Vasking av flasker og plastdunk med PBW

Jeg har skaffa meg PBW for vasking. Er det greit å blande det ut i en plastdunk (som jeg skal bruke for å stikke om brygget før jeg heller på flasker) og ha gamle flasker i dunken slik at de fyller seg helt med væske, og la dette stå over natta? Tenkte da å skylle grundig i morra, desinfisere med star san desinfisering, og flaske i vei.

Det er ikke skadelig for dunken å ha dette i seg over natta?

Det bør ikke være noe problem, jeg har hatt PBW stående i Speidel over natten og i gjæringsbøtter. Bare skyll godt, og det er gullende rent.

leser litt forskjellig på nett, men hvor mange gram pr liter vann med PBW og hvor lenge bør den få virke?

Bruksanvisningen sier 1 til 2 oz per gallon vann. Jeg bruker vanligvis mye mindre enn dette. Speidelen fyller jeg med 30 varmt liter vann og ca 60 gram PBW og lar det stå et par timer på 50C, da er alt skinnende blankt. PBW er ganske dyrt hvertall hvis du skal vaske mye, så jeg prøver å samle opp litt fat og flasker før jeg blander ut et stort volum. Pleier også ta vare på en kanne med med brukt PBW som er fin til grovrengjøring av gjærings-spann ol.

Er PBW lagringsdyktig når det er blandet ut? Jeg trodde det oksiderte i løpet av få timer og var tilnærmet virkningsløst etter det.

gustavf skrev:
Er PBW lagringsdyktig når det er blandet ut? Jeg trodde det oksiderte i løpet av få timer og var tilnærmet virkningsløst etter det.

Jeg vet ikke hvor lenge. Men jeg har tatt vare på det i flere uker på plast kanner, og synes vaske effekten er meget bra.

Tilbake
Topp