Vienna lager

runet

Norbrygg-medlem
Vurderer å brygge en smash lager med kun Vienna malt og hallertauer humle.
Smash fordi jeg vil lære smaksbildet til forskjellige malt/humletyper.

Vienna malt 100%
Hallertauer (60min) til IBU=25

OG=1052

Meske på ca 64C
Gjæres med wlp810 (San Fransisco)

Er prisgitt temperatur i kjelleren for øyeblikket derfor har jeg valgt denne lagergjæren som kan gjære på noe høyere temp enn andre lagergjær.

Hvordan er smaksbildet på Vienna sammenlignet med pilsner? er der stor forskjell? Blir denne søt, eller bør jeg kjøre på med litt munchenermalt eller krystallmalt også? Ønsker den litt mer smakrik enn en pilsner men ikke så søt som feks en märzen.
Eventuelt carapils/hvete for skum? (Selv om dette ødelegger smash planen min)

Så skal jeg banne litt i kjerka.
Vurderer å splitte batchen og gjære halvparten med kølsch gjær (wlp029). Dette fordi denne skal gjære på omtrent samme temp som wlp0810.
Burde jeg meske på litt høyere temp dersom jeg gjør dette? (Kølsh gjæren gjærer lenger ned enn wlp810)


Tips og innspill mottas med takk
 
Her er min:

Vienna malt 98%
Melanoidin 2%
Evt 60-80g Carafa Special II tilsatt under vorlauf eller skylling for farge.

Mittelfrüh likt fordelt på 60, 30 og 10 min til ca 25-30 IBU (jeg liker litt mer humlearoma)

Mesk på 64C i 40min, 70C i 20min, 77C i 7min. 90min kok.

Gjæres med WLP833

OG/FG: 1.050/1.010

Tipper kølschgjæren kan funke like bra som San Fransisco.
 
Takk, da er jeg ikke helt på jordet jeg heller. :) Har også vurdert å putte litt carafa 3 spesial i for farge da jeg har litt liggende. Denne skal brygge.
 
Noen som har prøvd noe lignende:): http://www.ratebeer.com/beer/cismontane-single-malt-vienna/257720/

Dette har jeg liten erfaring med, bortsett fra at jeg har brygget en kølsch (som jeg sliter med å få ferdig karbonert, så jeg vet ikke helt hvordan den ble). Men som deg har jeg en kjeller som passer godt til et prosjekt av dette slaget, og jeg har en solid dose med wlp029 i kjøleskapet som ber om å bli satt til å jobbe. Det blir vel i og for seg en kølsch dette, når en bruker kølschgjær, men det spiller liten rolle hva en kaller barnet. For meg er kølsch i drikkepraksis en variant av lager; jeg ville sikkert ikke reagert om noen hadde skjenket meg en kølsch og sagt at det var en pils. ("Mmmm, god pils, litt spes, men veldig behagelig.")

Jeg har bladd litt i Brewing Classic Styles, og ser at Zainasheff anbefaler høyere mesketemperatur enn du antyder på "Vienna lager"; 67 grader, faktisk. Kølschoppskriften hans, som jeg fulgte, har 65 grader. Så det du sier om å gå opp litt, har antakelig noe for seg.

Kunne være fristende å prøve et prosjekt tilsvarende ditt med lys münchner og Mittelfrüh.
 
Noen som har prøvd noe lignende:): http://www.ratebeer.com/beer/cismontane-single-malt-vienna/257720/

Dette har jeg liten erfaring med, bortsett fra at jeg har brygget en kølsch (som jeg sliter med å få ferdig karbonert, så jeg vet ikke helt hvordan den ble). Men som deg har jeg en kjeller som passer godt til et prosjekt av dette slaget, og jeg har en solid dose med wlp029 i kjøleskapet som ber om å bli satt til å jobbe. Det blir vel i og for seg en kølsch dette, når en bruker kølschgjær, men det spiller liten rolle hva en kaller barnet. For meg er kølsch i drikkepraksis en variant av lager; jeg ville sikkert ikke reagert om noen hadde skjenket meg en kølsch og sagt at det var en pils. ("Mmmm, god pils, litt spes, men veldig behagelig.")

Jeg har bladd litt i Brewing Classic Styles, og ser at Zainasheff anbefaler høyere mesketemperatur enn du antyder på "Vienna lager"; 67 grader, faktisk. Kølschoppskriften hans, som jeg fulgte, har 65 grader. Så det du sier om å gå opp litt, har antakelig noe for seg.

Kunne være fristende å prøve et prosjekt tilsvarende ditt med lys münchner og Mittelfrüh.

Gjæren jeg skal benytte, wlp810 har forholdsvis lav utgjæringsgrad (65-70%) så vil ikke meske for høyt. Tror jeg legger meg midt imellom på 66 kanskje. Det blir uansett ikke noe typeriktig øl av noen av dem. Ønsker å teste ut forskjellige gjær, malt og humletyper for erfaringene skyld, så får jeg lage noe mer typeriktig når jeg blir litt mer dreven i gamet.
 
Tilbake
Topp