Varmtvannsbereder prosjekt biab.

Har brygga litt ekstrakt med gode resultat,  og tenker nå på å begynne med allgrain type biab. Ser det står div poster om prosjekt, men tenkte å lufte tankene her, og etter nyttår poste bilder når jeg får komm igang med dette. Tanken er at jeg tar en 120l bereder å skjærer av toppen, da har jeg nok plass til opptil rundt 50 l batch. Men primært  bli det satt 25l batcher. I bunnen sitter det et element på 2kw, nok til å få kokt detta vannet. Skal bygge inn en kjølespiral i kobber som sitter permanent i. Hva tror dere om dette? Og termometer samt styring på temp og termometerlomme. I bunn sveiser jeg inn en kuleventil til avtapping av vørtern. Hva tror dere om mesking/koking på et sånt oppsett? Det jurde gå å meske og koke i samme tank? Jeg er forresten rørlegger:)

UB Nanobryggeri

Meske og koke i samme beholder er jo det vi med f.eks bb30 gjør.
Det er vel vanlig i BIAB også :D

Pass på at fastmontert kjøler ikke blir for vanskelig å rengjøre ;)

Høres spennende ut  :skitbra: Har en selv stående...lurer på om det også skal bli et prosjekt etter jul  ;) Legg gjerne ut noen bilder så en amatør som meg kan lære litt..

Takk for tips. Får legge kjølespiralen slik at rengjøring blir lettvindt. Hehe, jeg er i aller høyste grad amatør, men blir spennende å se om jeg får det til:)

UB Nanobryggeri

Hei!
Jeg tror du vil erfare at berederbryggeri blir litt grovt for å brygge batcher på 25 liter. Beredere passer best for brygg på 50 liter og oppover!
Mvh Svein Erik

Hmmm. Kanskje jeg kan få tak i bereder med mindre diameter.... Du har jo et poeng der... 

UB Nanobryggeri

Tilbake
Topp