Varmekilde for ca 100L bryggeri

Hei Godt folk!

Jeg har et lite 100L bryggeri i "grovkjelleren" med betonggulv, og jeg bruker per i dag en krabbekoker + 3kW dyppvarmer som varmekilde. Det fungerer greit. Ikke godt, men greit. Nå jobber jeg med å flytte bryggeriet inn i huset, og kan dermed ikke bruke krabbekokeren (laminatgulv). Jeg har mekket et dedikert bryggerom, og fått lagt kurser og strøm i pose og sekk (trefase-kurs pluss en separat 20A(?) kurs).

Hva er lurt å gjøre med oppvarming (meskevann og koking), med tanke på at jeg ikke kan bruke krabbekokeren innendørs? Kan man ha 2 stk 3kW i samme gryte, er det noen utfordringer med det? Om jeg ønsker å øke effekten på det ene elementet, hva er så neste steg? 4,5kW? Og hvor får man tak i sånt?
 
Sist redigert:
Det vanligste jeg har sett er 5-5,5 kW, men om du har tre-fas kurs tilgjengelig ville jeg prøvd å funnet et stort tre-fas varmelement. Det er ikke så stor prisforskjell så billigere med et stort enn flere små. F.eks.:
 
Jeg har en 100L kjele som jeg bruker til koking, normalt 50-70 liter. Jeg har en 3.5 kw Bryggselv induksjonsplate og en 3 kw dyppvarmer som varmekilder. Jeg har laget en "krybbe" som induksjonsplaten står i. Krybben har vertikale sider som kjelen står på. Disse er akkurat så høye at kjelens bunn er i kontakt med induksjonsplaten. Virker bra for mine behov.
 
har 4x 1,5 kw (2x2) element i kokekjel plus 3x2,5 kw til HLT på 3x16 A kurs til et 3 x160 liters bryggeri med litt avansert styring så at det ikke blir overlast på kursen.
 
Jeg har en 100L kjele som jeg bruker til koking, normalt 50-70 liter. Jeg har en 3.5 kw Bryggselv induksjonsplate og en 3 kw dyppvarmer som varmekilder. Jeg har laget en "krybbe" som induksjonsplaten står i. Krybben har vertikale sider som kjelen står på. Disse er akkurat så høye at kjelens bunn er i kontakt med induksjonsplaten. Virker bra for mine behov.
Notert! Smart med krybbe, så ikke induksjonskokeren blir most:)
 
Det vanligste jeg har sett er 5-5,5 kW, men om du har tre-fas kurs tilgjengelig ville jeg prøvd å funnet et stort tre-fas varmelement. Det er ikke så stor prisforskjell så billigere med et stort enn flere små. F.eks.:
Takk for det - mye fint på den siden for litt store nanobryggerier. Ukjent side for meg. Jeg skal prøve å få til den du sendte meg der, men usikker på om jeg har nok strøm faktisk. Har 3-fase, men kun 3x16A. Om jeg ikke får det til, tar jeg sikkert en 3300W fra samme side.
 
Tilbake
Topp