Vask av tank

Noen som har et forslag til hvordan jeg kan vaske en rustfri ståltank innvnedig? det er en gammel 200 liters varmtvannsbereder. Jeg har bare et lite hull i toppen som jeg knapt nok får hånden inn i. Finnes det vaskemiddel som tar alt av smuss og slike ting? Jeg regner med det sitter et belegg med noe gruff på innsiden av denne også som det har gjort på andre jeg har. De andre har jeg kappet toppen av og da er det lett å komme til med skureutstyr, men det går ikke på denne.

Forslag?

Saltsyre tar alt :)
Rustfritt blir som nytt, men gjør det utendørs. Det lukter/gasser som helvete...  ;D

Virker litt rart att du skal brygge øl i en varmtvannstank, uten att du kapper av enten toppen eller bunnen. Eg brukte en gammel varmtvannsbereder, var grodd slik som du sier. Eg brukte zalo og vaskekost, og så kokte er reint vann i noen timer etterpå. Saltsyre er jo greit nok og bruke om du veit kva du holder på med. Alt stål som står i en radius på 10 meter rundt saltsyra ruster. Bilen fks, må stå langt borte. Eg hadde ei flaske i garasjen. Den var ny, og uåpnet, og likevel rustet alt stål som stod ved siden . Om du likevel bruker dette, så gjør som alle de andre sier, hansker, luftmaske, vernebriller osv.

På messing fungerer jo sitronsyre veldi bra. Usikker på om dette er bra på varmtvannstank, men om det gjør det, er jo sjøve syra mykje mindre farlig.

De skal brukes til lagring av øl. Jeg lager bare et lite hull i toppen og setter i et lokk til korneliusfat.  ;D

Noen som forresten vet hvor jeg kan kjøpe saltsyre som kan brukes til dette formålet?

Og hvordan er det å bruke denne tanken til oppbevaring av drikkevarer etter bruk av saltsyre? Det virker jo som himla sterke saker... :attevar:

Saltsyre får du hos de fleste jernvarehandlere/malrforetninger/felleskjøpet.. :)
Helt ok og bruke tanken til drikke etterpå. Men den må jo rengjøres godt etter syrevasken :)

Husk bare at syre i vann det går an, vann i syre blir et uhyre.  Å verneutstyr kan jeg skrive under på, har vaska rust av fat med sorten så det erfarte jeg...

Sverre K skrev:
Husk bare at syre i vann det går an, vann i syre blir et uhyre.  Å verneutstyr kan jeg skrive under på, har vaska rust av fat med sorten så det erfarte jeg...
Du har tydeligvis brukt dette noen ganger og vet hvordan det skal gjøres. Jeg har tenkt å som jeg nevnte tidligere å rengjøre en varmtvannsbereder innvendig. Hvor mye syre og hvilken blanding anbefaler du? Jeg har sett en som står "SALTSYRE 30%" på, på en liter.
Det jeg har vurdert å gjøre er å helle hele flaska på tanken og rulle den en stund. Har du  noen tips til hvordan jeg bør vaske den?  Den er på 200 liter.
Eller blir det for lite med en liter og for sterk, slik at jeg kanskje burde blandet den ned til 15% og 2 liter.

Sitronsyre er mye mindre skummeltæ å bruke. Det brukes jo som tilsetning til en masse mat- og drikkevarer. Det kan du bare helle ut etterpå. Fås f.eks kjøpt i 25kg sekk (som du blander med vann) på Hjelle Kjemi helt ytterst i C Sundts gate i Bergen.

Det jeg har brukt av syre har jeg brukt konsentrert og ikke blanda ut.  Høres ut som en grei måte å gjøre det på det du skisserer men bare husk at det gasser nokka forjævlig å er ikke akkurat behagelig å puste i seg.  Mene der  var noen som sa at konsentrert fosforsyre (sterkrens) også burde fungere men har ikke prøvd det selv.

Ja du kan gi f i saltsyra og bruke fosforsyre, den er dyrere men det er nå bare den ene gange og du bruker ikke alt og dermed har du noe til overs som du ofte trenger i ølbrygging.
I åpne tanker er det bare å ha litt på en svamp, i tette tanker har du selv løsningen, men da er fosforsyre sikrere, uansett du bruker ikke en hel liter.

Og ja, jeg har brukt begge deler.

Noen andre som har noen forslag? Jeg snakket med Hjelle Kjemi i Bergen og de hadde ikke lov til å selge til privatpersoner lenger på grunn av nye regler. Og da er jeg jo like langt.

Ville det hjulpet å sette opp et enkeltmannsforetak og så handle inn vaskemidlet via det?

85% fosforsyre får man kjøpt hos Petit i hvert fall: http://petitagentur.mystore3.no/products/sterkrens-1-liter

Salt og eddik burde gjøre susen... men er ikke så mye mer behagelig å puste inn en saltsyre

Det går med relativt mye salt

Tilbake
Topp