Veldig lav OG...

ADale

Norbrygg-medlem
Både i dag og sist, har jeg en mye lavere OG enn det som er forespeilet. Hva gjør jeg feil? Hva bær jeg gjøre nå? Koke det lenger? Har kokt i 1 time og har OG på 1.020 for Weiss bier. skal være 1.045.

Kanjeg ha skylt for mye vann??

Hei. Det er jo mulig at du har brukt for mye skyllevann ja, eller så er meskingen ineffektiv. Hvordan mesker du?
Uten at jeg har for mye peil så høres det ut som du må koke veldig lenge for å nå riktig OG... Har dessverre ingen quick-fix :|

To tråder her med samme navn
hei, mesket på 65 grader i 90 minutter. Bruker en sil i bunnen av en kjele. Men jeg tror jeg vet grunnen til problemet mitt. OG målingen blir jo helt feil når det er 100 grader...Den første kalkulatoren jeg fant har maks temp på 71 grader. Vet noen om noen andre som kan gi meg riktig OG for 100 grader? Eller skal jeg kanskje ikke måle OG på dette tidspunktet?

Aha! Du må gjerne måle ved 100, men da må du korrigere, og det gjør du med kakulatorer i bryggesoftware som bla beersmith, beercalc osv, osv. Sjekk også hvilken temp ditt hydrometer er kalibrert på, vanligvis 15 eller 20.. Det står på skalaen, hvis du måler ved 100 grader og leser av 1020, så har du en gravity på 1062, dersom hydrometer er kalibrert på 20g. Husk at tempen faller raskt i måleglasset. Ellers er et refraktometer fint å bruke til å ta målinger underveis, for å sjekke hvordan du ligger an.

Ochslevekt og litermål i stål for nedkjøling av vørter fungerer også brillefint, fremdeles sitat fra tråden i et parallellt univers eller noe ;)
hei, mesket på 65 grader i 90 minutter. Bruker en sil i bunnen av en kjele. Men jeg tror jeg vet grunnen til problemet mitt. OG målingen blir jo helt feil når det er 100 grader...Den første kalkulatoren jeg fant har maks temp på 71 grader. Vet noen om noen andre som kan gi meg riktig OG for 100 grader? Eller skal jeg kanskje ikke måle OG på dette tidspunktet?
Bare ta ut et par dl og kjøl den ned til 20 før du måler. Problemet løst. Jeg bruker et stål litersmål. Tar bare noen sek å kjøle det ned i kaldt vann.

Tilbake
Topp