Jeg er med på det med at «fruktig» er en av vinkarakterene. Men for meg blir fruktig en balanse mellom surt og søtt som jeg ikke finner i den nevnte ølstilen. Selv i portvin og madeira er søtheten og alkoholen balansert mot syra i druen. I den nevnte ølen er det bitterheten som er motvekten og det synes jeg gir en helt annen smaksopplevelse enn vin. I syrlige/sure øl derimot blir balansen mere vinaktig for meg.
Jeg er enig i at syrlighet er avgjørende for smaksopplevelsen i vin og balansen som forbindes med vin, men det er ikke det som menes her.
Begrepsbruken kan fort bli litt forvirrende, spesielt med tanke på at mye av ordforrådet vi bruker om øl har opprinnelse fra BJCP og andre engelsspråklige kilder, og oversettelsene varierer litt. La oss derfor få på plass noen begreper:
Norsk: Lukt, aroma
Engelsk: Aroma
Beskriver det du kjenner nå du lukter på noe kun ved å bruke nesa, uten å ha noe av ølet i munnen.
Norsk: Grunnsmak
Engelsk: Taste
Beskriver grunnsmakene søtt, salt, surt, bittert og umami. Kjennes kun på tunga
Norsk: Smak
Engelsk: Flavour
Alt du oppfatter når du har ølet i munnen. Mesteparten av dette oppfattes av luktesansen, som er tett knyttet til munnen. Vil oppleves forskjellig fra aroma, selv om det er samme sanseapparatet.
Kombinert med munnfølelse og andre sanseinntrykk utgjør dette vår opplevelse av et øl (eller en vin). Vinøst brukes ikke om grunnsmak (eng: taste) og balanse, men om aroma (eng: aroma) og smak (eng: flavour). Syrlighet er altså frikoblet fra dette. Det kan være naturlig å sammenligne med sitrus, som vi kjenner som fra humler som amarillo og citra. Da er det snakk om aromaemner som vi forbinder med citrusfrukter, og som vi kjenner i aroma og smak, men uten at vi får grunnsmaken syrlighet.
Litt forenklet betyr altså vinøst "lukt" av vin, men ikke "balanse" som vin.