Vask av flasker

Det som gjør alt mye enklere synes jeg er å skylle flaskene etter bruk, ellers må man tre til med mye manuelt arbeid..

Min rutine har blitt at jeg fyller opp et euopris-kar som rommer ei kasse med PBW/Kaustisk soda, senker en og en kasse nedi ved å presse den ned med ei annen kasse, tar kassa ut og lar det stå over natten. Så fyller jeg karet med vann, skyller en-to ganger ved å sette kassene på hodet med en kasse under seg for å drenere. Så finner jeg frem flaskene jeg skal flaske den dagen (vasker/brygger og flasker på samme dag), og setter de på opp ned i karet for å tømme de, da de har stått fulle med star-san siden siste brygge/flaske/vaske-dag. Så går de flaskene jeg skal bruke neste uke (de jeg nettopp har skylt med vann) oppi karet og blir fylt av star-san og står i kasser i ei uke. Med denne måten resirkulerer jeg star san, mens PBW/Kaustisk blir engangsbruk for den vaskedagen.

Da jeg flasket igår hadde jeg bare kjørt de i oppvaskmaskinen på 60 -70 grader i 1 t og 45 min uten no annet enn varmt vann
De var mekanisk rene inni på forhånd
Burde holde det?

loebrygg skrev:
Da jeg flasket igår hadde jeg bare kjørt de i oppvaskmaskinen på 60 -70 grader i 1 t og 45 min uten no annet enn varmt vann
De var mekanisk rene inni på forhånd
Burde holde det?
Oppvaskmaskinrunden hadde nok høyst sannsynlig ingen effekt. Sannsynligheten for at vannstrålene skal treffe inni flaskene med annet enn bitte små mengder er forsvinnende liten, og temperaturen er ikke høy nok til å drepe bakterier. Så dessverre oppnådde du nok ikke noe særlig mer enn å skylle flaskene veldig godt på utsiden. ;)

Tror du ikke temperaturen inne og utenpå flaskene ble utlignet etter en time og tre kvarter og at 60 -70 grader skulle holde
Flaskene var også fuktig inni rett etter vask

Såvidt jeg har skjønt så holder ikke 60-70 grader uten et middel som saniterer.

Flaskene kan jo også ha vært fuktige grunnet damp som stiger.

Men en runde med star-san er vel uansett ikke dumt? Hvis flaskene er rene så er de jo rene, men ikke saniterte. Man må jo uansett vaske før man dreper bakterier, noe du kanskje har gjort.

Jeg kjører 48 stk 0,5l flasker nedi en lagringsdunk fra ikea, tapper så varmt vann jeg får fra springen og heller dette over en god mengde klor og zalo, benytter en brukt ølkasse til å holde nede mens jeg skyller så alle flaskene blir fylt opp med vann. Så lar jeg dette stå en stund, rister alle flaskene med løsningen inni, skyller flaskene 2-3 ganger med varmt vann, ser etter at de er mekanisk rene, og kjører de gjennom ett bad med chemipro.

Setter de opp ned i flaskeplaten min, lagrer i kasser og gir dem nytt bad med chemipro før flasking.

Dersom jeg har kranglete flasker kaster jeg eller børster dem, alt kommer ann på dagsformen.

Har ikke hatt noen problemer med denne metoden enda, men kan være jeg gjør noe feil uansett?

I dette selskapet føler jeg meg virkelig som en sløvsekk...

Jeg skyller flasken 2-3 ganger i varmt vann rett fra springen.. uavhengig om det er "egne" flasker eller kjøpeøl.. Deretter lar jeg de få tørke, før jeg kaster de ned i en stor kasse i en støvete kjeller. På flaskedag får de 2-3 sprut med starsan i flaskeskylleren, før de henges opp på flasketreet.

Kunne aldri falle meg inn å sende de i oppvaskmaskinen... Eller å starsan-behandle de når flasken var drukket..

Med denne metoden bruker jeg sikkert en brøkdel av tiden av mange andre her. Faren for infeksjon er nok litt større, men har kun hatt 3-4 dårlige flasker, etter flasking av anslagsvis 2500 flasker. Den risikoen lever jeg fint med.

Jeg varierer mellom din metode og oppvaskmaskin
Fordelen med oppvaskmaskin er at du slipper å stå med alle for hånd
Har også hatt minimalt med infeksjon, om noen i det hele tatt

Om noen her har et GoPro kamera og en vanntett lommelykt er det jo bare å kjøre gjennom et skylleprogram for å se hvor mye vann som faktisk kommer inn i flaskene i oppvaskmaskinen. Har sett et klipp med GoPro i oppvaskmaskin tidligere. Det var uten flasker da.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

Prøvde å vaske flaskene med starsan ved sist tapping, er sabla styr spør du meg!
Tapper alt på flasker, så det har blitt noen hundre flasker nå. (rask hoderegning gir i overkant av 800 flasker og ingen har vært infisert så langt)

Framgangsmåten som jeg har kommet fram til er enklest:

1) Vask/skyll flaskene etter du bruke de (bruk børste om du må)
2) Tørk flaskene (stativ er kjekt)
3) Sett en aluminiumsbit over tuten (gjennbruk er smart)
4) Sett flaskene i stekeoven på 120-150 grader i min. 10 min
5) Lagre til de skal brukes

Kan være lurt å mellomlagre de tørkede flaskene til du kan fylle opp en stekeovn.

Stadig mange kreative løsninger å spore på dette temaet. Jeg har flaskedag på torsdag, 1. Mai. Da skal jeg bruke brukte flasker for første gang. (Eget gjenbruk). Har skylt de godt i varmt vann fra springen etter bruk. Skyller de i varmt vann og Oxi på flasketreet på tappedagen.
Ved en annen anledning skal jeg prøve å varme falsker i ovnen på 130 grader i ti minutter. Tror dere de kan sprekke?

Et annet tips hvis det er mye limrester igjen
Matolje og varmt vann, etterfulgt av zalo og mer varmt vann

Tilbake
Topp