gustavf skrev:15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.
Huub skrev:gustavf skrev:15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.
Gahr skrev en gang at han brukte 15 gram til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.
Går det ann eller er det lurt å bruke magnetrører til tørrgjær ? Bare for å få piska den godt!?!Gahr skrev:Huub skrev:gustavf skrev:15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.
Gahr skrev en gang at han brukte 15 gram til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.
Det stemmer. Jeg heller vannet jeg skal bruke til rehydreringen i en ren skål og setter denne på vekten min. Så veier jeg inn ønsket mengde gjær i denne. Det som måtte bli til overs i gjærposen hiver jeg i søpla. Ytterst enkelt.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Bare av ren nysgjerrighetneslekkim skrev:Holder jo bare å riste på glasset, vi lager jo ikke "starter" på tørrgjæren flere dager i forveien..
Gahr skrev:Huub skrev:gustavf skrev:15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.
Det stemmer. Jeg heller vannet jeg skal bruke til rehydreringen i en ren skål og setter denne på vekten min. Så veier jeg inn ønsket mengde gjær i denne. Det som måtte bli til overs i gjærposen hiver jeg i søpla. Ytterst enkelt.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Huub skrev:Hvordan holder du temperaturen riktig da? Bain marie kanskje?