• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Varmeelement til HLT Ønskes kjøpt

B

bard

Er på utkikk etter et varmeelement på 2kW eller mer til HLT (50l stålfat).
Den gamle tok kvelden.
Trenger egentlig et element som kan skrus fast i 3 mm tykk vegg.  Men dyppvarmer kan også vurderes.
Noen som har noe liggende?
Fortrinnsvis i Oslo/omegn.

En rimelig løsning er å ta ut varmeelementet fra en vannkoker.

99 kr på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Vannkoker/34-1018-2

jonarve skrev:
En rimelig løsning er å ta ut varmeelementet fra en vannkoker.

99 kr på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Vannkoker/34-1018-2

- det er et tilsvarende element jeg har benyttet til nå.  Men det var noe knot å feste dette til fatet da det kun var to små skruer som satt helt ytterst i elementet for å feste det.  Jeg måtte ty til litt tec7 for å få det tett og til å sitte.  Kunne derfor tenke meg et element med gjennomgående stuss med mutter på baksiden.  Med en god pakning bør det bli en mer holdbar og sikker løsning.  Kjenner du elementet på foreslått CO vannkoker?  Er det lett å feste i fatveggen?

Tipset om gjennbruksstasjon og gamle maskiner høres bra ut, men litt skeptisk til om jeg får pelle av deler på ting som skal kastes.  De pleier å være utrolig strenge på "bordet fanger" når noe er innlevert.  Alt. blir å hente fra innsamlinga til Elkjøp ol.  Der er det liten kontroll tror jeg...

Ta med et par flasker hjemmebrygg og spør betjeningen på Elkjøp/Lefdal/Expert, så får du nok lov :biersmile:
Ev. hos en rørlegger. De har ofte kasserte VVB liggende.

Ellers er det masse sånt på e-bay, men kan være lang leveringstid på ting fra Kina f.ex.

Jeg har brukt to gjennbruksstasjoner uten noe problem.

Burcoelementer  fra ebay kommer fort, fra Uk og ikke kina.

Jeg bestilte 3,5kW Camcoelement hos Amazon via en link i en annen tråd her inne. Bestilte tirsdag kveld forrige uke og elementet ble levert på døra torsdag formiddag :)

joachim skrev:
Jeg bestilte 3,5kW Camcoelement hos Amazon via en link i en annen tråd her inne. Bestilte tirsdag kveld forrige uke og elementet ble levert på døra torsdag formiddag :)

Hva ble prisen på da? Og fulgte det med bolt på elementet for fastskruing?

Husker ikke helt i farta. Det ble endel dyrere enn kinaelement. Men kvaliteten ser endel bedre ut enn det på 3kW jeg skal bruke i HLT. Amazon tar bl.a. 15 dollar depositum for toll som jeg antar de gir tilbake.
Mutter bestilte jeg på ebay fra Kina. Det har selvsagt ikke kommet enda...

Jeg venter dette i posten en av dagene. Skal ikke ha det, så du får det billig. Betalte 33USD for vare og frakt.

Frodejo skrev:
Jeg venter dette i posten en av dagene. Skal ikke ha det, så du får det billig. Betalte 33USD for vare og frakt.

Oki hører fra deg når det kommer :)

bard skrev:
Frodejo skrev:

Heisan. Elementet har kommet, men har fått hard medfart under frakt og har blitt ødelagt. Det er skallet av i knekken og legeringen er skadet.
Trodde denne typen elementer var ganske harde, men denne er jo myk som smør. Bare beklage. Orker ikke ta retur på det, siden bare frakten koster mer enn å bestille et nytt.

Frodejo skrev:
bard skrev:
Frodejo skrev:

Heisan. Elementet har kommet, men har fått hard medfart under frakt og har blitt ødelagt. Det er skallet av i knekken og legeringen er skadet.
Trodde denne typen elementer var ganske harde, men denne er jo myk som smør. Bare beklage. Orker ikke ta retur på det, siden bare frakten koster mer enn å bestille et nytt.

Du får ofte nytt uten å måtte sende i retur når du klager. De må jo dekke returfrakten når elementet har blitt ødelagt før du fikk det i hende.

Så kjipt da! Jaja da får jeg bestille meg et og håpe jeg er heldigere enn deg...

Noen som veit hvordan Clas sitt element i vannkokeren er montert? Er det en 1" mutter eller flere små skruer. Vurdere dette som en quick fix...

Det er ikke 1" mutter. De trenger et høl på 38-40mm, så er det tre skruer som klemmer selve elementet og baksiden sammen rundt en pakning. De er etter min mening ikke noe å trakte etter...

Takker for det, Martin.

Det var sånn løsning jeg hadde på elementet som streiket - ikke keen på det igjen. Vanskelig å stramme skikkelig og dårlig pakning. Utfordringen nå er at jeg har fire små hull i en sirkel på ca 40mm. Tenker å sett i 4 RF skruer med pakning og lage nytt hull til det nye elementet...

Et par av disse skulle vel gjøre susen
http://www.ebay.com/itm/1500W-Traveling-Hot-Water-Heater-220V-Electric-Element-Immersion-Heater-LC939-/300902545671?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item460f307907

Tilbake
Topp