Veldig fruktig Kølsch?

Hei

Vi prøver og finne ut hva som "feilet" med våres Kølsch fra Bryggselv.no.
Det er i utgangspunktet ikke noen usmak på den, men den er så fruktig at den minner mer om en vin/cider enn en øl.

Litt info om batchen:

- Enstegs infusjonsmesk ble holdt ganske perfekt på temperatur hele tiden.
- OG var 1,046, der target var mellom 1,046-1,049
- FG var 1,011, der target var mellom 1,008-1,012 (tilførte ca 1,5L kokende vann for å treffe FG på slutten av kokingen)
- Humleball ble brukt og vi så etterpå at humlen ble veldig pakket inne i ballen.
- Tørrgjær Saflager S23 ble brukt med rehydrering
- Vi silet vørter før kok for å få vekk grums og avfall. Det var ca 1/2 liter med avfall.
- Gjæring ble gjort på 16 grader (14 dager) i kjøleskap med tempstyring. Denne tempstyringen er ganske nøyaktig.
- O-ringen datt ned i batchen når vi tok oppi tørrhumle. Den tok vi ikke opp, men skrudde lukket med gjæringslåsen på ganske hardt.
Dette har faktisk skjedd en gang før på en annen batch, men det ga ingen usmak da.

Dette var første batch med okysgen hos oss og vi brukte 1 liter/minutt i 1 ett minutt.

Generelt så kan jeg nevne at vi er veldig nøye med rengjøring og desinfisering.
Dette er kun våres 5 batch, men de 4 vi har lagd før har alle vært helt nydelige.

Setter pris på alle innspill :)
 
S-23 er vel en lagergjær? Har ikke brukt akkurat denne gjæren, men generelt skal jo lagergjær brukes ved lavere temperaturer enn det dere har brukt. Jeg ville nok ha brukt en kølsch-gjær til kølsch.
 
Takk for svar Stig

I oppskriften som vi har fulgt fra byggselv.no så har de listet opp disse:
White Labs WLP029 German Kölsch
Wyeast 2565 Kölsch
Saflager S-23 (tørrgjær)

Men jeg ser når jeg går inne på PDF så anbefaler de også den Safale US05. Kanskje vi burde ha brukt denne.
Dette er noe som gjentar seg dessverre på Bryggselv.no at det står litt forskjellig fra websiden og PDF som du kan laste ned.

Edit:
Jeg leser litt på den Saflager S23 nå at den ideelle gjæringstemperatur er på 12 grader.
Kan dette være grunnen?
 
Sist redigert:
Gjernen har nok produsert en del estere på 16 grader, derav fruktsmaken. For å lage Kölsch burder dere som nevnt brukt en Kölsch-gjær. WLP-029 gir fint resultat ved 16 grader - har brukt den med stort hell et par ganger.

Prosessen deres virker helt fin, så neppe der problemet ligger.

På nettsidene til Fermentis står det:

Originating from the famous VLB institute in Germany, true lager yeast capable of producing continental lagers with fruity, estery notes. Available in 11.5g sachets

Regner med at fruktpreget blir forsterket ved 16 grader, men kun synsing fra min side...
 
Mange melder om i overkant mye frukt ved 15-16 grader med den gjæren der. Det er jo en lagergjær så at den blir fruktig på den temperaturen er jo egentlig ikke så overraskende.
 
Første som slår meg: FG virker litt høyt; Kølsch skal være en relativt tørr øltype, nesten som en norsk butikkpilsner. Norske butikkpilsnere har en OG på ca. 1.043 og FG på ca. 1.007 (Kilde: Dahls Bryggeri)
Saflager opplyser at S-23 har "apparent attenuation" på 82%. Med en OG på 1.046 havner dere på 4.6% ABV ved FG 1.011, noe som gir 75% "apparent attenuation". Da vil man definitivt kjenne malten godt. Du sier ikke noe om mesketemperatur, men hvis dere fks. mesket 66*C en time burde gjæren klare å komme ned til ihvertfall 1.008 og gi en ABV på 5.0% ABV. Kan det være et gjærproblem? Har av og til vært borti det å få dårlige poser med tørrgjær.

Saflager S23 får ofte gjennomgå av hjemmebryggere verden over på grunn av akkurat det at ølet blir fruktigere enn frukthatten til Carmen Miranda. Min erfaring med denne gjæren er heller ikke positiv. Selv om man gjærer etter alle kunstens regler gir det grønne ølet en opplevelse av "dårlig hjemmebrygg". Lang lagring pleier imidlertid å hjelpe noe.

Vil sterkt anbefale Wyeast eller Whitelabs sin kølschgjær ved neste forsøk. Man kan lage en fin lys øl med Safale US05, men det vil ikke være en kølsch-type øl. Først når man bruker kølsch-gjær kan man kalle det for en kølsch-type. Og hvis man brygger ølen i Cologne har man lov til å kalle det en kølsch :) (Kilde: Jamil Zainasheff, "Brewing Classic Styles")
 
Min neste kölsch skal brygge med kölschgjær, når det er sagt har mine tre brygg av denne øltypen blitt et veldig leskende og godt øl(kanskje ikke typeriktig) med bruk av S-23. Jeg har stegmesket og gjæret på 16 grader i tre uker. Mine har ikke blitt fruktige, i alle fall ikke mer enn den bør være. Bruker ikke oksygen. Rart at det skal være så stor forskjel.
 
Jeg sendte inn denne informasjonen til Bryggselv.no og de svarte meget raskt tilbake at de skulle oppdatere nettsiden, samt at de sender meg et nytt sett..
Veldig bra service fra www.bryggselv.no

Da er det bare spytte i nævan og prøve en ny Kølsch batch med riktig type gjær og denne gangen blir det nok det som heter Kølsch gjær.
 
Tilbake
Topp