Varmtvannsbereder spørsmål.

Albech skrev:
Det kan være svaret, nå har jeg vært ute og målt, og det er 2mm.  :biersmile:
Takker :) jeg satser på at min måling med målebånd (eneste jeg fant der og da) er feil.
Kapping blir med vinkelsliper uansett, og sveising med bakgass er ordnet.
Tenkte også å lage en mindre kon men da bruke en hyttekjele, og sveise konen på :)
Da har jeg til mindre batcher også ... ;)
 
Skal dokumentere hele prosjektet :)
Er det vellykket, er jeg mer enn tilfreds.... Konisk tank for ca tusenlappen med triclamper og tredelte ventiler  ;D
 
Har kappet av toppen på ene berederen i dag, og målte tykkelsen ganske nøyaktig til 1,0 mm.
Da må høiax være ypperlige beredere for oss hjemmebryggere :)
Det har jo en god del å si for vekten, og lettere bøying/bearbeiding, men vanskeligere sveising.. Selv om 1 mm er greit for det også, ifølge fagmannen :)
 
1mm er jo kjempefin tykkelse og helt knall å sveise, med TIG vel å merke, bruker man TIG og er stø på hånda og rolig med varmen kan man jo nesten sveise sammen sigarettpapir ;D mye renere og mindre sveisefuge å bearbeide enn MIG sveis.
Berederen jeg brukte i mitt bryggeri er en vegghengt type av ukjent merke, denne har også ca 1 mm tykkelse og en diameter på 38cm :ilike:
 
Diameteren på den jeg kappet er 500 mm.
Lit for stor etter min smak, men man må bruke det man har. Blir ikke tig-sveis, vanlig gass, men med nok sliping og pussing regner jeg med at det blir bra.
Skjøten som er originalt ser ut som det er friksjons-sveis??
Denne må også pusses litt....
Kommer en liten bildeserie over helgen, da regner jeg med at vi har kommet godt igang :)
 
Da er grovkappingen ferdig  ;D
Takk Oddvar for godt tips med papir for merking. Det lettet arbeidet betraktelig  :)
Grovpusset også sveiseskjøter i lokket, men disse skal finpusses, og hele tanken skal finpusses og poleres innvendig till food-grade quality som det heter på fint ;)
 

Vedlegg

  • lokk.jpg
    lokk.jpg
    488 KB · Sett: 823
  • markering kapp.jpg
    markering kapp.jpg
    373,1 KB · Sett: 780
  • utsnitt kon.jpg
    utsnitt kon.jpg
    355,8 KB · Sett: 833
  • kon tilkappet.jpg
    kon tilkappet.jpg
    851 KB · Sett: 756
  • grovpusset sveis.jpg
    grovpusset sveis.jpg
    948,3 KB · Sett: 810
Lurte på en ting med å gjære i disse, siden jeg planlegger å fyll dirrekte til corneliusfat, må det være smart å purge corneliusfatet med co2, og deretter koble ølslange fra konen, til ølsiden på fatet, for deretter å koble gass-siden på fatet til co2 utgangen på konen... da får man et helt lukket system. trenger jo ikke noe trykk, da øllet trykker co2 fra fatet over til konen....
 
Du seriekobler nødvendig antall cornyfat med conetanken, men på det siste setter du en overtryksventil som er innstilt på 1 bar for lager øl siden det gjærer på ca. 10 grader, du sligger da ferdikarbonert øl inn på Cornyfatet.

Men er spent på slammet som ligger på conesiden, hvordan dere får dette nei i ventilen og ut.
 
God ide Oddvar.  :)
Slammet på konesiden blir vel liggende der. Med en racking-arm, tapper man fra midt i konen ned til corneliusen, og med klar sillikonslange mellom triclampen og fatkoblingen ser man når det begyner å bli uklart øl av sedimenter som følger med, og avslutter tappingen og kaller resten trub til bryggeguden :)
 
Rustfritt er hardt, men litt bretting/bøying til, så er vi forhåpendtligvis i mål :)
 

Vedlegg

  • Bretting.jpg
    Bretting.jpg
    654,9 KB · Sett: 666
Tilbake
Topp