Varmeelement til RIMS

gustavf skrev:
magnumhansen skrev:
Tilhører vel ikke denne tråden, men kunne ikke dy meg
helst med styring fra pc og logg:)

Er det mulig å programmere no sånt selv?

Har du sett på BrewTroller?
http://www.brewtroller.com/
En kombinasjon av gjør-det-selv og ferdig, med ganske mye fokus på gjør-det-selv.


Jeg kikket på den siden og det var mye interessant. Men det jeg er ute etter er videre i prosessen
å kunne følge oxygeninnholdet , ph og temperaturen i øleen både under primærgjæring og
sekundær / lagring.
 
De transmitterene jeg har har USB kontakt og kan styres og og logges på pc.
Men jeg trenger minst tre dobble med hver sin USB kabel.
Er det non datakyndige som kan fortelle om det er mulig å separere
tre USB innganger og kjøre samme program på PC en for hver av de
tre inngangene samtidig. Eller om det fins en USB switch som kan styres fra pc-en.

Hvis jeg får det til å funke kan jeg sitte i Timbuktu og styre gjæringsforløpet
og temperaturer i bryggeriet mitt med remote desktop:)
Og uten pls...
 
magnumhansen skrev:
Er det non datakyndige som kan fortelle om det er mulig å separere
tre USB innganger og kjøre samme program på PC en for hver av de
tre inngangene samtidig.

Jeg er litt usikker på om jeg skjønte helt hva du lurte på, men dersom du har tre like USB-enheter så er det mulig å få tilgang til alle tre samtidig fra samme PC. Hvorvidt det er mulig å kjøre samme program tre ganger for å kontrollere tre enheter, kommer mer an på programmet enn begrensninger i USB-protokollen.
 
gustavf skrev:
magnumhansen skrev:
Er det non datakyndige som kan fortelle om det er mulig å separere
tre USB innganger og kjøre samme program på PC en for hver av de
tre inngangene samtidig.

Jeg er litt usikker på om jeg skjønte helt hva du lurte på, men dersom du har tre like USB-enheter så er det mulig å få tilgang til alle tre samtidig fra samme PC. Hvorvidt det er mulig å kjøre samme program tre ganger for å kontrollere tre enheter, kommer mer an på programmet enn begrensninger i USB-protokollen.

Det kommer veldig mye ann på enhetene også, hver enhet må ha forskjellige hardware id'er, noe jeg går ut ifra stemmer,men har selv forskjellige kina-produserte usb lydkort, der de har samme hardware id, og derved er umulig å styre når flere er tilkoblet samtidig.
Men antar dette er mer profesjonell hardware der slike ting ikke er et issue.

Isåfall er det som Gustav sier, programvaren som setter begrensingene, USB enheter som skal styres slik oppfører seg antageligvis som com-porter, isåfall bør du kunne få listet op en rekke med comporter når du kobler til flere på samme maskin.
 
magnumhansen skrev:
De transmitterene jeg har har USB kontakt og kan styres og og logges på pc.
Men jeg trenger minst tre dobble med hver sin USB kabel.
Er det non datakyndige som kan fortelle om det er mulig å separere
tre USB innganger og kjøre samme program på PC en for hver av de
tre inngangene samtidig. Eller om det fins en USB switch som kan styres fra pc-en.

Hvis jeg får det til å funke kan jeg sitte i Timbuktu og styre gjæringsforløpet
og temperaturer i bryggeriet mitt med remote desktop:)
Og uten pls...
Heisann! En enkel løsning er og lage seg virtuell pc. Du kan ha mange av de, og hver enkelt kan bruke hver sin usb.  Deretter kan du kjøre tre versjoner av programmet i hver sin"pc" Sjekk ut wmware:) lykke til! Ps: Ble det for drøyt med pls?
 
Må bare skyte inn:
Det er mulig i enkelte operativ-systemer å navne/binder usb-donglene til fysisk usb-port. Om dette kan gjøres i Windoze vet jeg ikke (tviler).

Vmware er en mulighet, da man kan binde en fysisk USB-port til en virtuell maskin.
Men; virker dette med Windoze som bunn-system?
..Dette vil muligens bli litt uoversiktlig og unødvendig komplisert.

Forøvrig så tenkte jeg å styre varmen på min med en arduino og en SSR.
Har såvidt prøvd dette før, da satte jeg opp ett tidsvindu på 1 sek.
Da er det bare prosent-regning å finne ut hvor mye energi man tilfører. Holder man koken på 850W, så gjør man det. Og da vet man at man kan repetere dette senere også.
Ulempen med dette er at det blir veldig ujevn belastning på strøm-nettet.
Og, hvis strøm-tilførselen til bryggeriet ikke er stiv nok, så vil lyset i bryggeriet blinke i takt med elementet.
Derfor er min plan B å styre thyristor (via optokopler!).

hmh, PH-sensor, oksygensensor, CO2-sensor.. ..kan kanskje bli en kul utbygning etter hvert.  ;D
hehe, den optimale sensor må vel være en gjær-celle-teller!
 
NilsOF skrev:
Må bare skyte inn:
Det er mulig i enkelte operativ-systemer å navne/binder usb-donglene til fysisk usb-port. Om dette kan gjøres i Windoze vet jeg ikke (tviler).

Vmware er en mulighet, da man kan binde en fysisk USB-port til en virtuell maskin.
Men; virker dette med Windoze som bunn-system?
Ja det går fint og definere opp utgangene i devicemanager i windows. Sett inn en usb-hub av anerkjent kvalitet med skikkelige drivere(der hvor du kan definere com - porter etc.).
Jeg nevnte virtuell med tanke på at man da kan ta en avdanket bærbar eller stasjonær for den saks skyld, å installere linux på den, og opprette ett par virtuelle maskiner på den. Sjekk ut linuxmint feks. Man kan også gjøre dette i windows. Men man skal da huske på at portene man definerte gjerne endrer rekkefølge. Dette selv om man lar usb stå i når man slår av eller på. Windows vil gjerne hjelpe deg, men det gjør helst bare ugang. Her i huset går det i Mac og linux! Sliter uheldigvis med "vanlig" pc på jobben! ;-)
 
Nå tror jeg dere kompliserer så mye at jeg ville ha funnet noe annet enn usb-enheter, benyttet brew-troller, og heller styrt den fra en pc.
Kjøre opp et helt nett med virtuelle maskiner for å styre en bryggeprosess blir vel bare kaos, husk at hver vm krever sitt av resurser, også skal jo helst alle snakke sammen så man får styrt/avlest de forskjellige enheten i et felles program.

Nei, back to basics.. :)
 
magnumhansen skrev:
Er det non datakyndige som kan fortelle om det er mulig å separere
tre USB innganger og kjøre samme program på PC en for hver av de
tre inngangene samtidig. Eller om det fins en USB switch som kan styres fra pc-en.

du kan jo sette opp virtuelle maskiner i feks vmware. Da kan hver guest kontrollere hver sin USB utgang.
Utover det kommer jeg ikke på noe som du kan bruke out-of.the-box. Om du ønsker å ha en felles GUI for alle 3 kan det jo løses via API vil jeg tro.
 
Heisann! En enkel løsning er og lage seg virtuell pc. Du kan ha mange av de, og hver enkelt kan bruke hver sin usb.  Deretter kan du kjøre tre versjoner av programmet i hver sin"pc" Sjekk ut wmware:) lykke til! Ps: Ble det for drøyt med pls?
[/quote]

Det blir nok pls etter hvert. Men det er litt jobb bare å bygge
om det elektriske så jeg kjører transmitterene først.
De kan vel kalles minipls-er, se vedlegg:)
 

Vedlegg

  • M300 TCT Quick Start Guide.pdf
    4,9 MB · Sett: 524
magnumhansen skrev:
Det blir nok pls etter hvert. Men det er litt jobb bare å bygge
om det elektriske så jeg kjører transmitterene først.
De kan vel kalles minipls-er, se vedlegg:)

Ifølge manualen:
The M300 Transmitter Configuration Tool (TCT) is a simple to use software program that allows for rapid parameter configuration of single or multiple M300 transmitters.

Burde jo bety at det er uproblematisk å ha flere tilkoblet samme pc samtidig?
Forutsatt at du har en USB hub som også gir strøm på utgangene:

NOTE:
Low power USB ports are not supported, such as the USB port on your keyboard or monitor.
 
magnumhansen skrev:
Det blir nok pls etter hvert. Men det er litt jobb bare å bygge
om det elektriske så jeg kjører transmitterene først.
De kan vel kalles minipls-er, se vedlegg:)
Jeg forstår  :)
Denne tråden tok vel en litt annen vei en jeg ville, men det er interessant! Jeg vil nok utelukkende kun brygge med mitt RIMS oppsett, det var kun meskingen jeg ville forenkle en del, og samtidig gjøre stegmesking tilgjengelig på en fornuftig måte. Det er jo tross alt vørteren som er ølet, så jeg mener det er mest å hente her, temperaturen er alfa omega! :yes: Jeg har mesket på kokeplate før, og det ble veldig tungvint. Jeg koser meg stort når jeg brygger, og syns det er helt greit at det tar en stund. :)
Men lykke til med PLS - og skulle du/dere trenge noen råd ang dette? så er det bare og spørre.  :biersmile:
 
[/quote]

Burde jo bety at det er uproblematisk å ha flere tilkoblet samme pc samtidig?
Forutsatt at du har en USB hub som også gir strøm på utgangene:

NOTE:
Low power USB ports are not supported, such as the USB port on your keyboard or monitor.

[/quote]

Det er uproblematisk mht til opppsettingen og endring av parametere
men så vidt jeg forstår ikke med loggingen.
 
Tilbake
Topp