Den belaster kursen med 3500W/ca 230V = 15,2A. 16A sikring (eller 15A som jo er det som brukes i installasjoner nå om dagen) går fint. Oppgitt effekt er et ca-tall siden det avhenger litt av spenningen på nettet hos deg/kompisen din, men den pleier å ligge rundt 230V - jeg har 234-235V hos meg som regel. Det meste av konsumetutstyr som skal kobles til løst er laget slik at det skal funke på en 15A eller en 10A kurs, det er derfor nesten alle vannkokere har ca 2000W effekt, så slipper man å måtte ha 16A kurs for å kunne bruke den som tiltenkt.
Platen står uansett ikke og durer på full pupp kontinuerlig, den slår seg litt av og på, i alle fall om den ikke står på aller øverste stille kontinuerlig, og selv da er det vel ikke konstant belastning. Uten at man skal basere seg på det så tåler en vanlig sikring 50% overbelastning i 30 minutter (ta det med en liten klype snus - jeg er ikke elektriker) før den faktisk løser ut. Dvs at dersom sikringene faktisk løser ut av belastning så er anlegget ganske seriøst overbelastet. Det som vanligvis tar sikringer i et hjem er store startstrømmer på ting som støvsuger, store effektforsterkere til stereoanlegg og ymse verktøy som sager, høytrykkspylere og lignende.
I parantes bemerket så kan man jo fundere litt på hvor mye den "generelle" kursen (for det er ofte bare en kurs) på kjøkkenet blir belastet når man kjører vannkokeren, brødristeren, har på lyset, kjøleskapet durer og kanskje lager seg kaffi samtidig...