veldig lav fg

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Driver akkurat og fater en saison som har stått 15 dager til gjæring. Når jeg nå har tappet av en skvett til måling har FG endt opp på 0.999/1. FG skulle egentlig ha vært 1.009. Hva har skjedd? har aldri vært så lavt før. Hvordan vil det påvirke ølet annet enn i en grenseland høy alkoholprosent (7.7%) OG var forresten 1,058. Gjæringen foregikk i gjæringsskap hvor jeg startet på 18grader i 4 dager og deretter økte en grad hver dag til jeg var på 26 grader. Rehydrerte gjæren (belle saison) før den havna i dunken.

Sist redigert:
Etter litt temperaturkorrigering på målingen (ca 23 grader i ølen) havner jeg på 1,001. Smaken er veldig krydder- og pepperpreget noe som forsåvidt er typeriktig også føles den veldig tørr. Kan det være en skjult infeksjon når FG er så lav?

Dette er vel ca helt normalt for Belle Saison. Den gjærer veldig lavt. Søk litt på forumet, så finner du folk som kan fortelle liknende FG-historier med BS.

Hvis du har brukt Belle Saison som gjær, er en slik utgjæring ganske vanlig.

Ja, jeg søkte på gjæren i forumet etter jeg postet innlegget og fant forsåvidt lignende historier (takk og pris). Men synes kanskje krydderpreget var i overkant dominerende på måleprøven. Satser på at det endrer litt karakter etter noen uker på fat i kjøleskap.

Har akkurat likt scenario som deg. Målte saison som nå har stått i 14 dager, og den er på 1.001. Skulle vært 1.010. Jeg brukte MJ M29 saison gjær. Blir spennende å se hvordan den blir :)

Prøv å tilpass mesketemperaturen til deres oppsett, gå en til to grader opp. Bruker å hjelpe.

Har en ganske god og stabil mesketemp på oppsettet mitt. 30l, Mesket 40min på 63, 40 min på 69 og 10 min på 76 på saison før jeg fly sparget med 45l. Tror ikke det er noe dum ting at den ble såpass tørr. Smakte på den igår, og kjenner ikke noe tegn til noe usmaker enda, bare en litt varm alkoholsmak

Tappet av litt bunnfall og tok en prøvesmak etter 2 dager på fat. Syntes krydder/peppersmaken hadde dempet seg ganske mye. Ølen var fremdeles noget flat men det var en positiv overraskelse i forhold til når jeg fryktet infeksjon og det som verre var.. 7.5% er fremdeles i høyeste laget så jeg håper den ikke blir for lettdrikkelig..

Tilbake
Topp