Vil dette funke? -skylling.

Jeg er glad i moderne hjemmebrygging boka mi, og har fulgt den mtp manifold og skylleprosedyren, så jeg prøver å få til kontinuerlig skylling. Men, forskjellige folk har forskjellige meninger..

Sist jeg brygget var første gang jeg brukte kjøleboks, manifold og overrislingsmanifold. Fikk et noe lavt utbytte, noe jeg tror er grunnet at når skyllevannet traff mesken, blandet det seg med mesken og mesken ble aldri 75 grader, ble bare noe mellom mesketemp og skylletemp. (Eller har jeg misforstått, har ikke tempen så mye å si for hvor mye av godsakene man får med under skylling? )

Jeg har også lyst til å meske ut, for å stoppe enzymaktiviteten.

Vil det fungere å tappe litt av mesken, resirkulere til den er klar og så tappe alt i kjelen.
Så, fylle på med skyllevann til det står litt over maltsengen, røre kraftig rundt for å få sukret godt blandet inn i skyllevannet, la det stå litt, resirkulere igjen, få maltsengen til å sette seg, og så begynne med vanlig kontinuerlig skylling med det resterende skyllevannet?

Det første meskevannet havner jo i gryta med en gang, så enzymaktiviteten stopper vel der iom at det ikke har kontakt med malten lengre. Ved tilføring av første runde av skyllevann stopper aktiviteten da, siden hele mesken vil holde 75.

Blir dette en slags hybrid mellom batch sparge og fly sparge?

Eller gjorde jeg noe feil da jeg skylte forrige gang? Da rørte jeg ikke mesken i det hele tatt, men tempen ble som sagt hverken fugl eller fisk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Selv har jeg aldri rørt i mesken etter utblanding, heller så å si aldri mesket ut, temperaturen blir det den blir og utbyttet ligger på 90%
så da lurer jeg på skyllehastighet, skyller du kanal igjennom mesken eller maler malten for grovt, dette er de eneste ting som har påvirket utbyttet hos meg.
Også mesketid ved lav mesketemp. betyr noe ifølge boka.

Jeg får malten kvernet i butikk, hvor grovt det er aner jeg ikke.

Mtp kanal så har jeg en manifold i bunn, som ligger som et rektangel rundt, og tre tverrør på tvers i midten av rektangelet, så tror flata skulle være godt dekket. Bruker overrislingsmanifold som har to rør som går på tvers av boksens lengde, slik at det er like langt fra vegg til rør, som mellom rørene.

Sist så brukte vi vel i underkant av en time på skyllingen. Fikk da 20.75l vørter til kok.

Men når man batch sparger skal man jo røre som bare pokker. Såvidt jeg har skjønt er det for å få søtstoffene helt løst opp i vannet, slik at de er flytende for å så tappe ut alt. Da slipper man også å tenke så mye på pH, siden malten ikke er like lenge i kontakt med vann som senker pH som ved kontinuerlig skylling.

Jeg hadde utbytte sist på rundt 65%, noe jeg vil ha opp. Men etter å ha dillet litt i kjelleren og prøvd å finne ut hvor og hvorfor vørter blir liggende igjen i på forskjellige steder fant jeg en designfeil (for en hjemmebrygger vel å merke) i Europris kjøleboksen min, som jeg skal prøve å rette på senere idag. Men dette utgjør vel maks 0.5 liter, så sluttresultatet tror jeg ikke blir nevneverdig bedre mtp effektiviteten. Men til gjengjeld tror jeg dette er vørter med høy OG.

Edit: mesket ved 64 grader. Har skjønt at jeg kanskje bør dytte tempen opp til 66/67. Det kan jo kanskje være greit, tørre øltyper er litt så som så synes jeg.

Jeg startet en tråd på homebrew, egentlig med et litt annet tema som spørsmål, men den har nå utviklet seg til en ganske informativ og interressant tråd.

To av deltagerne i tråden vil jeg tro er ganske drevne i gamet. "Denny" holder visstnok batch sparge fanen ganske høyt. Han jar visst en stilling i brewers accociation of america (eller hva det heter) og har vært med å skrevet 3. Utgave, da med innspill i Batch sparging temaet i bibelen how to brew av John Palmer. "Yooper" er admin på siden, og såvidt jeg har skjønt har hun holdt på med dette veldig lenge. Begge har interresante svar.

http://www.homebrewtalk.com/f36/mashout-boiling-water-no-tannins-420095/

Tilbake
Topp