Vasking av Erlendmeyer kolbe

Hvorfor bruker dere starsan i kolben?? Gjærstarteren skal jo kokes oppi der.. dere bruker vel ikke starsan i kokekjelen før bruk?? Jeg vasker bare kolben med varmt vann og litt oppvaskpulver etter bruk. Før bruk skyller jeg ut evt støv og sånn blander spraymalt og vann og koker opp og lar det koke i 5 min med alufolie over toppen. Lar den stå over natta i romtemp før jeg hiver i gjæret.

På min induksjonplate er det vanskelig å koke i glasskolber. Så jeg koker i kjele, kjøler og heller over.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har også induksjon. Koker i kjele og heller kokende vørter over i kolben. Sprayer den starsan først for å være helt sikker.

Koker på plate. Avkjøles i vann, men veldig forsiktig. Redd for at den sprekker.

Men er det ikke smart med en liten runde med StarSan for å ta knekken på det meste av organismer som kan vokse og gro mens kolben er stuet vekk? :)

Organismer vokser ikke uten fuktighet, så hvis kolben er tørr under lagring vil ingenting gro.

Jeg bruker aldri Star-San på mine kolber, koker i kolbene og vasker på magnetrøreren med en oppvasktablett oppi.

Som med det meste annet bryggerutstyr som får plass: Inn i oppvaskmaskinen: Rett inn etter bruk. Jeg er ikke mer glad i å vaske, enn at jeg setter pris på en maskin som gjør jobben for meg.

Er jeg usikker på om det er noe som må løses opp, så fyller jeg med vann og har i litt Zalo.

Dumper den i 50L bryggekjelen med PWB fra tid til annen. Heller kokende starter i kolben og kjøler med kaldt vann og kjøleelement. Sprekker den, er den av lav kvalitet

Koker på plate. Avkjøles i vann, men veldig forsiktig. Redd for at den sprekker.
Om du har en Pyrex kolbe tror jeg du kan slappe av helt. Det er laboratorie grade kolber og beregnet for store temperaturforskjeller. Har så langt til gode å ødelegge noen av dem i noen kjemi lab.

Noen kina-kolbene jeg har skal tåle opp mot 800 grader stod det i et ark jeg fikk med, hoho. Men det stod også at man måtte være forsiktig så tempforskjellene ikke ble for brå.

Hvorfor bruker dere starsan i kolben?? Gjærstarteren skal jo kokes oppi der.. dere bruker vel ikke starsan i kokekjelen før bruk?? Jeg vasker bare kolben med varmt vann og litt oppvaskpulver etter bruk. Før bruk skyller jeg ut evt støv og sånn blander spraymalt og vann og koker opp og lar det koke i 5 min med alufolie over toppen. Lar den stå over natta i romtemp før jeg hiver i gjæret.
Forsåvidt en fornuftig rutine om man har en skikkelig kjemikolbe :)

Men hvordan er det med steriliseringen av de delene av kolben som ikke er i kontakt med den kokende vørteren? Hele kolben er jo ikke full, og da kan kanskje bakterier spre seg fra de tørre områdene og nedover? Eller blir hele kolben såpass varm at alt blir sterilisert uansett?

Tilbake
Topp