Vaske med klor. Dosering?

Etter en del snakk om infeksjoner, biofilm og Belle Saison som nekter å dø har jeg bestemt meg for å ta grep.

Tenker å ta en vask med klor. Det er deler av plast, gummi og silikon som skal vaskes. Bøtter, kraner, pakninger, slanger, propper og gjærlåser. Hvor mange milliliter klor trengs det pr liter vann? Hvor mye er for mye?

Ser at det står 4 ml pr liter i How to brew, men det er for desinfisering. Her skal det vaskes. Det er kanskje ikke nødvendig, da alt skal være rent, men hvorfor ikke.

Alle deler skal skylles godt etter vask.

Har det noe å si om det er klor av merkevaren Klorin eller en billigere type fra Coop, Rema eller andre butikker?

På flasken jeg har står det hvor mye jeg skal bruke ved vond lukt i sluk, til desinfisering og blekning av bomullstekstiler.

Etter en del snakk om infeksjoner, biofilm og Belle Saison som nekter å dø har jeg bestemt meg for å ta grep.

Tenker å ta en vask med klor. Det er deler av plast, gummi og silikon som skal vaskes. Bøtter, kraner, pakninger, slanger, propper og gjærlåser. Hvor mange milliliter klor trengs det pr liter vann? Hvor mye er for mye?

Ser at det står 4 ml pr liter i How to brew, men det er for desinfisering. Her skal det vaskes. Det er kanskje ikke nødvendig, da alt skal være rent, men hvorfor ikke.

Alle deler skal skylles godt etter vask.

Har det noe å si om det er klor av merkevaren Klorin eller en billigere type fra Coop, Rema eller andre butikker?

Vasking er vasking, dvs. fjerning av skitt. Desinfisering er dreping av mikroorganismer. Du må gjøre begge deler, og jeg tror ikke det er optimalt å prøve å kombinere det, som det ser ut som om er hva du tenker deg, egentlig.

Jeg bruker maskinoppvaskmiddel når jeg vasker. Bløtlegging noen timer i det - eventuelt over natta - løser opp inngrodd møkk, biofilm og stort sett all elendighet, og så kan du gå løs på det med et egnet verktøy, dvs. en svamp/en myk børste. Ikke noe som kan ripe, selvfølgelig. Det er mye mulig at kaustisk soda eller PBW er enda bedre, men maskinopvaskmiddel ser ut til gjøre en grei jobb. Jeg tror ikke klorin gjør den jobben der like godt.

Når det er reint, kan du desinfisere, og da er oppskrifta til Palmer sikkert utmerket. 20 minutters kontakttid, og da skal du ikke trenge å skylle, heller, bare la det tørke.

Sist redigert:
Trodde klor kunne brukes til vasking. Har jeg missforstått det?

Nei og ja:). Du kan godt vaske kjapt over med klor, og det løser opp skitt, men lukta kan bli hengende i om du lar det stå i lenge. Nå er det mange som bruker det, så jeg skal ikke si at det er ubrukelig. Men Palmer anbefaler ikke å bruke det til annet enn lett reingjøring, i alle fall.

Klorin er vel ikke noe det anbefales å bruke så mye av ut fra miljøhensyn, heller.

Tilbake
Topp