Desinfisering av utstyr med klorin

Skal til å brygge litt og tenkte å høre med dere hvordan jeg bør gå frem med tanke på rensing/desinfisering av utstyret med vann/klorin.

Jeg har 2 plastdunker der en skal brukes til gjæring og en til tapping. Kommer også til å bruke hevert for å tappe til flasker. Dunkene er vel typ ~25-30 liter pr stk. Hvor mye klor skal til sammen med vann for å rense disse? Må de stå over lenger tid med en klorblanding før de skylles?

Og hva med flaskene? Funker det med samme formel til vann/klor for rensing?
 
Sørg først for at dunkene er rene, dvs ingen synlige avleiringer i dem. Fyll dem med vann og to flaskehetter med Klorin, helt til det akkurat renner over. La stå et par-tre timer og hell av væsken umiddelbart før bruk. Ikke skyll med vann etterpå, da tilsetter du bakterier igjen!
 
Dag skrev:
Sørg først for at dunkene er rene, dvs ingen synlige avleiringer i dem. Fyll dem med vann og to flaskehetter med Klorin, helt til det akkurat renner over. La stå et par-tre timer og hell av væsken umiddelbart før bruk. Ikke skyll med vann etterpå, da tilsetter du bakterier igjen!

Bruk av klorin uten skylling, har vel en ikke helt ubetydelig fare for å sette smak ("plastersmak") på ølet. Jeg ville skylt etter bruk av klorin.
 
Jeg er også skeptisk til å ikke skylle dem etterpå ... klor er jo ikke akkurat noen spesiell god smak
 
Pleide å skylle med kokende vann fra en vanlig vannkoker da jeg brukte klorin. Litt tungvint, men det fungerte. Vil uansett anbefale Sterkrens eller Star San til desinfisering.
 
Før sterkrenstiden brukte jeg klorin, vannet var da heller ikke bra så jeg skylte ikke uten at jeg merket noen smak av klorin, slik sett er dyr sterkrens bortkastet, hvis du da gjør som Gahr gjorde det vil jeg påstå du er 100 % sikker.
 
Ser det er mange som foreslår Star San. Diverse websteder selger jo en stor mengde forskjellige midler ... er det sånn at noen er bedre enn andre, eller fungerer de aller fleste på samme måte?
 
StarSan eller Sterkrens er selvsagt å anbefale, men i et knipetak fungerer klorin helt utmerket. Og nei, det setter IKKE smak selv om du ikke skyller. Det er så små mengder klor at det forsvinner helt. Det forutsettes da at man tømmer dunken skikkelig, dvs at du tømmer dunken, setter den fra deg litt på skrå ett minutts tid, og tømmer siste dråpen igjen.
 
StarSan f.eks fungerer vel da også ypperlig sammen med en slik "bottle-rinser" ... men er dette også noe man da ikke nødvendigvis trenger å skylle av etterpå?
 
Min erfaring med Starsan er utelukkende god. Raskt/enkelt å blande ut med innebygget målebeger i flasken, og skylling er ikke nødvendig når man bruker anbefalt styrke.

Starsan og sterkrens er i prinsippet det samme stoffet, men Starsan har en tilsetning som gjør at det skummer en del. Da er det lett å få stoffet til å holde kontakt med flater der sterkrens / klorin renner fort av - f.eks. undersiden av lokket i gjæringsspann. Nødvendig kontakttid er 2 minutter, så vidt jeg husker.

Jo
 
Oddvar Demmo skrev:
Antar du da mene to hetter på litersflaska, det blir 24 ml. klorin og skulle holde godt.
Jeg mener to vanlige klorinflaskehetter, det tilsvarer vel ca 2 spiseskjeer.
 
Dag skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Antar du da mene to hetter på litersflaska, det blir 24 ml. klorin og skulle holde godt.
Jeg mener to vanlige klorinflaskehetter, det tilsvarer vel ca 2 spiseskjeer.

Flasker ja, jeg bruker dunker :) jeg målte fruens flaske, korken rommer 7 ml. x 2 blir 14, ikke 24, 1 ts er 5 ml. 1 ss er 15 ml.
Hovedsaken er at 2 flskekorker er passelig og setter ikke smak.
 
Sånn apropos desinfiseringsmidler, så har jeg fortsatt ikke funnet noe jeg liker.

Klorin bleker merker på klær, og har kostet meg minst et par bukser. Star San lager nydelige etsemerker i benkeplata. Kaustisk soda løser opp maling. Jodofor farger det meste brunt. Varme er litt upraktisk for ting som sprekker eller ikke får plass i ei gryte.
 
Jeg har brukt noe som heter "SAGA flaske og ballongrens" skal i følge beskrivelsen rense og desinfisere.
Noen som har erfaring med denne?
 
Tilbake
Topp