Vurderer å brygge en smash lager med kun Vienna malt og hallertauer humle.
Smash fordi jeg vil lære smaksbildet til forskjellige malt/humletyper.
Vienna malt 100%
Hallertauer (60min) til IBU=25
OG=1052
Meske på ca 64C
Gjæres med wlp810 (San Fransisco)
Er prisgitt temperatur i kjelleren for øyeblikket derfor har jeg valgt denne lagergjæren som kan gjære på noe høyere temp enn andre lagergjær.
Hvordan er smaksbildet på Vienna sammenlignet med pilsner? er der stor forskjell? Blir denne søt, eller bør jeg kjøre på med litt munchenermalt eller krystallmalt også? Ønsker den litt mer smakrik enn en pilsner men ikke så søt som feks en märzen.
Eventuelt carapils/hvete for skum? (Selv om dette ødelegger smash planen min)
Så skal jeg banne litt i kjerka.
Vurderer å splitte batchen og gjære halvparten med kølsch gjær (wlp029). Dette fordi denne skal gjære på omtrent samme temp som wlp0810.
Burde jeg meske på litt høyere temp dersom jeg gjør dette? (Kølsh gjæren gjærer lenger ned enn wlp810)
Tips og innspill mottas med takk
Smash fordi jeg vil lære smaksbildet til forskjellige malt/humletyper.
Vienna malt 100%
Hallertauer (60min) til IBU=25
OG=1052
Meske på ca 64C
Gjæres med wlp810 (San Fransisco)
Er prisgitt temperatur i kjelleren for øyeblikket derfor har jeg valgt denne lagergjæren som kan gjære på noe høyere temp enn andre lagergjær.
Hvordan er smaksbildet på Vienna sammenlignet med pilsner? er der stor forskjell? Blir denne søt, eller bør jeg kjøre på med litt munchenermalt eller krystallmalt også? Ønsker den litt mer smakrik enn en pilsner men ikke så søt som feks en märzen.
Eventuelt carapils/hvete for skum? (Selv om dette ødelegger smash planen min)
Så skal jeg banne litt i kjerka.
Vurderer å splitte batchen og gjære halvparten med kølsch gjær (wlp029). Dette fordi denne skal gjære på omtrent samme temp som wlp0810.
Burde jeg meske på litt høyere temp dersom jeg gjør dette? (Kølsh gjæren gjærer lenger ned enn wlp810)
Tips og innspill mottas med takk