Vaske høstet gjær etter to uker

Kim Log skrev:
I det øyeblikket du nevnte steam beer, så tror jeg de fleste skjønte hvilken gjær det gjaldt. Du må neste vurdere selv om du vil ta sjansen. Jeg hadde nok lukket øynene og latt det stå til, selvom det mest rasjonelle kanskje er å dumpe gjæren.

Hehe, ja det er jo nettopp det dillemmaet jeg har. Jeg vet ikke hvordan det er meningen at gjæren skal lukte, men denne lukter ikke bare gjær, sånn som gjær pleier å lukte. Likevel så kan jo forksjellen i lukt komme av at det er en helt annen gjær enn jeg er vant med. Burde sikkert lukta litt mer grundig på den da jeg høsta den. Da hadde jeg hatt et bedre sammenligningsgrunnlag og ville vært i stand til å avgjøre om lukta har endra seg.
 
Hei,
Søk opp Neve Parker på youtube. Det ligger en del nyttige videoer fra Neve Parker, White labs om gjær generelt. Hun sier bla annet at topphøsting av gjær gir renere og bedre gjær, og at slurry fra alkoholstyrke under 6% er grei og gjenbruke uten vasking, men ikke optimalt. Når det gjelder holdbarhet er det gjennomgående her på forumet og fra alle andre jeg har hørt om/fra at 2 uker er "maks" og helst en uke. Alt går, men du får mindre frisk gjær, med mindre cellekonsentrasjon etter 2 uker.
Grunnen til at kjøpt gjær holder lenger er at den er trimmet og satt inn i riktig lagringsmedia.
 
Har vasket gjær. Denne skiller seg i et mørkt og et lyst lag. Skal jeg forsøke fjerne den øverste mørke "kaka" ?

bjørn.f
 

Vedlegg

  • gjarvask.png
    gjarvask.png
    594,8 KB · Sett: 142
Tilbake
Topp