Vasking av gjær og infeksjonsfare

Noen som har kontroll på vasking av gjær?

Jeg tenkte å bruke gjæren fra en lys lager til juleølet neste helg. Jeg tenkte å fylle slurryen/gjærkaka på flasker med patentkork, siden det er det eneste jeg har tilgjengelig. det blir da å helle det på flaske gjennom en trakt og litt slik frem og tilbake til den er vasket nok.

Vil det utgjøre noen stor infeksjonsfare å gjøre det på denne måten?
Alt utstyr vil bli vasket grundig og får en gjennomgang med starsan før bruk.

jeg tenkte å ikke koke vann til vasking, men heller la det vær igjen litt øl på gjærkaka til å løse den opp med.

Jeg ( og mange andre) kjører avkjølt vørter rett på gammel gjærkake. Dvs brygg på brygg metoden uten infeksjon

Jeg har vurdert det også, men jeg har to gjærkaker fra lys lager med OG 1.047 og 55 liter. til helgen skal jeg brygge en juleøl med OG på ca 1.070 og 85 liter, så da blir det litt vanskelig å bare fylle på gjærkaka.
Jeg har forøvrig kommet frem til at jeg trenger ca 1,2 liter slurry, men jeg blir aldrig eneig med meg selv når jeg har rett mengde. Til lenger den vaskede gjæren står i kjøleskapet, til mer kompakt blir den og da ser det ut til at det er mindre gjær. Det blir jo en del øl liggende oppå gjæren når den står en stund. rister man dette ser det jo ut som flytende gjær, men om det er nok gjær er ikke lett å vite.

Jeg har vurdert det også, men jeg har to gjærkaker fra lys lager med OG 1.047 og 55 liter. til helgen skal jeg brygge en juleøl med OG på ca 1.070 og 85 liter, så da blir det litt vanskelig å bare fylle på gjærkaka.

Fra lys lager til juleøl burde det være greit å gjenbruke uten å vaske. Det er lite eller ingenting i den lyse lageren som vil gi uønsket smak eller farge til juleølet.

Jeg har forøvrig kommet frem til at jeg trenger ca 1,2 liter slurry, men jeg blir aldrig eneig med meg selv når jeg har rett mengde. Til lenger den vaskede gjæren står i kjøleskapet, til mer kompakt blir den og da ser det ut til at det er mindre gjær. Det blir jo en del øl liggende oppå gjæren når den står en stund. rister man dette ser det jo ut som flytende gjær, men om det er nok gjær er ikke lett å vite.

Den eneste måten å vite, er å telle celler med mikroskop og hemocytometer.

Jeg tenker sånn;

Jeg beregner gjærkaken ut fra at brygget var (i ditt tilfelle) en starter på 55l, legger inn opsjon på "simple starter" Hvis denne mengden gjær blir 3ganger for mye til det planlagte brygget, da bruker jeg en tredjedel. Godt mulig dette er på viddene, så kjør debatt.

Jeg brukte gjærkaka fra en 10-liter til å starte 50 liter med OG 1.055 i går kveld. Det klukker friskt i dag tidlig, 7 timer seinere, og jeg regner rolig med at det var nok frisk gjær der. Gjærkaka var fra et øl som var nede på 1.012, men med brukbar aktivitet fremdeles, så kvaliteten var antakelig god. Ikkeno trub eller brune biter. (Saison, så den skal enda litt lenger ned.)

Vaskeopplegget ditt stiller jeg meg tvilende til. Du trenger mye større mengder væske hvis det skal fungere.

Hvis du har mindre væske, får du ikke skilt gjær og ugjær ordentelig. (For en gangs skyld snakker jeg av erfaring:(.)

Hvis du har mindre væske, får du ikke skilt gjær og ugjær ordentelig. (For en gangs skyld snakker jeg av erfaring:(.)
Du klarer ikke å skulle ut "ugjær" med denne metoden uansett. Døde gjærceller felles ikke raskere ut enn levende celler, og bakterier vil du heller ikke bli kvitt. Det du kan få ut av gjæren er proteiner (trub) og humlerester, i tillegg til at farge og smak som måtte komme fra det opprinnelige ølet blir nesten borte.

Du klarer ikke å skulle ut "ugjær" med denne metoden uansett. Døde gjærceller felles ikke raskere ut enn levende celler, og bakterier vil du heller ikke bli kvitt. Det du kan få ut av gjæren er proteiner (trub) og humlerester, i tillegg til at farge og smak som måtte komme fra det opprinnelige ølet blir nesten borte.

Takk - der drepte du en illusjon:(. Jeg trodde faktisk at døde gjærceller feltes ut fortere (fløt opp?); tror jeg har lest det et sted, men aner ikke hvor. Men ellers tenkte jeg nå mest på trub etc.. Jeg har fulgt oppskriften din nøye mange ganger nå, og med stor suksess, så i praksis funker det i alle fall fett. Den videoen er høyt oppe på lista over tekster jeg har hatt god nytte av:)!

Sist redigert:
Tilbake
Topp