brukast på ein 16A kurs, mens kablelen som er installert i huset mellom sikringen og stikkontakten må vere 2,5mm2 på 16A.
 
Tilbake
Topp