Varmeelement eller krabbekoker fra jula?

Hei. Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 36L kjele fra bryggeland på strømmen og fikk testet den men 23 liter vann på ovnen her hjemme (keramisk Topp) og etter nesten en time så begynte det så vidt å ryke av vannet.... Men jeg vil ha noe som går litt fortere og har sett på krabbekoker fra jula til 499,- som er innafor min prisklasse for øyeblikket ... Men har også tilgang på noen varmeelementer ifra varmtvannsberedere. Spørmålet mitt er da, hva bør jeg velge? Er det vanskelig å koble opp ett varmeelement som holder jevn temp eller bør jeg gå for gass (krabbekoker)? Det er tykk bunn i kjelen så temperaturen tror jeg vil holde seg jevn pluss at jeg har tenkt til å isolere kjelen, dette er kjele for BIAB :)
Takk på forhånd for svar
 
Brygger selv på 36-liters kjele med krabbekoker fra Jula. 7.5 kw tror jeg. 22 liter kaldt vann når 70 grader på ca 40 min. 32 liter vørter på ca 50 grader koker etter ca 45 minutter. Setter på isolasjon, tilpasset liggeunderlag, under mesking.
Er godt fornøyd med dette oppsettet.
Ifht det andre du spør om, lan nok andre svare.
 
Jeg en så liten kjele, egentlig bare trenger elektriske elementer. Da kan isolasjonen sitte på hele tiden og man har nok effekt til å koke både med 2000W og 3500W.

Dersom tid er en faktor så vil gass overta tidsbruken på et eller annet tidspunkt, variablene er mange. Jeg har en 21KW gassbrenner fra Blichmann og det tar utrolig kort tid å varme meskevann til ett 19 liters parti med øl. Ulempen er at du må/bør isolere kjelen etter oppvarming dersom du brygger BIAB. Dersom du benytter en annen metode, så blir regnestykket bedre mtp tid.
For å varme store mengder vørter, fra lav (60C?) opp til kok, så kan man ikke benytte full effekt på så mange KW gass. Bruker man kontinuerlig skylling så klarer man å få kok veldig tidlig uten å svi vørteren. Dette betyr at avdampingen øker og effektiviteten i bryggeriet går opp, desto større avdamping man har før man har oppnått, jo lengre kan man skylle før kjelen er full.
 
Kjøpte en 2 kw induksjonsplatetopp på Kjell & Co. Denne er suveren opp til mesketemp, men bruker litt tid på å komme opp til kok på 36 literen. Det jeg gjør er å varme opp skyllevann i en annen kjele mens merkingen pågår. Når jeg først når kok går det fint. Platen er portabel slik at jeg kan brygge hvor det måtte passe. Lurer litt på en dyppvarmer i tillegg. Da er jeg sikker på å komme svært raskt opp til kok. Ulempen med platen er at den i følge bruksanvisningen bare tåler noen og tyve kilo, men jeg støtter opp kjelen med en liten treramme som bærer mesteparten av vekten. Tipper jeg bruker strøm for 4-5 kroner i løpet av prosessen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er litt styr med gass, og det bør ikke brukes innendørs uten konstant tilsyn. Forbrenning av propan lager også en del ekstra damp. Jeg brukte krabbekokeren fra jula på 32l gryte før. Det gikk kjapt å få kok, men solgte den og monterte 2,4kw varmeelement i gryta i steden. Bruker lenger tid på oppkok, men mindre tid på rigging.

Det enkleste er nok en induksjonsplate. Ev. kan du ha et dyppelement for ekstra effekt under oppkok. Mye fint på ebay. Ellers er grilltenner fra jula mye brukt.
 
Takk for gode tips og info :) da ser det ut som om gassbrenner fra jula kan være ett alternativ siden jeg skal brygge på søndag, så blir det etterhvert å sette inn ett varmeelement
 
Tilbake
Topp