Jeg lurer på om ikke det aller viktigste er det du sier om å ta reingjøringa med en gang. Nå var dette om gjæringskar, men det er som regel en slange invovert når vi holder på, og den må i alle fall ikke få lov å tørke. Skyll grundig med varmt vann med en gang den er brukt.
Jeg blander varmt vann og litt maskinoppvaskmiddel i bøtta - etter å skylt den godt først, så det ikke er noe synlig skitt. Og så gnir jeg lystig løs med svamp som beskrevet.
Jeg desinfiserer ikke etter at jeg har vasket; jeg bare lar karet tørke, og setter det bort. Men så desinfiserer jeg før bruk. Så akkurat nå sitter jeg med 6 liter av klor/eddik-blandinga i karet, med lokket tett på, og lar det flytte seg rundt så alt har vært dekket godt i minst 30 sekunder. Det skal være alt som trengs. Og skylling er ikke nødvdendig, jeg stoler på Chalie Talley der.
Her er forresten podcasten der han snakker om dette. (For n'te gang vil noen legge merke til
.)
Denne blandingen er suveren; men jeg er ikke helt sikker på hvor sunn den er. Mye mulig det er tilfeldig, og at det var et virus, men jeg tror den kanskje kan være litt røff mot halsen. Veldig interessert i å høre andres erfaringer. Jeg tør i alle fall inntil videre ikke bruke den til sånt som gjør at jeg blir eksponert over tid - som når jeg vasker flasker.