Desinfisering av utstyr med klorin

Mulig min metode er lit tungvin, men er hvertfall billig: fyller dunken med vann og en god slump klor hvor jeg med en svamp "vasker" dunken, lar det stå en times tid før jeg skyller godt ut. Deretter slenger jeg opp i  ca 5 liter vann + starsan og rister og heller på dunken 3-4 ganger ila ca 30min
 
for rengjøring av fat er starsan fint, og rimelig.
blander ut starsan og vann etter anbefalt dosering, og tømmer ca en halvliter i fatet, rister godt så hele fatet er fult av skum, og gjenntar det 2-4 ganger.
tømmer ut etterpå og ferdig...
går med minimalt med starsan til å dessinfisere 2 fat, og dunk for omstikking til sukkerlake samt slanger og div til bruk.
 
Brødrene Sandværs Kjellerbryggeri har bestandig brukt klorin.
Bruker en ganske sterk blanding. 2 dl klorin til en 25 liters dunk.
Står i ca. 1 time. Skyller grundig med rent kaldt vann etterpå.
Har ikke hatt noen problemer, så langt.

Raymond.
 
De fleste som blander kjemikalier eller andre ting her på berget lider av "Litt ekstra" eller "Bare litt til for å være sikker"  Det er ikke bra å blande for mye med tanke på rester etter bruk. Jeg har derfor nedenfor funnet frem til fakta med referanse til produsentenes sine egne datablader. Dermed skulle det ikke være noen grunn til å spekulere i virkemåte, bladingsforhold eller kontakttid.

Klorin skal ha desinfisert det meste etter 3 - 5 minutter. Kontaktid utover dette har ikke noe for seg.  :noway: Blandingsforhold er 0,5 - 1 dl. pr. 10 liter vann. Det er den høye PH (Alkalisk) som gir den desinfiserende effekten. PH utblandet 0,5 dl til 10 l vann gir ca. 11,5 i PH. Se vedlagte link til datablad fra produsentet Lilleborg. Dermed trenger en ikke gjette på hvor mye en skal blande og virketiden. http://www.lilleborgprofesjonell.no/produkter/Brukerinformasjon/KLORIN.pdf

Når det gjelder StarSan så ligger det i den sure enden av skalaen. PH på konsentrat er faktisk 1. Det brukes flere ganger så lenge PH er under 3 som kan enkelt måles. Det er det sure miljøet som gir den desinfiserende effekten. Fra produsenten til StarSan http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf
Datablad: http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanHBMSDS2.pdf
 
Raymond skrev:
Brødrene Sandværs Kjellerbryggeri har bestandig brukt klorin.
Bruker en ganske sterk blanding. 2 dl klorin til en 25 liters dunk.
Står i ca. 1 time. Skyller grundig med rent kaldt vann etterpå.
Har ikke hatt noen problemer, så langt.


Raymond.
Norsk vann er stort sett ingen problem, men hva er forskjellen på å først dessinfisere, og siden skylle med et ikke dessinfisert vann?
At det stort sett går bra er jeg inneforstått med, men etter skyllin er det ikke dessinfisert!
det er det som er den store fordelen med starsan. du trenger ikke sjanse på vannkvaliteten.
 
Flere har sakt det, så blir litt smør på flesk....

Personlig bruker jeg en del klorin, det fungerer utmerket, men man må være fornuftig i dosering.
For plast kan man guffe litt på uten problem, jeg skyller med varmt vann fra varmtvannsberederen, dette vannet skal være varmt nok til å ta livet av de fleste vederstyggelighetene, ellers ville jo varmtvannsberederen vært fylt opp med gugge, så dette vannet stoler jeg på.

For rustfrittstål anbefales det generelt ikke bruk av klor, men med varsom dosering og kortvarig kontakt går det helt fint.

Jeg har også sterkrens og stoutrens som jeg kjøpte fra Petit Agentur den gangen da dette agenturet holdt til i Bergen, begge flaskene er fremdeles bortimot full, de fungerer, men jeg føler meg vell så trygg med klor.
Starsan har jeg aldri brukt, men mange bruker det, så det er sikkert ett utmerket produkt.

Det jeg mener å si er ikke at klor er løsningen, for klor er etsende, så det har sine bivirkninger, budskapet er:
hvis du velger å bruke klor, vær varsom med metall, spesielt rustfrittstål.
 
Når det gjelder desinfisering er det mange som tror at da er mediet fritt for bakterier og annet uvesen, dette er ikke tilfelle.
Desinfisering betyr at man har fått antallet bakterier m.m ned på et antatt uproblematisk nivå.

Selv koking ved normalt trykk tar ikke livet av alle livsformer.
 
Espen Unnvik skrev:
Når det gjelder desinfisering er det mange som tror at da er mediet fritt for bakterier og annet uvesen, dette er ikke tilfelle.
Desinfisering betyr at man har fått antallet bakterier m.m ned på et antatt uproblematisk nivå.

Selv koking ved normalt trykk tar ikke livet av alle livsformer.
Dette er diskutert før.
dessinfisering er ikke det samme som sterilisering.
bortsett fra det, vil dessinfisert si at det er fritt for "infiserende organismer"
steril vil si at alt levende er borte.
for bryggingen vår vil dessinfisert i mange måter være nok. men det hjelper fortsatt ikke å dessinfisere med klor for så å tilsette vann som ikke er dessinfisert i skyllingen.
ved koking (100 grader) over mer en 20 min vil du drepe de fleste levende organismer, så vørteren er tilnærmet steril.
ved avkjølingen er den fortsatt i kontakt med luft, så den er ikke steril, men er luften in rommet forholdsvis ok er den forhåpentligvis fri for skadelige organismer.
det samme gjelder ved rengjøring av fat.
ved bruk av klor må det skylles med ikke dessinisert vann i etterkant, pluss at fatet utsettes for luft i etterkant.
ved bru av starsan slipper du å skylle, pluss at skummet holder luft unna i en brukbar grad.
klor og nrsk vann fungerer nok som sagt,
men det kan ikke samenlignes!
 
Geir Ove skrev:
Klorin skal ha desinfisert det meste etter 3 - 5 minutter. Kontaktid utover dette har ikke noe for seg.  :noway: Blandingsforhold er 0,5 - 1 dl. pr. 10 liter vann. Det er den høye pH (Alkalisk) som gir den desinfiserende effekten. pH utblandet 0,5 dl til 10 l vann gir ca. 11,5 i pH. Se vedlagte link til datablad fra produsentet Lilleborg. Dermed trenger en ikke gjette på hvor mye en skal blande og virketiden. http://www.lilleborgprofesjonell.no/produkter/Brukerinformasjon/KLORIN.pdf

Nei, det er ikke høy pH som gjør at klorin desinfiserer. Det er først og fremst for holdbarhet at pH økes, normalt ved tilsetting av kaustisk soda, og klorin er faktisk mer effektivt om man reduserer pH ved å tilsette litt syre når man tynner ut.

Når det gjelder StarSan så ligger det i den sure enden av skalaen. pH på konsentrat er faktisk 1. Det brukes flere ganger så lenge pH er under 3 som kan enkelt måles. Det er det sure miljøet som gir den desinfiserende effekten. Fra produsenten til StarSan http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf
Datablad: http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanHBMSDS2.pdf

StarSan desinfiserer heller ikke ved pH alene, selv om det i seg selv er viktigere her. Skal du desinfisere kun med lav pH, for eksempel med sterkrens, må du lenger ned enn med StarSan.
 
Hvorfor må det skylles med ikke desinfisert vann ???
Man regner vann for å være desinfisert ved 70-90 grader, dette er da oppnåelig????

Skal man oppnå sterilisering antar man at 120 ºC er nødvendig.

Fatet kan fylles med en svak løsning klor/vann, tømmes med CO₂, fylles med vann ca 100C for så å tømmes med CO₂....
tror dette er minst like bra som starsan, den må jo også ut av fatet, selv om man ikke må skylle, så da kommer det jo også en hvis andel luft inn.
Tror disse kan sammenlignes, det hele dreier seg om metodikk.
 
sterilisering er et vidt tema... overflatesterilisering krever ved metall 134,6 grader i minimum 3 minutter....
det er ikke temaet her.
hvis du dessinfiserer med klorblanding og etterpå skyller med kokt vann er det nok mer enn godt nok. vannet er etter kok i 3-4 minutter dessinfisert, så det er bra nok.
men prisen på klor og koking av vann er ca det samme som starsan. men starsan er mindre jobb.
poenget mitt er at skylling med vanlig springvann fungerer sannsynligvis, men jeg personlig satser ikke 40 liiter vørter og 6 timer jobb på det.
 
Som jeg poengterte tidligere: Starsan er sikkert ett utmerket produkt....klor har sine bivirkninger hvis man ikke passer på.
 
jeg krangler ikke med dine standpunkter....
bruk klor hvis du foretrekker det.
jeg foretrekker starsann. og avslutter med en john palmer anngående dette.


Star San
Star San is an acidic sanitizer from the makers of PBW and was developed especially for sanitizing brewing equipment. It requires only 30 seconds of contact time and does not require rinsing. Unlike other no-rinse sanitizers, Star San will not contribute off-flavors at higher than recommended concentrations. The recommended usage is one fluid ounce per 5 gallons of water. The solution can be put in a spray bottle and used as a spray-on sanitizer for glassware or other items that are needed in a hurry. The foam is just as effective as immersion in the solution. Also, the surfactant used in Star San will not affect the head retention of beer like those used in detergents.

Star San is my preferred sanitizer for all usages except those that I can conveniently do in the dishwasher. A solution of Star San has a long usage life and an open bucket of it will remain active for several days. Keeping a solution of Star San in a closed container will increase its shelf life. The viability of the solution can be judged by its clarity; it turns cloudy as the viability diminishes.

One last note on this product: Because it is listed as a sanitizer and bactricide by the FDA and EPA, the container must list disposal warnings that are suitable for pesticides. Do not be alarmed, it is less hazardous to your skin than bleach.
 
Da har Brødrene Sandværs Kjellerbryggeri gitt etter, og gått til innkjøp
av Starsan :)
Hvis det er så bra som Dere sier, så blir det en lettelse å slippe alt styret
med klor.

Raymond.
 
Da har vi brukt starsan for første gang. :)
Vasket gjæringskarene godt, og sprayet grundig med
starsan. 3 ganger.
Får håpe det går bra. Er bestandig skeptisk til noe nytt.

Raymond.
 
Jeg bruker slik pulver som en får kjøpt hos vinbryggebutikker når jeg skal vaske bort skitt og smuss fra gjæringsdunker. Det pulveret fungerer som oppvaskepulver, men seff uten glansemiddel og anmet tull som e i oppvaskpulver, og den har høy Ph... lukter klor. Skyller med kaldt vann og kort tid før bruk sprayer jeg med sitronsyre som e blandet i vann for å få Ph ned på ca 2 (blir sammee greien som Star San). Sitronsyren trenger en ikke skylde bort siden en bare har spraya lett på. Sitronsyrepulver får en til noen få kr pakken mange steder. 1-2 tsj pr liter vann. Da har jeg desinfisert med både høy og lav ph.. Det burde vel være bra?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
StarSan virker ikke kun på grunn av lav pH. Skal du sammenligne effekten av sitronsyre med andré midler, er sterkrens et bedre sammenligningsgrunnlag.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
gustavf skrev:
StarSan virker ikke kun på grunn av lav pH. Skal du sammenligne effekten av sitronsyre med andré midler, er sterkrens et bedre sammenligningsgrunnlag.

Star San inneholder Fosforsyre (lav pH) og salt (dodecylbenzenesulfonicsyre). De to blandingene gjør vel en extra effekt.. Men lav Ph er vel hovedgrunnen til at den fungerer?
 
JensWiken skrev:
Star San inneholder Fosforsyre (lav pH) og salt (dodecylbenzenesulfonicsyre). De to blandingene gjør vel en extra effekt.. Men lav pH er vel hovedgrunnen til at den fungerer?

StarSan med en pH på rundt 2,8 til 3,0 er effektiv mot (vill)gjær. For å drepe gjær med ren fosforsyre må du ned på et sted rundt 2,1, så de andre ingrediensene har ganske mye å si.
 
Tilbake
Topp