Vil en lav OG gi relativt lav FG?

Yo! Jeg holder på å lage en alkoholsvak amber ale, der OG var på 1.030. Målet er å få en styrke på 3,2% (3,5% etter flaskekarbonering ~ folköl), men da må FG ned i 1.007. (Hvis noen er interessert, kan jeg legge ut den selvkomponerte oppskriften...)

Jeg har vært med på 10-12 ulike brygg nå, men vi har bare klart å komme ned i en FG på 1.010 én gang tidligere. Hvis jeg ikke kommer lengre ned enn 1.010 denne gangen, ender jeg opp med et lettøl! Selv om jeg ville ha et svakt øl, skulle det ikke bli så svakt... :/ Jeg brukte Beersmith til å snekre sammen oppskriften, men var ikke bevisst på disse finessene da. Siden det er snakk om såpass små marginer, skal det ikke så store endringer til før det får utslag!

Så det jeg lurer på er:

* Vil en lav OG gi lavFG/lavere FG enn "vanlig", siden gjæren har en bestemt effktivitet og siden den vil ha lettere for å jobbe i den relativt lave sukkerkonsentrasjonen i vørteren?

* Jeg mesket ved 67 grader - men burde jeg ha mesket ved lavere temperatur (64 grader) for å få mer av sukkerartene som gjæren lett kan spise?

Mercy! :)

Svaret er vel egentlig bare ja... de forskjellige gjærene blir spekket bl.a. ift. Attenuation, kanskje oversatt til utgjæring. Målt i % av OG-sukker spist av gjæret ved gjæring av en eller annen standardvørter. Så ja HELT relativt til OG.

Mesketemp, oksygenering og pitchrate/gjærhelse har mye å si for hva slags attenuasjon du får, uansett om du har høy eller lav OG. Men hvis planen din er å brygge "folkeøl" så bør ikke lavest mulig FG nødvendigvis være målet, det vil påvirke kroppen på ølet også - du kan ende opp med tynt skvip. Da kan det være en idé å sikte på litt høyere OG for å ende på tilsvarende litt høyere FG.

Mesketemp på 67 kan fort bli i overkant tror jeg, i hvert fall om du ikke tilsetter oksygen. Kommer dog an på hvilken gjær du skal gå for også..

Min strategi for lettere øl er å prøve å få høy FG, som betyr bedre kropp. Da mesker jeg typisk på 70+, med litt høyere OG. Jeg opplever det motsatte av det du bekymrer deg for: med lette øl ligger utfordringen i å ikke få for lav FG.

Tusen takk for svarene, alle sammen! :)

Det er visst flere faktorer her enn jeg først var klar over, ja.

Jeg tok en gravity-måling i går, etter at jeg hadde postet spørsmålene mine (jeg fikk først med masse gjær i oechslevekten, og så jeg måtte tappe øl over i et desilitermål som jeg satte i kjøleskapet slik at gjæren skulle sette seg, før jeg kunne gjøre en ordentlig måling).

Det viste seg at gravityen allerede er nede i ca 1.009 (korrigert for lav temperatur). Når jeg smakte på ølet, var det kanskje litt vel tynt.

Ville jeg - hypotetisk sett - kunne tilsette noen liter mer vørter til dette brygget, som jeg har mesket ved veldig høy temperatur (75 grader Celsius), og dermed få mer kropp på ølet? Jeg tenker at det kan gå bra og ikke vil gi mer gjæring, hvis jeg klarer å bare få ut sukkertyper som ikke lar seg gjære. (Planen er å flaske ølet om fire dager, så det går ikke at det begynner å gjære mer nå på dette tidspunktet.) Eller blir det alt for komplisert kjemi?

Her er forøvrig oppskriften som jeg har fulgt:

Ubik Confederal Low Alcohol Amber Ale

Startvolum: 55 l
Bryggvolum (til gjæring): 45 l
Flaskevolum: 41 l

OG: 1,031
FG: 1,007

4,30 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
1,00 kg Amber Malt (100,0 EBC)
0,50 kg Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)
0,50 kg Crystal Malt -120L (236,4 EBC)
68 g Cascade [5,50 %] (60 min)
68,00 g Willamette [5,50 %] (10 min)
2,0 pk Safale American (DCL/Fermentis #US-05)
46 g Cascade [5,50 %] - Tørrhumle 7 dager
23 g Willamette [5,50 %] -Tørrhumle 5 dager
23,00 g Willamette [5,50 %] - Tørrhumle 3 dager

Mesk ved 67 grader i 60 minutter. Skyll med 5 liter vann ved 78 grader.

Du kan kanskje justere sødmen i øllet med melkesukker, da dette er ugjærbart. Jeg vet ikke om det er vanlig å gjøre,hvor mye du kan bruke, hvordan det smaker eller noe, men jeg veit de bruker det i brygging for å få søtere øl.

kanskje noen har erfaring med det?

Tips fra Vestbrygg for å lykkes med alkoholsvakt øl:

Om en mesker ved høy eller lav temperatur spiller ikke så stor rolle. Lav temperatur (64 grader Celsius) vil gi mye "lettfordøyelig" sukker og god utgjæring, men samtidig litt mindre kropp på ølet. Høy temperatur (opp mot 70 grader Celsius) vil gi lavere konsentrasjon av "lettfordøyelig" sukker og litt mer kropp. Men uansett temperatur er det så små sukkerkonsentrasjoner det er snakk om her, så gjæren vil spise opp mesteparten av sukkeret uansett. Mesketemperaturen er med andre ord mindre viktig enn hvilken gjær en velger: En mindre effektiv gjær vil la det være igjen mer malt/sukker i ølet, og dermed gi et litt fyldigere øl...

Nå har jeg målt FG på nytt, og det ser ut som den lander på 1.009-1.010, det vil si en styrke på 2.8-3.0% etter karbonering. Samken er slettes ikke verst! Men hvis jeg skulle ha brygget dette ølet på nytt ble jeg anbefalt å prøve California Ale V (WLP051), som har en effektivitet på 75-80% - I motsetning til Safale US#5, som jeg brukte nå, som har en effektivitet på 80-90%. (Safale US#5 er kjent for å være veldig effektiv! - Jeg brukte den først og frems for å se hvilket øl jeg fikk hvis jeg prøvde å lage det så billig som mulig.) Og så måtte jeg heller ha lagt til litt mer malt for å komme opp i høyere/ønsket prosent... :cool:

Tilbake
Topp