Varmt vann fra springen?

Tror ikke det er en lur idé: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=199&id=6299
 
Tror det er en lur idé. Jeg gjør det hele tiden... Men jeg har en ganske ny bereder. Tror ikke helsenett anbefaler å drikke øl heller... ::)
 
Kilder:
The New York Times
Folkehelseinstituttet

I nye hus er det rør i rør og ikke noe bly i eller rundt rørene, mellom VV bereder og kran, så om huet er av nyere dato bør det vel gå bra?

Får vel mer bly i kroppen av å ta en tur over Danmarksplass til Vestbrygg, men eg trosser alle farer fra svevestøv til bly eg ska ha korn
Vel tilbake til saken, eg har brukt vann fra VV bereder til mesking for å spare tid.
 
Dette er noe de lærde strides om. Før i tida var vannrørene blyholdige. Når varmvannet strømmet gjennom var man redd at varmen ville føre til økt blyholdighet i vannet. I tillegg ville vannet du først tappet ha "stått" i rørene også være mer blyholdig. Derfor ble man frarådet å bruke varmt vann fra springen i matlaging og rådet til å tappe en stund før man brukte vannet.
Det er ikke grunnlag for dette i dag. Du kan trygt bruke varmt vann fra springen. Smaken/kvaliteten er vel en annen diskusjon.
En leges mening:
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html
 
Varmt vann fra springen ville jeg ikke brukt i hverken matlaging eller øl. Enkelt og greit fordi det må gjennom et ledd hvor det er mer stillestående enn kaldt vann og ser deretter ut hvis man har det i et glass. Men jeg har ikke noe vitenskapelig grunn til å gjøre det slik, så det er mer synsing og ikke av de gammeldagse grunnene til at man mente det måtte være kun kaldt i mat.
 
KristianBH skrev:
ser deretter ut hvis man har det i et glass.

Dette er regelrett tøys. En enkel test du kan gjøre er å koke kaldt vann fra springen og sette i et glass i kjøleskapet. Så tar du varmt vann fra springen i et annet glass og setter ved siden av. Når begge glassene er kalde sammenlikner du smak (og utseende??) Hvis du søker på forumet ser du at flere har gjort denne testen...
 
Et tips, kok opp og kjøl ned kaldtvann, smak og se om du merker noen forskjell mot nedkjølt varmtvann (metallsmak).
Jeg merker ingen forskjell hos meg..... Edit, Vikste kom meg i forkjøpet :)

Det gamle rådet om å ikke drikke vann fra varmtvannstanken har nok sin berettigelse fra at det er ikke bra å drikke varmt vann som har stått stille i gamle kopper-rør med gjerne blyloddinger i skjøtene. Eller hvis man har dårlig filtrert vannleveranse som gir utfellinger i varmtvannstanken kombinert med en gammel varmtvanns tank.

Selv om kaldt vann tar opp mindre mengde metaller, var det også tidligere anbefalt å renne kaldtvannet litt før man drakk det.
Stort sett er dette ikke lenger noe problem da dagens rør og skjøter ikke avgir skadelige metaller, dette finner man kun i hus som ikke har vært renovert siden 60 eller kanskje tidlig på 70 tallet. Usmak fra varmtvannstanken er nok den største risikoen.

Edit: her var det mange som kom meg i forkjøpet, lar dette stå uansett :)
 
Hva skal poenget være med å smake og se på vannet etter at det har stått i kjøleskapet, du hadde mest sannsynlig ikke greid å smake om det var et par dråper arsenikk i det en gang? Poenget mitt med å se på vannet når man tapper det er at vannet gir inntrykk av mer friskhet i det som er kaldt. Og selv om det er en liten sjangse for at det skal være noe problem med varmtvannet så ser jeg ikke poenget med å ta sjangsen i det hele tatt.

Hvis dere står ute på vidda og har valget mellom å drikke fra et stillestående tjern og en rennende elv, hva drikker dere vann fra da? Jeg vet hva Bear Grylls velger. Man kjenner stor forskjell på om vannet renner en stund eller tappes umiddelbart her i byen, det påvirker mitt valg da varmt vann i prinsipp er ganske stillestående.

Men i bunn og grunn er det synsing, og jeg støtter egentlig ikke synsing så sant man ikke kan bevise noe, men synes man skal gjøre det man føler for. Men jeg synes argumentet mitt er godt nok til å velge kaldt vann.
 
Om en ønsker mye varmt vann i en fei så er kan dere bruke kjølespiralen deres til å kjøre varmt vann gjennom den. Klarer ikke å oppnå 78 grader, men 50 grader tar ikke mange minutter i forhold til å kjøre varmeelementer. Etter det så er det bare å bruke mer konvensjonelle metoder for å varme vannet.
 
Støtter fullt ut det du sier om at alle må gjøre som de ønsker, er også helt enig i at hvorfor ta sjangser hvis det er/føles som en risiko. Dette innlegget er, siden du spør, mere ment som en oppklaring til hvorfor det er mange som ikke har problemer med å bruke en nyere eller nylig rengjort varmtvannsbereder som varmtvanns kilde, i stedet for at man varmer opp vann i en seperat varmtvannskjele på bryggestedet.

Det er riktig kaldt vann som har rennt en stund smaker bedre enn det man får umiddelbart ut av springen, eller fra varmtvannstanken. Årsaken er at dette vannet inneholder mye mer oppløst gass, dvs luft, som gir denne friske smaken. Metning av gass i vann er temperatur avhennig, kaldt vann kan inneholde mye mer oppløst gass enn varmt vann.

Men vi skal jo ikke bruke kaldt vann til å meske med, det skal varmes opp slik at vi mister denne oppløste gassen i væsken.
Poenget derfor med å se og smake på vannet etter at det er varmet opp og avkjølt, er at man da sammenligner vannvariantene på like vilkår (med samme mengde oppløst gass i væske).

Min logikk for å kunne bruke varmtvannsbereder er:
1. Samme vannkilde til kald og varmt vann.
2. Moderne/nyere vannrør avgir ikke lenger metaller til varmtvann eller stillestående vann, slik som tidligere.
3. Varmtvannsberederen er en usikkerhetsfaktor hvis den er gammel eller ikke nylig rengjort. Har man en nyere varmtvannsbereder eller har en type som man kan rengjøre innvendig, ser ikke jeg hva som er forskjellen mellom en varmtvannsbereder og en annen seperat kjele som varmer vann på bryggestedet.
 
KristianBH skrev:
Hva skal poenget være med å smake og se på vannet etter at det har stått i kjøleskapet, du hadde mest sannsynlig ikke greid å smake om det var et par dråper arsenikk i det en gang? Poenget mitt med å se på vannet når man tapper det er at vannet gir inntrykk av mer friskhet i det som er kaldt. Og selv om det er en liten sjangse for at det skal være noe problem med varmtvannet så ser jeg ikke poenget med å ta sjangsen i det hele tatt.

Hvis dere står ute på vidda og har valget mellom å drikke fra et stillestående tjern og en rennende elv, hva drikker dere vann fra da? Jeg vet hva Bear Grylls velger. Man kjenner stor forskjell på om vannet renner en stund eller tappes umiddelbart her i byen, det påvirker mitt valg da varmt vann i prinsipp er ganske stillestående.

Men i bunn og grunn er det synsing, og jeg støtter egentlig ikke synsing så sant man ikke kan bevise noe, men synes man skal gjøre det man føler for. Men jeg synes argumentet mitt er godt nok til å velge kaldt vann.
jeg vet hva Bear grylls ville valgt, enten å suge fuktigheten ut av den døde moskusen ved siden av tjernet eller nærmeste vannhull( urinal) :)
 
Bare for å bringe litt anekdotisk forskning på banen: En kompis som jeg gikk på kjemi med fikk testet vann i springen på den ene laben med tanke på metallinnholdet. Han testet varmt/kaldt vann uten å la det renne først, samt etter at det hadde rent (rønni?) en stund. Om jeg ikke husker 100 % feil fikk han høyest verdier for det kalde vannet som hadde vært stillestående, tett etterfulgt av det varme stillestående vannet (det var vel uansett ikke spesielt varmt når det er det første som kommer ut). Det rennende vannet hadde lavest verdier uavhengig varmt/kaldt vann. Dette var i et nytt bygg, bygget på 2000-tallet.

Tror det spesielt var sink som var høyt, men dette volumet blir uansett lite når man blander det ut med vannet som renner gjennom rørene. Det stemmer vel for så vidt men det som står her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4519:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:70500::1:6043:6:::0:0#eHandbook705002
 
nordtvedt skrev:
jeg vet hva Bear grylls ville valgt, enten å suge fuktigheten ut av den døde moskusen ved siden av tjernet eller nærmeste vannhull( urinal) :)

;D

oeng: Ser den, mitt poeng i den anledning var at det som evt. ville vært farlig ville ikke forsvunnet med koking heller. Men smaksmessig osv. så ser jeg den.
 
KristianBH skrev:
Varmt vann fra springen ville jeg ikke brukt i hverken matlaging eller øl. Enkelt og greit fordi det må gjennom et ledd hvor det er mer stillestående enn kaldt vann og ser deretter ut hvis man har det i et glass. Men jeg har ikke noe vitenskapelig grunn til å gjøre det slik, så det er mer synsing og ikke av de gammeldagse grunnene til at man mente det måtte være kun kaldt i mat.

Varmt vann mere stillestående ???

Ikke med tenåringer i huset !!!

:)
 
Varmt vann mere stillestående ???

Ikke med tenåringer i huset !!!

:)
[/quote]


Hehe, godt poeng!! ;D
 
For halvanna år sidan bytta eg ut varmtvannstanken i huset mitt med ein ny og større. Den gamle var ein 150l Oso fra slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet.

Når eg opna den for å lage meskekjele av den var den overaskande rein inni. Faktisk heilt rein. Så lenge røyrsystemet etter tanken er OK, feks. PEX eller kopar utan blyholdige loddingar, hadde eg hatt få betenkelegheitar med å bruke det vatnet til brygging.

Det er jo langt ifrå stilleståande vatn i VVB'en i ein normal husholdning (med kvinner og barn/tenåringar).
 
Jeg bruker alltid å gjøre dette, om jeg skal brygge fra en ny tank bruker jeg å ta to glass: Varmtvann i det ene og kaldt i det andre. Lar disse stå for å så kjenne om jeg smaker forskjell når de er blitt av lik temperatur. Har aldri smakt forskjell :)
 
Tilbake
Topp