Vasking av gjær

Duckboot

Norbrygg-medlem
Hvor kjapt må jeg vaske gjæren etter flasking?
Og sånn ca, hvor lenge kan vasket gjær stå på glasset i kjøleskap?

Det kommer an på hvem du spør. Tysk industripraksis er maks to dager, craftbryggerier en uke eller to.

Du kan jo spørre bryggebutikkene hva de selger av gjær, og sjekk holdbarhetsdatoen på ferskgjær fra WLP og Wyeast.
Om du gjenbruker gjær fra en batch, så har du jo laaaang mer gjær enn hva du får i et rør eller en smack-pack, går det
for mange uker, så kan du alltids lage en liten starter for å sparke litt liv i syvsoverne. Glem Fritz!

En ting er å se hva mrmalty foreslår for direkte repitch av slurry innenfor et par uker; men hva med mengde vasket gjær til starter når det har gått lengre tid? Noen som har info de vil dele om dette?

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Jeg har jobbet en del med gammel gjær, opptil 8 uker etter vasking, med ymse resultat. Eneste grunnen til å holde på sånn er dårlig planlegging og at man ikke bor sentralt. Jeg har hatt greit resultat med å sette starter, bunnfelle, vaske på nytt for å bli kvitt gamle gjærceller. Som regel vil så gammel gjær forandre karakter, noe som resulterer i at ølet kan bli helt greit, men kanskje ikke som forventet - og det kan bli ødelagt. Tips er å lukte godt på gjæren når den er fersk, bli kjent med hvordan den skal lukte. Om den ikke lukter tilsvarende ved neste gangs bruk, la den gå i do. 

Men, hvis jeg flasker og vasker på fredag, og bruker den mandag. Da burde jeg være godt innenfor uansett?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Will do. Skal flaske på fredag, og siden jeg har fri fra jobb på mandag, og unger og kjerring ikke har fri, så blir det bryggedag.

Flasket i kveld, og lar gjæra ligge i de siste 3-4 literne med vørter.
Tenker at jeg sannsynligvis begynner å dille med å lage starter på lørdag, for så å brygge på mandag.

Da har jeg vasket, og den har stått i kjøleskap siden i går formiddag.
Det har dannet seg ca 2 cm med væske over gugga.
Er det brukanes som gjær, eller skal jeg bare tømme det av?
I morgen skal jeg brygge - Hva gjør jeg?

I følge MrMalty skal jeg ha 73 ml "gugge".
Skal jeg da:
  • Ta ca 80 ml gjærslush fra glasset jeg har
  • La det temperere seg
  • Pitche

Eller er det feil?

Duckboot skrev:
Da har jeg vasket, og den har stått i kjøleskap siden i går formiddag.
Det har dannet seg ca 2 cm med væske over gugga.
Er det brukanes som gjær, eller skal jeg bare tømme det av?
I morgen skal jeg brygge - Hva gjør jeg?

I følge MrMalty skal jeg ha 73 ml "gugge".
Skal jeg da:
  • Ta ca 80 ml gjærslush fra glasset jeg har
  • La det temperere seg
  • Pitche

Eller er det feil?
Riktig. Tøm av mest mulig "klar" veske og pitch det mrmalty ber deg om og pitche når slurryen har nåke  lunde samme temp som vørteren.

VELDIG aktiv gjær dette. Det nesten freser i gjærlåsen.
Men et par spørsmål: kan jeg vaske denne gjæren som er i gang nå? Og hvor mange "generasjoner" kan man bruke? Kan man blande generasjoner for bedre levetid?

Ja, du kan vaske gjæren. Den kan i utgangspunktet gjenbrukes så lenge den lager godt øl. Merker du at ølet ikke blir slik det bør er det på tide å bytte. Ikke enkelt å si hvor mange generasjoner dette kan ta. Kinn har brukt gjæren si om igjen (bed topphøsting) utrolig mange ganger, et annet bryggeri som høster fra bunnen vil kanskje måtte dyrke den opp igjen hver 10. generasjon.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en titt på boka "Yeast. The Practical Guide to Fermentation" av Jamil Zainasheff og Chris White. Der vil du få svar på mye om gjær.

Har boka. Og der står det en del om hvordan man kan sjekke kvaliteten på den høsta gjæren. I tillegg så kan man kickstarte gjær.

Tilbake
Topp