Varmekilde til gjæringskabinett

Jeg har en UT200 på vei i posten fra Humlegården akkurat nå, og ser frem til å kunne regulere gjæringstemperatur mer presist enn tidligere. Har tenkt å bruke et gammelt kjøleskap i kjelleren til gjæringskabinett. Nå har det seg slik at det for tiden er rundt 5 °C i kjelleren, og jeg vil i de fleste tilfeller, og alltid ved ale, være avhengig av å øke temperaturen i skapet, snarere enn å bruke kjøleskapet for å kjøle ned. Har fått med meg at det ofte ble brukt lyspærer til dette formålet. Hva gjør man nå som den gamle, varmeutviklende lyspæra er mer eller mindre avviklet?
 
På sikt må man finne andre løsninger, og da finnes det elementer til slike formål, som ex.
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
 
magne1972 skrev:
søk på peltier-element. har sett dem bli brukt til slikt
Er ikke det mest til kjøling, da?
Edit: Google forteller meg at det visstnok virker begge veier. Takk for tips, skal sjekke!  :ilike:

Hvor i h..... får man tak i slike ting?
 
Peltier? Ebay har bøtter og spann, ellers brukes slikt mye til overklokking av ting og tang i datamaskiner, så sære databutikker har til lands har også slikt.

Du kan søke på TEC også forresten, bare annet navn.
 
Steinarja skrev:
Eller hamstre lyspærer mens de fortsat finnes :idea: ;D
He he, kanskje jeg må gå i hamstermodus. Jeg trodde egentlig ikke at det var mulig å få tak i gamle lyspærer lenger. Kanskje en og annen butikk sitter med overskuddslager. Noen som har kommet over lyspærer i Stavanger-regionen?
 
Etter tips fra en annen tråd her på forumet (som jeg ikke fant innledningsvis), har jeg nå bestilt en slik som dette i en 50W utgave på ebay for $15.99 inkl porto.
 
Den var ikke dum!

Den lyser vel heller ikke, så slipper du problemet (?) med at øl skal stå mørkt!

Ellers finnnes det jo nå sparepærer med en liten halogenpære inni en normal pære. De varmer da også en del watt!
 
vanlige glødepærer er i salg et par år til. de første som allerede har forsvunnet er 100w

så det er ikke noe problem ennå
 
Hva med denne fra Petit Agentur? Noen som har prøvd den?

"Varmepalte. Med denne platen kan du sikre jevn temperatur for gjæringsbøtten din. Platen kan også brukes til andre ting som tørking av klær eller sko, eller for å sette føttene på i kalde vinterkvelder. Platen bruker bare 25 watt........."
 

Vedlegg

  • heat-panel.gif
    heat-panel.gif
    1,3 MB · Sett: 285
Jeg bruker selv stort kjøleskap og UT 200.

Jeg får plass til 6stk  30 liters dunker i skapet.

Til oppvarmning bruker jeg en liten kupevarmer til bil og det fungerer utmerket. Den får tempen hurtig opp og den fordeler varmen fint rundt i hele skapet. Jeg setter varmeren i bunnen av skapet og jeg plaserer temperaturføleren i hylla over. Da fordeler varmen seg fint.

I starten satt jeg varmeren høyere opp i skapet og fikk da problemer med at temperaturen ble ujevn. Det var mye varmere oppe i skapet i forhold til bunnen.

Jeg tror også at det er viktig å sette en kort temp.intervall på UT200 slik at varmen starter ofte, og ikke så lenge hver gang.
 
Ramsvatn skrev:
Jeg tror også at det er viktig å sette en kort temp.intervall på UT200 slik at varmen starter ofte, og ikke så lenge hver gang.

Hvor stort intervall er det greit å ha her? Jeg har en ale som skal få avslutte på 20 °C etter å ha stått 10 dager på ca 18 °C. Satte 'ein' på 19 °C og 'aus' på 20 °C, men det er bare vill gjetting fra min side.
 
Søk litt på forumet på "UT100" og "UT200", samt "hysterese", så finner du noen tips.

Jeg har brukt 1 grads differanse på gjæring, og 2 grader på lagring. Husk også at væsken ikke varmes/kjøles like fort som lufta i kjøleskapet, så svingningene i væsken er nok mindre enn innstilt hysterese.

Jeg vil synes 0,1 grad er for lite, da vil kjøleagregatet starte og stoppe relativt ofte - det sliter på motoren. Spesielt er dette et problem på frysebokser, og det vil forkorte levetiden (sier de som har prøvd).
 
Tilbake
Topp