Vaske ølflasker

Hei, har vært i butikken og kjøpt meg 4 kasser med ølflasker for å fylle på med øl, de er nå fylt opp med vann og står i garasjen, men hva gjør jeg nå for å få dem helt rene.
Noen som har noen gode råd med dette.
 

Vedlegg

  • IMG_0650.JPG
    IMG_0650.JPG
    2,3 MB · Sett: 1.780
legg flaskene i en bøtte eller et gjæringspann fylt med vann og kaustisk soda. (husk bruk hansker)
la de ligge i et par timer. da er du kvitt etikettene, og flaskene er skinnende rene.
skylles med rent vann, og stekes i stekeovnen på 100 grader for dessinfisering før fylling.
det er ihvertfall slik jeg gjør det. :)
 
Har nå brukt krystallsoda, liker ikke kaustisk soda det er for farlig å bruke.  Etikettene løsner lett etter en halvtime i vaskevannet.  Skyll flaskene godt med varmt vann og sett de opp ned slik at de renner tom.  Jeg har funnet tak i noen brukte metall kurver som har vært brukt i garderobeskap.  Vanlige 0,33 flasker passer akkurat så jeg kan stable opp ned ca 50 flasker.  Det holder sånn ca til et corneliusfat.  Nå bruker jeg desinfeksjonsmiddel Oxi og fyller en skvett i hver flaske,rister godt og setter de oppned i samme stativet.  bruker samme middel på korker og alt utstyr som skal komme i kontakt med ølet under tapping.  Man trenger ikke skylle etter så nå det er klart og alle flaskene er rene og desinfiserte - er det bare å starte tappingen. 
 
tor.gilje skrev:
Takker, da skal jeg gjøre det, men hvor lenge skal de være i ovnen da..
setter flaskene i ovnen før jeg skrur den på, slik at flaskene blir forsiktig oppvarmet så de ikke sprekker.
når temperaturen er 100 grader, står de på det i minimum 10 minutter hos meg, før jeg slår av ovnen og åpner døra på gløtt.
venter da 10-20 minutt før jeg tar dem ut.
det tidskjema passer meg bra med omstikking og rydding av utstyret til flasking :)
 
Hvis du tar litt alufolie over tuppen på flaskene holder de seg desinfisert frem til du skal tappe også. Og du kan klargjøre flaskene dagevis i forveien hvis du ønsker det..
 
Det er mange veier som fører til veien til Rom :)

Bruker krystallsoda og flaskebørste, skyller godt med rent vann, setter flaskene opp ned i kassen så de tørker innvendig. Lar de stå slik til jeg skal bruke dem.
Før flaskene skal fylles bruker jeg en sprayflaske med StarSan eller Antibac overflatedesinfisering og dusjer litt i hver flaske.
Har fungert godt så langt.  :skitbra:
 
100 grader bare? Jeg kjører de et kvarter på 150-160 grader, og rett ut av ovnen. Bruker kun flasker av typen Nøgne Ø og Haandbryggeriet. Aldri hatt problemer med det.
 
Anbefaler som alltid Flasch-o-matic for flaskevask.
Da slipper du å vaske flaskene med børste og du trenger ikke tenke på flasker i stekeovn.

Du trenger:
  • 3 plastkasser store nok til å romme en ølkasse
  • hønsenetting e.l
  • såpevann
  • kaustikk soda/sterk rens
  • star san

Fest hønsenetting e.l på toppen av de fulle ølkassene slik at du kan snu kassene opp/ned for tømme ut innholdet.

1: Senk ølkassen i såpevann i ca 5 min. Pell vekk etikett og tøm ut såpevann
2: Senk ølkassen i kaustikk soda og la virke noen minutter, tøm ut kaustikk soda etterpå.
3: Til sist skal de ølkassene i Starsan for desinfisering ca 5 min.

Tipp kassene opp ned slik at alt renner ut og sett evt. gladpack/alufolie over slik at de ikke blir infiserte, evt la flaskene stå breddfull med starsan helt frem til flasking. Du skal ikke skylle bort starsan etterpå.

index.php

index.php

index.php
 
Bruker følgende metode.  Først i varmt klorinvann, så skylles de i rent vann og før fylling står de i et kar med sterkrens deretter på flasketreet og så fylling.  Har fumka fint for meg på denne måten.
 
Å steke flaskene i ovnen er ikke nødvendig så lenge du bruker et kraftig grovrengjøringsmiddel(Kaustik/krystall soda, sterkrens etc..) og deretter skyller med starsan e.l.. Dette tar bort det som måtte være av normalt løselige etikketter, smuss og bakterier. Da slipper man ekstraarbeidet med å steke en haug med flasker. Har selv brukt begge metoder med like vellykket resultat, men velger den letteste metoden av praktiske årsaker.. :) Men for all del, begge metoder virker strålende, og 100 grader i ovnen er mer enn nok til å fjerne bakterier.(fungerer også for å fjerne gjenstridige Nøgne Ø etiketter..)
 
http://www.howtobrew.com/section1/chapter2-2-3.html 

På linken er det info om desifisering. Det er også mulig å sterilisere ved hjelp av ovn (link viser oversikt over temp og tid). Med sterilisering menes at alle mikroorganismer blir tatt knekken på. Sanitering, vil si å drepe mesteparten disse, til en så liten mengde at de ikke utgjør noen trussel for ølet.

Eg liker først å vaske flaskene med kaustisk soda løst opp i varmt vann, dette for å rengjøre flaskene og for å fjerne etiketter. Deretter skyller eg grundig med vann. Til slutt baker eg de i ovn med alu-folie over toppen. Flaskene er da klar til bruk, og holder seg sterilisert frem til alu-folien fjernes. Kanskje en litt for grundig måte, men eg velger å gjøre det på denne måten spesielt om eg kjøper brukte flasker fra butikk til pantepris. Om eg har brukt flaskene før, så holder det med sterkrens for desifisering.
 
Mange vier til Rom mener jeg må si at det meste høres ut som overkill.
De gutta som startet flack-o.matic trenden har utrolig mange brygg bak seg og de bruker kun den metoden nå. Ingen infiserte øl.
Og grunnen er jo ganske åpenbar. Både sterkrens og starsan er desinfiserende. Her brukes to forskjeller midler i hver sine ender av ph-skalaen og dermed blir baking i ovn bare tull, spesielt om en brygger større batcher.
 
arve.thue skrev:
Mange vier til Rom mener jeg må si at det meste høres ut som overkill.
De gutta som startet flack-o.matic trenden har utrolig mange brygg bak seg og de bruker kun den metoden nå. Ingen infiserte øl.
Og grunnen er jo ganske åpenbar. Både sterkrens og starsan er desinfiserende. Her brukes to forskjeller midler i hver sine ender av pH-skalaen og dermed blir baking i ovn bare tull, spesielt om en brygger større batcher.
Jeg er fulstendig enig med deg der, men jeg bruker for det meste fat, og resten av brygget går på flaske, så det blir som regel 10-15 flasker hver gang, og da er faktisk stekeovnen enkel i bruk den.
Til større mengder flasker ville jeg også valgt en annen løsning.
 
Tilbake
Topp