Vellykket Tomtebrygg prosjekt!

Hei :)

Jeg må dele et MEGET vellykket tomtebryggprosjekt med med dere ;D

I prinsippet er det vanlig tomtebrygg, men med spesial malt, maltekstrakt, ingefær og bitter humle.

Tomtebrygg (8 liter)

  OG: 1,027
  FG: 1,022
  IBU: 13,5
EBC: 37

300g Sukker
200g Maltekstrakt
1dl    Tomtebrygg konsentrat
100g Carapils
  30g Special B
  30g Sjokolade Malt

  14g Soverein 4,7%  kok 20 min
  10g Ingefær (fersk) kok 10 min

  Gjæret med 2g hetvinsgjær (europris)

-Knust spesialmal i meskepose trekkes med vannet fra kaldt, til 75C.
-Tilsett sukker å maltekstrakt, og koker opp.
-Tilsett humlen, revet ingefær, også tomtebrygg.
-Kjøl ned å tilsett gjær.

Dette går rett på flasker for lukket gjæring. Så for å ha kontroll, så lot jeg en flaske være plastflaske (0,5). Den overvåket jeg nøye. 14 timer etter flasking hadde jeg nådd ønsket FG 1,023
Da var det det bare å sette alle flaskene i kjøleskapet på 2 grader, for å bryte gjæringen før de eksploderer.

Nå etter 7 dager i kjøla sitter kullsyra fast i ''ølet'' og det har en kraftig skumtopp som blir i glasset. Den er søt slik jeg liker det. Bitterheten er faktisk tydelig mens ingefæren er moderat tilstedet.
I tillegg har ølet faktisk kropp og fyldig munnfølelse. Jeg regner med at ølet kan lagres noen få uker/mnd, så lenge de står skikkelig kaldt, men det gjenstår å se.

Som ølbrygger er jeg mektig imponert over resultatet (i forhold til mors klassiske brygg med bakegjær) :biersmile:
 
Spennende, denne må eg prøve når det nærmer seg jul.

Håper eg unngår flaskebomber :s, Filtrerte du på ein måte for å ikkje få med humlerester ol?
 
Nei, jeg lot bare en liten skvett bli igjen i kjelen etter kjøling, men det blei mye bunnfall i flasken:( Er bare og helle rolig;)
 
ThomasRS skrev:
Nei, jeg lot bare en liten skvett bli igjen i kjelen etter kjøling, men det blei mye bunnfall i flasken:( Er bare og helle rolig;)

I dataspill verden har vi uttrykket n00b, altså nybegynner, det å ikkje heller forsiktig frå flaska er jo n00b feil nr 1. (Aldri vært så full som den gangen eg helte raskt og tok ei 0,3 med gjærrester i flaska...
 
Kunne tenkt meg å forsøke den oppskriften men... Noen som har forsøkt kunstig karbonering på fat?
Dvs. tomtebrygg uten gjær og  uten alkohol...
 
Det vil jeg tro blir rart og søtt. Jeg smakte jo på den før den gikk på flasker, og det var ikke noe særlig, men du kan jo prøve. Du skal nok ha litt sitronsyre eller askorbinsyre i for å balansere sødmen, samt konservere vørteren. Det har sikkert lett for å begynne å gjære av seg selv.   
 
Tilbake
Topp