Varmeelement til RIMS

Hei! Ny her, men har allerede blitt bitt av basillen.. Jeg skal lage meg ett RIMS oppsett(Ja det blir PID osv  :skitbra: er jo automatiker, så det måtte bli sånn!!)
Spørsmålet er som følger: Varmeelement til RIMS - "scorching".. Noen erfaringer på dette? Ser at bryggerene "over there" er helt fanatiske på dette? Jeg mener når
jeg sirkulerer med pumpe så er vel dette lite aktuelt? Og som jeg ser av Norske Backers elementer så opererer de med ca 8W pr 2cm. Elementene er jo ganske lange, så det skulle vel gå fint? HJELP!(Litt hvertfall  :eek:
 
Trur de ter litt overdereven skepsis til sviing av varmeelementet, men, det kan sjølvsagt skje. Om du tenker på at vørteren er på sitt mest konsentrerte under meskinga er det ein større fare her enn under koking.
Sjølv har eg ca 4m 8mm koparrøyr i spiral i ein 2l ståltermos med ca 2l vatn i, og med eit 2Kw varmeelement i bunn, og K-givar til PID'en på vørter ut i frå varmevekslaren.
Det funkar fint til mitt oppsett med ca 10kg malt og som regel 40l bryggevolum.

Etter autokalibrering er PID'en dønn stabil.

Større bryggeri bør ah litt meir flow (tjukkare røyr i varmevekslaren) og kansje også litt meir effekt. Men kansje tilstrekkeleg med litt mindre om vørteren er i direkte kontakt med varmeelementet.
 
protto skrev:
Trur de ter litt overdereven skepsis til sviing av varmeelementet, men, det kan sjølvsagt skje. Om du tenker på at vørteren er på sitt mest konsentrerte under meskinga er det ein større fare her enn under koking.
Sjølv har eg ca 4m 8mm koparrøyr i spiral i ein 2l ståltermos med ca 2l vatn i, og med eit 2Kw varmeelement i bunn, og K-givar til PID'en på vørter ut i frå varmevekslaren.
Det funkar fint til mitt oppsett med ca 10kg malt og som regel 40l bryggevolum.

Etter autokalibrering er PID'en dønn stabil.

Større bryggeri bør ah litt meir flow (tjukkare røyr i varmevekslaren) og kanskje også litt meir effekt. Men kanskje tilstrekkeleg med litt mindre om vørteren er i direkte kontakt med varmeelementet.
Det hørtes interessant ut med den termosen du! Har du bilder av løsningen, eller det en fabrikkhemmelighet :laugh:
 
Flotters! :skitbra:
Forresten.. Hva tror vi om silbunn vs manifold? Så ett smart tips ang manifold. Brukte armeringskappen (RF) fra en slange som manifold. 
Skulle jo være perfekt gjennomstrømming i det?
 
setter du opp PID regulatoren riktig, og har kort responstid på temp føleren så burde det ikke være noe problem å unngå at det brenner seg på elementene. hvordan skal du styre varme elementene, triac eller kontaktor?
 
På PID controllerne fra Auber instuments kan du programere min og max effekt. Last ned siste versjon av bruksanvisningen. :yes:
 

Vedlegg

  • Rims.jpg
    36,8 KB · Sett: 856
Hva med å vente litt med RIMS?

Da lager du bare det du trenger for å komme i gang med brygginga, og så utvider du med RIMS når du har tid og lyst. Mye gøy du kan brygge uten avansert stegmesking.
 
BjarneHB skrev:
På PID controllerne fra Auber instuments kan du programere min og max effekt. Last ned siste versjon av bruksanvisningen. :yes:
Takker forresten for alle svar.. Håper på flere :)
Når det gjelder styring av min og max effekt med pid regulator så ser jeg ikke helt hvordan du skal klare det? Såvidt som jeg ser ut fra den typen som du nevner, så er elementet styrt on/off med SSR rele(men det switcher fort da, gjerne hver 0.5sek til 1 sek). Utgangen til releet er det ikke mulig styre lineært, la oss si 3-12Volt. Ut av dok som jeg har lest ser jeg en bare får 12V.
Correct me if I'm wrong ;-)
 
Effekten styres med lengden på pulsene. Jeg bruker en varmekolbe på 3500 watt men har stilt inn til en max på 50%. Når PID kontrolleren gir full effekt som ved stegmesking gir den bare spenning til elementet hvert annet sekund og reduserer effekten slik at vørten ikke brennes.
 
BjarneHB skrev:
Effekten styres med lengden på pulsene. Jeg bruker en varmekolbe på 3500 watt men har stilt inn til en max på 50%. Når PID kontrolleren gir full effekt som ved stegmesking gir den bare spenning til elementet hvert annet sekund og reduserer effekten slik at vørten ikke brennes.
Ok.. Jeg skal ikke krangle på den :-D Fikk du sett på den som jeg kjøpte? Ser ut som jeg kontrollere "on periode" på den også. Ser riktig nok ingen setting for "off periode"
 

Vedlegg

  • Digital-Temperature-Controller_2.jpg
    Digital-Temperature-Controller_2.jpg
    67,9 KB · Sett: 634
Det er nok output upper/lower limit. Her er forklaringen i min manual.

 4.12 Output range limits “OUTL” and “OUTH”
OUTL and OUTH allow you set the output range low and high limit.
OUTL is a useful feature for a system that needs to have a minimum amount
of power as long as the controller is powered. e.g. If OUTL=20, the controller
will maintain a minimum of 20% power output even when input sensor failed.
OUTH can be used when you have an overpowered heater to control a small
subject. e.g. If you set the OUTH=50, the 5000 watt heater will be used as
2500W heater (50%) even when the PID wants to send 100% output.
 
Tilhører vel ikke denne tråden, men kunne ikke dy meg
siden det er en automatiker her:)

Kan du si hva kostnadene er til en pls som i tillegg til
pumper, oppvarming og det vanlige i bryggingen tar med seg:

-fire transmittere for temperaturstyring.
- en transmitter for regulering av oppløst oxygen
-en for regulering av ph
- to for visning av ph.

helst med styring fra pc og logg:)

Er det mulig å programmere no sånt selv?
 
magnumhansen skrev:
Tilhører vel ikke denne tråden, men kunne ikke dy meg
siden det er en automatiker her:)

Kan du si hva kostnadene er til en pls som i tillegg til
pumper, oppvarming og det vanlige i bryggingen tar med seg:

-fire transmittere for temperaturstyring.
- en transmitter for regulering av oppløst oxygen
-en for regulering av pH
- to for visning av pH.

helst med styring fra pc og logg:)

Er det mulig å programmere no sånt selv?
Den var litt vrien du :) men... jeg kan alltids gjøre ett forsøk.  ::) Den vanskelige delen vil nok være transmittere for regulering av oppløst oxygen og pH. Personlig jobber jeg en del med PhoenixContact utstyr/plc'er. De har en prisgunstig plc IB ILC130 som kan bygges ut i det uendelige. Grunnversjonen er på ca 4000,- hvor det baserer seg på at man kjøper de tilleggsmodulene en trenger. De har vanvittig mange grensesnitt. Alt dette programeres i PCWorks, hvor det også har en innebygd funskjon for å lage HMI(human machine interface, som kan være en webside på din egen pc). Bare fantasien setter grenser i det programmet. Jeg har gode kontakter hos de i PhoenixContact Norge, og de er meget behjelpelig. Faktisk så arrangerer de gratis kurs i plc programering. De holder til på Alnabru, Oslo.
Jeg kommer tilbake med mere i morgen når jeg for undersøkt litt mere. :yes:
 
magnumhansen skrev:
Transmittere har jeg så det er ikkeno problem.
Kan den plc en byggest ut etter hvert?
Det er fullt mulig ja. Hvilke signaler kjører de tramsitterene på? 4-20mA el noe annet standard?
 
Tilbake
Topp