Vasking av gjær - hjelp

Er ny på vasking av gjær. Disse har nå stått 15 min i henhold til instrukser på "Gjærvask"-videoen på Youtube. For meg ser alt ut som gjær som er bunnfelt her. Tar jeg vare på alt?
9y7yru9u.jpg

Dette er vel hele gjærkaka fordelt på 3 karafler, stemmer det? Neste steg er vel å helle av overskuddsølet, og så helle slurry tilbake i desinfisert kjele, for deretter å skylle med en runder vann til.. Husker ikke helt, jeg. Men de 3-4 gangene jeg har gjort det, har jeg sittet igjen med to stk 1 liters Norgesglass med noen mm gjær i bunn.
Den videoen forklarer jo ganske godt hele prosessen, dersom det er den norske du refererer til.
Lykke til! Det er veldig moro når man først får det til. :)

EDIT: Slo en strek over tabben...

Hell det øverste laget i en kjele e.l. (desinfisert) og sleng det andre i vasken.
Hell fra kjele over i karaffel igjen.
La gjær bunnfelle (tar noen timer).
Hell av overskuddsvannet (og NÅ skal det i vasken :)), men behold litt.
Bland bunnfellt gjær og vann slik at du får med deg alt.
Hell over i mindre glass.

Håper ikke jeg forvirret deg til et dårlig resultat.
I så fall skylder jeg deg en øl.  :skaal2:

Takk for meg.

*pfew*
Altså, du skal helle det øverste laget, det som ikke er gugge, tilbake i en beholder, f. eks. en ren kjele. For det er jo to ganske ulike lag i karaflene, ikke sant? :) Gugga (truben) kaster du.
La oss overlate dette til Paint...

Vedlegg

• utazu4en.jpg
    utazu4en.jpg
    160,8 KB · Sett: 360
Bare hyggelig :)
Men du kan altså ikke vente for lenge med dette, for da vil jo gjæren bunnfelle også, og det er jo denne du vil ha med deg videre. Du bør vel altså gjøre det ca. nå ... :D

jeg ville tatt dekantert og samlet på øvre halvpart av de to til venstre og hele den til høyre og samlet alt i den største kolben,fyllt på med kokt ,nedkjølt vann og ristet mer aggresivt,da kommer det mye bedre frem,du vil få tre lag med gjær og skal beholde det i midten

Hei,

Mener ikke å starte en forumkrig, men dette er hva mine idoler forteller om emnet:

http://thebrewingnetwork.com/shows/470

at 1:58 hour mark:

Chris White: I don't like to do a lot to it actually, you might think i talk about a lot of manipulation with that yeast cake. I like getting the beer off, swirling the fermenter, and you gotta swirl those fermenters pretty hard sometimes to get the yeast off, because they're sticking at the bottom. and if you just pour it off and you leave the good sticky stuff behind, you're leaving a lot of yeast behind. so you really gotta mix it up and get it swirling, and collect it into a sanitized container, and put that sanitized container into the fridge. (he then talks about venting while its in the fridge, various fart jokes from the show) I don't like washing it, I don't like manipulating it. Those aren't bad things to do, and if you're doing those things that's ok, or feeding it with more sugar, but you just have more of a risk of contamination every time you mess with it.
Doc: Are you saying maybe that's just going overboard and doing more than you have to do?
Chris White: Right, there's a benefit to it to the yeast, so there's a reason why it can be a good thing, but the disadvantages are just too high.

Then the quote above is from 2:07 in the same show.

Jamil Zainesheff from Brew Strong, 3-23-2009:
http://thebrewingnetwork.com/shows/492
Jamil: The best way to do this, is, get yourself, uh, I prefer a sterile container, so what i use is this naglene type (and then he rambles on about sizes and plastic types for bottles and sterilizing in a pressure cooker)... when i rack my beer out of my carboy or bucket or whatever it might be, i'll swirl the carboy around, break up the yeast cake on the bottom, i leave like a half inch of beer in there. Swirl it real good, break everything up, and then i will flame the opening on the carboy. And then i pour that into the sterile container, and then i put it in the fridge, and that's all i do with it.

mikslen skrev:
Hei,

Mener ikke å starte en forumkrig, men dette er hva mine idoler forteller om emnet:

Så rett og slett ta hele gjærkaka i en beholder og sette i kjøleskapet, og that's it? Høres jo veldig fristende ut for en latsabb som meg... :D

hehe tror den forumkrigen om vasking av gjær startet for flere år siden gitt,sikkert  ti tråder her som omhandler emnet,konklusjonen ender vel med at fersk gjær er tryggest ;)

Det er noen gode grunner til å vaske gjær, som først og fremst handler om øl der man har mye forurensninger i gjærkaka. Det kan være at man har mye humle og proteiner, for eksempel, som man ikke vil ha med videre til neste batch, eller at man rett og slett vil ha bedre kontroll på gjærmengden.

I noen tilfeller er det nødvendig å skylle gjæren før gjenbruk, og det er om man har farge eller smak i gjæren som ikke skal med videre. Jeg ville aldri gjenbrukt gjær fra en stout til en pale ale, uten å sørge for at fargen er redusert gjennom skylling/vasking. Ved gjenbruk av øl fra et sterk humlet øl (IPA, for eksempel) ville jeg også sørget for å fjerne humle, for å sikre at jeg har kontroll på humleprofilen i neste brygg.

Tilbake
Topp