Villhumle som egner seg til ølbrygging

Vladimir

Norbrygg-medlem
Sjøl om jeg ikke har erfaring med humledyrkning, har jeg begynt å tenke på å prøve meg på et hjumleprosjekt. Tanken er å prøve å plante noen landsorter å se om det fins noe som kan brukes til ølbrygging. Jeg klarer ikke å finne noen resultater fra NIBIO prosjektet med villhumle og det ser ut at hele greia er glemt.
Jeg har allerede sikret med rhizom fra Miguel her på forumet (villhumle fra Hamar område).
Har noen av dere prøvd seg på noe slikt? Har noen av dere fått til et godt øl brygget med villhumle?

For eksampel skriverI Eyvind I denne tråden om veldig gode resultater med humle fra en gård i Telemark
Villhumle og bruk av den..?

Jeg forstår godt at dette ikke blir enkelt og jeg vet at mange har veldig dårlige erfaringer med villhumle. Men hvor kult hadde det vært å ha egen humle. Noe spesielt du ikke får kjøpt i butikken. Det er vel verdt å prøve...
 
I dag tok jeg med hundene mine på tur langs elvene Fura og Svartelva v/Ilseng. Her skulle det visst vokse mye villhumle.

Vi klarte å finne utrolig mange planter. Hele området er nesten som en vill-humle hage. Jeg tok med meg hjem kongler fra 7 forskjellige planter. Vi fant mye mer enn det, men humla var ikke alltid lett tilgjengelig. Noen ganger vokste konglene veldig høyt oppe og jeg hadde ikke lyst til å skade plantene...

Hjemme samla jeg konglene og lagde te av dem.
YIAC0503.JPG
YIAC0505.JPG

Nå sitter jeg og venter. Jeg skal skrive mer når jeg har smakt på teen. Men en ting er helt åpenbar - plantene som vokser ved siden av hverandre kan ha forskjellige egenskaper. Jeg har allerede valgt en favoritt, kun pga. aromaen.
 
Det er basically samme humlesort som du fikk av meg. Men noen variasjoner vil du finne fra plante til plante, f.eks kan et være litt mer næring av en type bare fem meter fra en annen plante. Ellers går det ofte på modenhet når typene er så like og vokser så nært.
 
Det er basically samme humlesort som du fikk av meg. Men noen variasjoner vil du finne fra plante til plante, f.eks kan et være litt mer næring av en type bare fem meter fra en annen plante. Ellers går det ofte på modenhet når typene er så like og vokser så nært.
Jeg har ikke testet humla jeg har fått fra deg enda. Konglene trenger fortsatt litt tid. Veldig spennende:).
 
Nå har jeg smakt på teen. Det ble dessverre ingen suksess. Det lukta/smakte hvitløk av alle humlene. Den ene humla jeg likte i begynnelsen hadde en fin fruktig aroma. Dessverre kom hvitløken frem ganske tydelig etter en stund.
Vi hadde ihvertfall en bra tur.

Det er basically samme humlesort som du fikk av meg. Men noen variasjoner vil du finne fra plante til plante, f.eks kan et være litt mer næring av en type bare fem meter fra en annen plante. Ellers går det ofte på modenhet når typene er så like og vokser så nært.
Jeg tror ikke at alle disse humleplantene er like. Noen av konglene jeg tok med meg hjem var store og avlange, mens noen var små og runde. De avlange hadde mer bitterhet og sterkere smak/aroma.
 
Jeg tror det har mye å si på vekstvilkår og. Det at de smakte løk, kanskje du tok de for sent? Når de går over tiden så får du løk iallefall.

@Vladimir
 
Jeg tror det har mye å si på vekstvilkår og. Det at de smakte løk, kanskje du tok de for sent? Når de går over tiden så får du løk iallefall.

@Vladimir
Jeg tror jeg plukka noen av konglene litt for tidlig. Noen av de var fortsatt grønne, som ifølge teorien er tidlig.
Ganske fin smak av hvitløk var det på alle ihvertfall:)
 
Jeg tror jeg plukka noen av konglene litt for tidlig. Noen av de var fortsatt grønne, som ifølge teorien er tidlig.
Ganske fin smak av hvitløk var det på alle ihvertfall:)
Hehe! Kanskje det er en hvitløkshumle da. Jeg har egentlig aldri testet selv, går og gnir de mellom fingrene utover sesongen iallefall og har bare merket løk sent på høste.
 
Hehe! Kanskje det er en hvitløkshumle da. Jeg har egentlig aldri testet selv, går og gnir de mellom fingrene utover sesongen iallefall og har bare merket løk sent på høste.
Har nettopp plukka en kongle fra humla jeg hadde fått fra deg. Enda mer hvitløk en på Ilseng-humla:D. Men jeg får vente litt å lage te når konglene er modne...
 
Har nettopp plukka en kongle fra humla jeg hadde fått fra deg. Enda mer hvitløk en på Ilseng-humla:D. Men jeg får vente litt å lage te når konglene er modne...
Hvis du har løk nå, så blir det bare mer løk egentlig. Det som kunne vært interessant er å vite om man kan gjøre noe med løken med gjødsling.
 
Enda et forsøk med villhumle. Testa noen humlekongler fra hagen til naboen her i bygda. Humleplantene hans er av ukjent opprinelse. Veldig fine og store kongler. Humleteen likna dessverre altfor mye på Ilseng-humla jeg plukka forrige uke - krydder og hvitløk. Det ser ut det vokser mye løk-humle her på Hedmarken altså:).
 
Enda et forsøk med villhumle. Testa noen humlekongler fra hagen til naboen her i bygda. Humleplantene hans er av ukjent opprinelse. Veldig fine og store kongler. Humleteen likna dessverre altfor mye på Ilseng-humla jeg plukka forrige uke - krydder og hvitløk. Det ser ut det vokser mye løk-humle her på Hedmarken altså:).
Som vikingene sa det: Alu, alu, laukar!
 
Tilbake
Topp