Viktige faktorer for god klarning ?

Har laget noen batcher etter at jeg gikk allgrain. Synes jeg begynner å få litt forståelse for prosessen, og har fått noen brukbare resultater.
Sliter imidlertid med å få klart øl. Regner med at svaret ligger i mesken ? Søker gode tips , hvor skal jeg begynne feilsøkinga ?
 
Hvordan er det med kokingen, og kjølingen etterpå?
Supermoss eller lignende hjelper også til med utfellingen av proteiner.
Hvordan er øllet uklart? Er det kjøletåke? Eller er øllet uklart når det står litt varmere også?
Hvilken gjærtyper er brukt? Tviler på at det har med meskingen å gjøre, men tror det kan ha med koking/kjøling å gjøre.
 
Har fått med meg at det er viktig med god fosskok, og det har jeg, var godt over 10% fordamping sist.
Kjølinga går nokså fort, nå med vintertemp på kjølevann brukte jeg ca 40min på å komme ned på 10 grader. Ser imidlertid at mange lar det stå ei god stund på kjelen for utfelling. Skal prøve det på neste batch. Har ikke brukt supermoss e.l. men det er i hus nå :)
 
Er ølet konstant uklart eller kun når det kjøles ned? Blir ølet klarere over tid, og i så fall, hvor lang tid tar det før det blir merkbart klarere?
 
pH i mesken har en del å si. Brygger du lyse eller mørke øl, og justerer du vannet med noe? Og hvilken malt bruker du? Enorme humlemengder gir også uklart øl.
 
Når er det du opplever uklart øl? Ved tapping fra fat eller flaske? Ved tapping fra fat er det vanlig at ølet er litt uklart, rett og slett fordi man får med en del gjærrester ved servering. Om flaskeølet er uklart (og man ikke har virvlet opp bunnfall) er det antakelig andre grunner. Kjøletåke er vanlig (og ikke nødvendigvis så lett å bli kvitt), uansett hvordan man serverer ølet. Øl med svært mye humle er ofte litt uklart pga. polyfenoler fra humlen. Det er mange grunner til uklarheter, men ganake ofte har det ikke så stor smaksmessig betydning...
 
Har lest i en eller annen bok om at en liten tilsetning av mørk malt gir klarere øl. Har selv tilsatt ca 10 gram black malt i mesken. Merker ingenting på fargen.
Har ikke altfor mange batcher all-grain på erfaringslista, men har klarere øl nå enn mine første. Brukt us-05.
Om dette har med andre ting jeg har forbedret vet jeg ikke, men noe å prøve ihvertfall.
Min porter var krystallklar fra første stund, og etter det jeg har lest er mørke øltyper oftere klarere enn lysere.
Andre med lignende erfaringer?
 
Vistad skrev:
Har lest i en eller annen bok om at en liten tilsetning av mørk malt gir klarere øl. Har selv tilsatt ca 10 gram black malt i mesken. Merker ingenting på fargen.
Har ikke altfor mange batcher all-grain på erfaringslista, men har klarere øl nå enn mine første. Brukt us-05.
Om dette har med andre ting jeg har forbedret vet jeg ikke, men noe å prøve ihvertfall.
Min porter var krystallklar fra første stund, og etter det jeg har lest er mørke øltyper oftere klarere enn lysere.
Andre med lignende erfaringer?

Vil anta at dette kan ha sammenheng med pH-en. Mørk malt trekker pH-en ned, noe som kan ha en gunstig effekt på klaring.
 
Takk for mange nyttige innspill. Min første mistanke har gått på det Bård foreslår, jeg synes jeg får litt for fin kverning i forhold til bilder jeg har sett. Kan dette ha innvirkning ja ? Fikk svinaktig godt utbytte på de to siste og det er vel sikkert en sammenheng. Nå er det kun fattappet , men jeg har flasket noen av forrige batch. Dette er en pale som har stått i to mndr snart. Tar en titt på denne i kveld jeg ! (har bursdag å feire så det passer bra) Har lest fine ting om "protafloc" så første tiltak jeg kommer til å prøve blir da:

* Grovere kverning
* Protafloc
* Lar vørteren stå i kjelen ei stund etter kjøling

Så får vi se om noe av dette kan hjelpe.
(glemte å skrive at jeg ikke tror på chillhaze da de ikke blir bedre temperert)
 
Svarer meg selv litt her: Brygget en ekstremt lys pils i går, og kan uniddelbart si at supermoss har god effekt og føler meg trygg på at denne blir klar! Resirkulerte mer enn tidligere plus at mesken fikk stå å bunnfelle en halv time før tapping..  Svaret følger om en måneds tid  ;D

Et lite bispørsmål: Jeg gjærer denne batchen med wlp830 (første gang med våtgjær) og ser at kjelleren er kaldere enn jeg trodde. Holder 8,2 grader utenpå dunken nå, er dette i grenseland ? Batchen ble delt i to, den andre blir gjæret med vasket saflager S33, disse startet likt og gjærer like forsiktig (kun basert på plupp da)
 
Jeg har den samme situasjonen, og syntes det var litt i kaldeste laget. Løsningen var å pakke gjæringsbøtta inn i ei dyne, og vips så var temperaturenoppe i 10 grader.
 
Velger å ha is i magen. Har vert nede i 7,5 grader, men gjæringa startet som normalt etter 24t, og det putrer bra i begge dunkene nå. Blir ikke mye gjærkarakter på disse vil jeg tro.
 
For å minimere "gjærkarakteren" ville jeg fulgt med på brygget, og når gjæringen begyner å avta, forsiktig øke temperaturen over noen dager for å sikkre god utgjæring og for å få mindre diactyl og reststoffer etter gjæringen. Etterpå ville jeg kjølt det godt ned igjen for god bunnfelling før flasking/fating... :)
 
Jepp Magne, kommer til å øke litt på slutten. Den er hardfør gjæra, har like god aktivitet nå på 7,5 grader som jeg hadde på 11 sist. Blir spennende å smake forskjellen. Håper på rundt 0 grader ute mot slutten så jeg får skikkelig kjøling før tapping. Regner med å få klarere øl da. (Gjæringgskap neste :)
 
Tilbake
Topp