Vil ikke gjære

Morn, håper noen kan svare meg på dette.

Satt en blond ale på mandag og tilsatte en halv pose rehydrert Safale us-05 til 10 liter brygg, OG var på 1050. Etter 2 døgn var det fortsatt ingen aktivitet i gjærlåsen men det hadde kommet et gjærkake på toppen av brygget. Bestemte meg for å måle og den var fortsatt på 1050. Tilsatte derfor en halv pose til med rehydrert Safale us-05. I dag tidlig ser jeg at det fortsatt ikke er noe aktivitet i gjærlåsen og jeg begynner nå å virkelig lure, for dette har aldri skjedd meg før.

Er det noen som har en forklaring på dette?   :attevar:

Ps. Brygget gjærer på en temperatur på 18 grader.

Er du sikker på at gjæringskaret er tett? Når du har gjær på toppen, vil jeg anta at alt er i orden. Hvis du ikke hadde noen form for gjæring i det hele tatt, hadde du heller ikke noe synlig gjær på toppen. Ta en ny måling, etter 4-5 dager burde det har skjedd noe.

Skal ta en ny måling i dag. Etter 2 dager og når jeg tilsatte mer gjær var det synlig gjærkake på toppen, men OG var fremdeles 1050...synes det var veldig merkelig. Det luktet ikke dårlig.

Selv bruker jeg dette: http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-30l-med-tappekran-og-gjaerlas gjæringskaret fra bryggselv. Får det sjeldent tett, og merker lite til ingen aktivitet i gjærlåsen på noen brygg. Når jeg skrur av toppen, for å se hvordan det står til, er det fremdeles en massiv mengde skum på toppen av brygget, som viser at alt går fint.

Så kan det også hende at du har tilsatt en pose med død gjær. Det skjer ikke veldig ofte at man får en slik, men det kan skje.
Husket du å introdusere nok luft i vørteren før du tilsatte gjær? gjær skal gjerne ha masse luft for å komme godt i gang. Da må du enten riste masse på gjæringskaret med vørteren før du tilsetter gjær, eller lage en slags malstrøm effekt med for eksempel en malingsrører på en drill.

La brygget stå litt. Hvis det ikke er noe særlig gjæring etter en hel uke, så ville jeg nok sett på brygget som tapt.

Det er hydrometer du måler med? Det hender folk måler med refraktometer uten å korrigere for gjærende vørter og dermed ender opp med riv ruskende gale verdier.

carlsenth skrev:
Husket du å introdusere nok luft i vørteren før du tilsatte gjær? gjær skal gjerne ha masse luft for å komme godt i gang. Da må du enten riste masse på gjæringskaret med vørteren før du tilsetter gjær, eller lage en slags malstrøm effekt med for eksempel en malingsrører på en drill.
Eg er einig i at det er best med rikeleg oksygen. Men US-05 pleier å gå så det sprutar på 18 grader, oksygen eller ei, så det er neppe forklaringen på at det ikkje ploppar. Gjærkaka er ein betre indikasjon på gjæring enn plopping. La ølet berre få fred eit par veker minst. Mål heller då.

Tilbake
Topp