Jeg er ingen spesialist, men har gjort dette selv ved bruk av gjær som er kjent for å være litt treg (WLP400). Har ikke fått problemer pga dette.
Om det er nødvendig eller i det hele tatt utgjør noe forskjell er en annen sak.
Jeg har akkurat tvunget gjennom karbonering av kølschen min. Etter at den hadde stått i dunken i 4 fire uker i kjøleskap ned mot 0, var det kanskje litt naivt å tro at karboneringen på flaske skulle gå greit. Det gjorde den ikke. Etter 2 uker+ var ølet glassklart, søtt, og nesten helt dødt. Jeg satte flaskene inn på badet, der temperaturen ligger litt over vanlig romtemperatur, men fremdeles skjedde det ingen ting. Så ristet jeg dem godt og snudde dem opp ned, og lot dem stå en stund. Nok en rist, og tilbake i stående stilling. Det hjalp litt, og jeg fattet mot, ristet igjen, og satte dem opp ned på nytt.
Og nå er de ferdig karbonerte. Sikkert rimelig svimle - de er i alle fall litt uklare - men de smaker godt. Jeg har plassert dem i kjelleren, som holder 10 grader. Der står de og venter på at julenissen skal hente dem opp i lyset og skjenke dem opp til snille voksne - forhåpentligvis skinnende klare og fine om kapp med julelys og tindrende barneøyne.
Og så vil freden endelig kunne senke seg over en stakkars brygger.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.