Villa bryggeri fra bratsberg

Roar A

Norbrygg-medlem
Er villa bryggeriet fra bratberg greit eller bør man satse på noe annet. Tenkte at de var bra i og med at begge kjeler er termostatstyrt!

Villabryggeriet funker fint det. Jeg brygger på det nå, og har gjort det i ca 9 måneder. Greit å komme i gang med. Men hvis jeg skulle kjøpt utstyr nå så tror jeg at jeg hadde kjøpt ett par store kjeler og induksjonsplater. Hadde vel gjort omtrent som torvald beskriver i tråden som heter "kjøpe beer brew 30"

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Villa bryggeriet er et greit alternativ. Jeg og naboene gikk sammen og kjøpte et slikt, og det har fungert greit. hadde vi brukt litt lenger tid på å vurdere hva vi skulle investere i, hadde vi nok gjort et annet valg. Det går veldig godt ann å lage greie Batch størrelser, men oppsettet slik det er fremstilt er ikke så effektivt. Hadde jeg kunne velge på nytt, ville jeg ha gått for en speidel.

hehe, begger skriver "hadde heller gått for noe annet"...
Ikke akkurat tidenes anbefaling, tror jeg ville investert pengene mine andre steder, Roar ;)

Hvis du har prøvd å brygge før og liker det ville jeg gått for en ordentlig investering med en gang (speidel, gryte+kjøleboks etc). Blir man hekta begynner man fort å investere i masse utstyr uansett, så da er det like greit å ikke kjøpe noe du har lyst å bytte ut med en gang...

Hvis du skal teste ville jeg gått for en stor kjele og testa litt ekstrakt først :)

Når dere sier "spidel" da er jeg ikke helt med. Jeg er det man kaller sylfersk og er ikke inne i begreper og stammespråket!
kan jeg forstå det sånn at det er bedre med rustfrie store kjeler med tappekraner, med silkorg for så og bruke plater?
Og er det noen som leverer ferdige "kjølebokser" med den manifoilen i bunnen?

Villabryggeriet er helt greit, og jeg har laget mange gode øl på det (har blitt noen dårlige også, men det kan jeg ikke laste utstyret for).

Man kan alltid ønske seg noe bedre, og man kan alltid få noe billigere.

Har beskrevet litt om hvordan jeg brygger på dette utstyret her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8350.msg77043.html#msg77043

Noen bilder av galskapen finnes i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7704.msg69904.html#msg69904

Man kan lage godt øl med enkelt utstyr, og dårlig øl på avansert og dyrt utstyr. Det er bryggeren det kommer an på, ikke utstyret.

Uansett hvilket utstyr du velger å bruke, kan du regne med å bli oppslukt av en spennende hobby, og å få både oppturer og nedturer når du smaker på det ferdige resultatet.

Hvordan kommer vannet som står under silbunnen i kontakt med malten? Man må jo la silbunnen sitte høyere en uttappingskranen? Er det greit og blir det blandet nok ved å røre i mesken?
Og er det lurt å lage til en overisslings patent i toppen av kjelen?

Etter å ha brygga mer på villabryggeriet mitt, så er jeg egentlig ganske fornøyd. Det eneste jeg kunne ønske meg er en større kokekjele så jeg slipper å koke i to kjeler, og slipper å vente med å koke til jeg har fått vaska meskekjelen. Termostaten er faktisk veldig nøyaktig, i motsetning til andre ferdigløsninger ...;-)

Så jeg er egentlig ganske fornøyd :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Tilbake
Topp