Vindruer

Har av en eller underlig grunn kommet på at det er en god ide å dyrke druer på nordvestlandet.
Jeg har nå 9stk druer av russisk og ukrainsk opprinnelse som skal teste om de klarer å overleve en vinter ute og i tilegg gi meg druer neste september.
Flere som har prøvd?
 
Min far har hatt to-tre sortar i årasvis. Har vore relativt gunstig klima ved sognefjorden bortsett frå siste to somarane.
Har ikkje vore problem med overvintringa men det er ikkje kvart år druene rekk å bli modne. Det kan sikkert manipulerast litt med plasttak i sessongen ala bringebærtunell.
Veit ikkje kva sortar han har men det kan eg finne ut.
 
Jeg har en kompis som har dyrket 50 ranker, tror han har hatt middels bra suksess med de. Det er i Rogaland riktignok. Et steinkast fra Golfstrømmen :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har noen drueplanter på hytta, plantet for et par år siden. Bilde fra ifjor høst.
 

Vedlegg

  • Solaris.JPG
    Solaris.JPG
    639,1 KB · Sett: 278
Smakte på noen druer hos Plantasjen.....de var jævlig sur.....minstejenta på 2 1/2  likte de...påstod hun.....
 
Espen Unnvik skrev:
Smakte på noen druer hos Plantasjen.....de var jævlig sur.....minstejenta på 2 1/2  likte de...påstod hun.....

Vindruer skal vel være ganske sure? Uansett, moro om noen får til dette. Vi har noen spredte vinbusker på hytta til svigers, rester etter ballastjord fra seilskutenes dager. Ikke nok til å brygge noe av dessverre.
 
Eduard skrev:
ErlendSO her på forumet har visst erfaring med dyrking av bananer og palmer i Vest Norge, kanskje han har tips?  :)

Ikke noe problem å få vindruer til å overleve de tåler flere minusgrader; Problemet er mangelen på varme om sommeren som gir "sure" druer. En løsning er å dyrke de i en polytunell og legge mørk stein på bakken rundt røttene.

Her er et par bilder av banan-plantene og palmene i Bergen for noen år siden!
 

Vedlegg

  • erlmusaqe0eh0.jpg
    111,7 KB · Sett: 200
  • palm.JPG
    palm.JPG
    73,6 KB · Sett: 199
Tilbake
Topp