Vil bitterhet roe seg ved flasking/lagring?

Har nettopp flasket et mexican cerveza set fra brewmart. Jeg forventet ingenting her,kun som et eksperiment for å kunne sammenlikne kvalitet med bryggselv sitt set, som snart er ferdig karbonert.

Det jeg gjorde, som jeg føler var dumt i etterkant, var å kutte ut sukkeret de vil du skal ha i, og i stedet redusere mengden vørter for å få riktig starting gravity. Endte vel opp på 11 liter vørter i stedet for 20 liter, og smaken jeg har merket hele veien er en voldsom bitterhet.

Når jeg nå flasket det (under tvil) så er det en restsødme (1,020 FG etter sukkerlaken er satt i) men ikke nok til å overdøve/balansere bitterheten som slår meg i trynet med en gang.

Vil dette bli bedre ved lagring eller er bitterhet en mer eller mindre konstant faktor? Bitterhet fra eventuell gjærsmak roer seg jo?Men tror ikke det er hovedproblemet her..

Skal uansett gi det to uker (ferdig karbonering) men hvis dere mener denne egenskapen vil endre seg lite, så kaster jeg det hvis det ikke er drikkanes etter to uker..

Må legge til at jeg lurer på om jeg har forstyrret balansen mellom bitterhet/sødme siden jeg nesten halverte vannmengden og at kanskje bitterheten i settet var beregnet på 20 liter veske?

Først fremst lurer jeg på om dette var ekstrakt sett? Om det var det, var settet ferdig humlet? Kom det ut noe plantematerie fra "karet"?

Om dette er tilfellet har du økt den intensjonelle IBU'en på øllet betraktelig, dvs, du har siden du halverte vannmengden uten å lette på innholdet av humle har du høyere konsentrasjon av bitterhumle i øllet antar jeg, noe som ikke lengre helt kan kalles pilsner cerveza.

Hva slags gjær fulgte med? Lager / ale? Og hvilke gjæringstemperatur hadde du?

Som oftest roer smaken seg noe ved flaskelagring, kan tilogmed gi noen flasker først 2 uker romtemp lagring etterfulgt av f.eks 1-2 uker i kjølekapet.

Kan alltids lagre i romtemp noe lengre og før kjøleskap. Noen brygg krever litt tid, særlig lager.

Gi oss litt mer informasjon på ingrediensene og fremgangsmåten din særlig håndtering fra etter endt koking av vørter så kanskje jeg / vi kan synse noen viktige punkter.

Ekstrakt brygg ene og alene har jeg aldri opplevd som veldig godt :) skal sies. Drikkanes som du sier ja, godt? Ikke veldig når mann har ordentlig maltbrygg å sammenligne med.

Først fremst lurer jeg på om dette var ekstrakt sett? Om det var det, var settet ferdig humlet? Kom det ut noe plantematerie fra "karet"?

Om dette er tilfellet har du økt den intensjonelle IBU'en på øllet betraktelig, dvs, du har siden du halverte vannmengden uten å lette på innholdet av humle har du høyere konsentrasjon av bitterhumle i øllet antar jeg, noe som ikke lengre helt kan kalles pilsner cerveza.

Hva slags gjær fulgte med? Lager / ale? Og hvilke gjæringstemperatur hadde du?

Som oftest roer smaken seg noe ved flaskelagring, kan tilogmed gi noen flasker først 2 uker romtemp lagring etterfulgt av f.eks 1-2 uker i kjølekapet.

Kan alltids lagre i romtemp noe lengre og før kjøleskap. Noen brygg krever litt tid, særlig lager.

Gi oss litt mer informasjon på ingrediensene og fremgangsmåten din særlig håndtering fra etter endt koking av vørter så kanskje jeg / vi kan synse noen viktige punkter.

Ekstrakt brygg ene og alene har jeg aldri opplevd som veldig godt :) skal sies. Drikkanes som du sier ja, godt? Ikke veldig når mann har ordentlig maltbrygg å sammenligne med.

Nå sammenlikner jeg med butikkøl type tuborg/hansa pilsner, så da skal det ikke så mye til før det blir godt, jeg har ikke så høye krav, motivasjonen min var at jeg vil ikke betale så mye for å drikke øl :) Men klart, det må jo være godt skal det være vits å holde på med, men her har vi forskjellige krav;) Jeg er ingen hellstrøm på ølsiden ;)
Bryggselv bavaria weissbier holder jeg på med og den har 6 dager igjen med karbonering og smaker med unntak en foreløpig litt for fremtredene gjærsmak veldig godt :)
Anyway, ikke meningen dette skulle bli en diskusjon om kits.

Men ja det er det jeg har brukt, og jeg ville teste om der er merkbar forskjell på kvaliteten på bryggselv kits kontra europris (brewmart).

For å svare på de relevante spørsmålene ;)

- Det var ekstrakt og i utgangspunktet ferdig humlet men jeg så ikke noe plantematerie faktisk, bitterheten tilsier dog noe annet. Kanskje de har blandet det sykt godt ? Er også redd jeg har økt IBU heftig her, men den skulle ifølge boksen være veldig lav i utgangspunktet (20) s
- Lager gjær, men jeg burde ha byttet den ut med ordentlig gjær. Gjæret på 19-20 grader men jeg pitchet for høy temperatur, rundt 25.
- Vørteren ble ikke kokt, det skal den heller ikke med ekstrakt fordi da øker bitterheten og eventuell humlearoma forsvinner meg bekjent. Kokte vann og blandet ut.. Jeg bomma på pitch temperatur og tok en sjanse (gjør ikke det igjen). Deretter drysset jeg gjæren oppi dunken og ristet godt for å få inn oksygen..

Cerveza fra Brewmart blir ganske god hvis du bruker beerkit enhancer. Stopp heller på 20 liter for mer fylde og smak. 11 liter blir nok ganske ut av kurs og ikke så billig drikke lenger heller. Det er mulig jeg prøver med 1kg spraymalt neste gang i stedet for sukker.

Nei, ville ikke diskutere heller :) men har brygget 5-6 ekstrakt brygg for lenge siden. Kokt vann er nøkelen ja. Men trengs ikke å kokes med ekstrakten.

Kan hende denne var humlet og filtrert.
den ekstremt høye gjæringstemperaturen gjør nok også mye for fruktigheten på brygget.

Du har strengt tatt uten å vite det forsøkt på ett hybrid brygg.

Lager gjær produserer merkbare forskjeller på mengde estere og andre smaksrelaterte godsaker på så høye temperaturer. Kan også hende avhengig av hvor lenge du lot den stå på gjørdunk at gjæringsprossesen ikke var helt ferdig, er ikke sikker i min sak her, men gjæren selv produserer diacetyl, noe som smaker epleaktig, dette forsvinner på slutten av lager gjærprossen ut av tanken med Co2'en som plopper ut.

hvor lenge sto den på 20? Og hvordan var aktiviteten mot slutten?

Alt i alt: bitterheten vil nok være mer tilstede nå, enn om du gjæret brygget ditt mellom 8 - 14 grader. Dette gjelder lager gjær spesifikt

Prøv å treffe gjærtempereaturer bedre, dette kan du eksperimentere med. Det er ett av de variablene vi kan kontrollere veldig bra på gjæren.

Tommelfingerregelen sier vel at:

- lager gjær trives mellom 8-14 grader.
- ale gjær trives mellom 18-24 grader.

Stort sett alltid er ekstrakt kvaliteten fra gode bryggebutikker + der du og får friskere gjær enn det du finner i hyllene på europris resultere i mangfoldig ganger bedre munntrivsel i ettertid!

Lykke til med bryggene / bryggingen :) ikke gi opp!

Nei, ville ikke diskutere heller :) men har brygget 5-6 ekstrakt brygg for lenge siden. Kokt vann er nøkelen ja. Men trengs ikke å kokes med ekstrakten.

Kan hende denne var humlet og filtrert.
den ekstremt høye gjæringstemperaturen gjør nok også mye for fruktigheten på brygget.

Du har strengt tatt uten å vite det forsøkt på ett hybrid brygg.

Lager gjær produserer merkbare forskjeller på mengde estere og andre smaksrelaterte godsaker på så høye temperaturer. Kan også hende avhengig av hvor lenge du lot den stå på gjørdunk at gjæringsprossesen ikke var helt ferdig, er ikke sikker i min sak her, men gjæren selv produserer diacetyl, noe som smaker epleaktig, dette forsvinner på slutten av lager gjærprossen ut av tanken med Co2'en som plopper ut.

hvor lenge sto den på 20? Og hvordan var aktiviteten mot slutten?

Alt i alt: bitterheten vil nok være mer tilstede nå, enn om du gjæret brygget ditt mellom 8 - 14 grader. Dette gjelder lager gjær spesifikt

Prøv å treffe gjærtempereaturer bedre, dette kan du eksperimentere med. Det er ett av de variablene vi kan kontrollere veldig bra på gjæren.

Tommelfingerregelen sier vel at:

- lager gjær trives mellom 8-14 grader.
- ale gjær trives mellom 18-24 grader.

Stort sett alltid er ekstrakt kvaliteten fra gode bryggebutikker + der du og får friskere gjær enn det du finner i hyllene på europris resultere i mangfoldig ganger bedre munntrivsel i ettertid!

Lykke til med bryggene / bryggingen :) ikke gi opp!
Da må han nok bruke egen gjær. Gjæra som følger med disse settene er ofte ale gjær og på settene står det også at det skal gjæres på 18-24 C. Under 15 grader og det vil ikke gjære i det hele tatt.

Cerveza fra Brewmart blir ganske god hvis du bruker beerkit enhancer. Stopp heller på 20 liter for mer fylde og smak. 11 liter blir nok ganske ut av kurs og ikke så billig drikke lenger heller. Det er mulig jeg prøver med 1kg spraymalt neste gang i stedet for sukker.

Å bruke DME fremfor sukker er 101 når det gjelder de fleste ekstrakt brygg. Sukker er ett tomt mat-medium til gjæra, setter tilnærmet ingen smak, men tynner fylden utrolig. Ikke bra, fører ofte til altfor tynne og kjedelige brygg.

Husk at du kan koke ekstrakt og, gjør du det kan du humle ekstra, du kan også for enkelthets skyld tørrhumle noe rett i gjærdunken for å eksperimentere med noe ekstra smak :)

Anbefaler dere å anskaffe en enkel bryggebok, interessant lesning og mye flotte tips til alle oss som liker god øl :)

Lykke til begge to.

Å bruke DME fremfor sukker er 101 når det gjelder de fleste ekstrakt brygg. Sukker er ett tomt mat-medium til gjæra, setter tilnærmet ingen smak, men tynner fylden utrolig. Ikke bra, fører ofte til altfor tynne og kjedelige brygg.

Husk at du kan koke ekstrakt og, gjør du det kan du humle ekstra, du kan også for enkelthets skyld tørrhumle noe rett i gjærdunken for å eksperimentere med noe ekstra smak :)

Anbefaler dere å anskaffe en enkel bryggebok, interessant lesning og mye flotte tips til alle oss som liker god øl :)

Lykke til begge to.
Takker :)

Da må han nok bruke egen gjær. Gjæra som følger med disse settene er ofte ale gjær og på settene står det også at det skal gjæres på 18-24 C. Under 15 grader og det vil ikke gjære i det hele tatt.

Da han selv sa han hadde lager gjær er dette mitt utgangspunkt for mine tips.

Gjær temperaturene -friggin-Omega! relevante når det gjelder mye av smaken uansett. Det kommer du deg ikke rundt.

Kunsten med gjæring er kunsten å lage øl, rett bak kunsten å rengjøre og desinfisere.

Masse flotte svar begge to og mat til ettertanke. Såvidt jeg skjønner summa sumarum så er det tvilsomt at bitterheten roer seg ned nok tila t dette blir godt. Den vil gå ned noe men ikke tilstrekkelig til å gjøre det duganes. HELDIGVIS har jeg en annen dunk med muntons nut brown ale som er ferdig til helga så ingen krise igrunn. Der har jeg en svovel lukt jeg må få ut :p

Da har du jo til syvende og sist gjæret på grei temperatur :) la den kose seg en god stund.

Tilsatte noe annet til malt ekstraktet? :)

Faktisk noe brunt sukker for å øke graviditeten, men ikke mer enn 100-200 gram. I etterkant har jeg sett det passer dårlig til lyse øl, og har kanskje også gitt en liten bitterhet?:p

Dette skulle man hatt en bedre forklaring på:D
Kan det også være aktuellt når man nå i flere år har delt seng med ei som svarer når det ropes Beeeeesta?:rolleyes:
Sara fikk vel barn i høy alder men om det hadde noe med sukker å gjøre tviler jeg på:)

Tilbake
Topp