Vinskap

SturlaP

Norbrygg-medlem
Hei!

Mens planleggingen av neste batch er godt i gang begynner hjernen også å tenke på hva man skal lage etter det igjen. Kunne godt tenkt meg å prøve meg på en lager/pilsner type. Er da avhengig av kjølemuligheter og har sett flere nevne et Samsung vinskap. Nå ser det ut som om dette har gått ut av produksjon, kan i hvert fall ikke finne det i noen butikker på nettet.
Finnes jo mange vinskap som passer størrelsesmessig men vanskelig å finne noen som går så lavt som 4 grader eller mindre.
Noen tips? Gjerne ikke alt for dyrt da dette jo skal selges inn også overfor familiens kvinnelige overhode.

Ville fortere kjøpt et brukt kjøleskap eller fryser, det fins flere tråder om slikt på forumet.
Vinskap er både dyre og, i min erfaring, noe upålitelige (men jeg kan ha hatt uflaks).

Ville fortere kjøpt et brukt kjøleskap eller fryser, det fins flere tråder om slikt på forumet.
Vinskap er både dyre og, i min erfaring, noe upålitelige (men jeg kan ha hatt uflaks).
Du trår til igjen Håvard!
Har tenkt på brukt kjøleskap men nettopp det at det er så mange tråder om det har gjort meg mer forvirret en klok. Virker komplisert med hvordan man får skikkelig temperaturkontrol.

Har tenkt på brukt kjøleskap men nettopp det at det er så mange tråder om det har gjort meg mer forvirret en klok. Virker komplisert med hvordan man får skikkelig temperaturkontrol.
De fleste setter opp en temperatur-kontroll-enhet, uten at jeg vet for mye om dette da jeg ikke har det selv.
Dette er en populær modell: http://bryggeland.no/temperatur-kontroller-stc-1000.html, og det fins svære tråder om hvordan dette kan brukes også.

Den absolutt letteste metoden er en UT-200 og et kjøleskap. Det er omtrent plug n play(må stille inn temp). Ellers er det jo STC-1000 de fleste her inne bruker. Det krever en stor koblingsboks, ledning og 2 stikkontakter samt litt kobling. Men det finner du uendelig mange guider om rundt på forumet.

Takker for svar!
Tror jeg satser på UT-200 i første omgang, STC-1000 ser litt for omfattende ut og er vel strengt tatt ikke noe man har lov å koble selv.

Kjøp UT-200! Så lenge noe skal stå koblet til 24/7 så bør det være skikkelige saker. UT-200 er et ferdig produkt og er latterlig enkelt å bruke. Da slipper du reodorløsninger slik som STC1000 stort sett blir hjemme hos folk her. Jeg sover bedre om natten med UT-200 enn STC-1000 koblet til.

Kjøp UT-200! Så lenge noe skal stå koblet til 24/7 så bør det være skikkelige saker. UT-200 er et ferdig produkt og er latterlig enkelt å bruke. Da slipper du reodorløsninger slik som STC1000 stort sett blir hjemme hos folk her. Jeg sover bedre om natten med UT-200 enn STC-1000 koblet til.
Will do!
Funker dette på alle kjøleskap? Noen pilsnertyper skal jo ha temperaturer ned i 1-2 grader.

Will do!
Funker dette på alle kjøleskap? Noen pilsnertyper skal jo ha temperaturer ned i 1-2 grader.

Nyere kjøleskap har en del alarmer og drit som må kobles ut dersom du ikke vil ha masse hyl og bråk. Men den funker på hva som helst som går på 230v. Den store forskjellen på UT-200 og STC-1000 er at STC har muligheten til å kontrollere 2 kurser. Så du kan styre både et kjøleskap og en varmekilde. Men er du som meg og har skapet i et rom som alltid vil være varmere enn det du vil gjære øl i så er UT-200 perfekt.

Nyere kjøleskap har en del alarmer og drit som må kobles ut dersom du ikke vil ha masse hyl og bråk. Men den funker på hva som helst som går på 230v. Den store forskjellen på UT-200 og STC-1000 er at STC har muligheten til å kontrollere 2 kurser. Så du kan styre både et kjøleskap og en varmekilde. Men er du som meg og har skapet i et rom som alltid vil være varmere enn det du vil gjære øl i så er UT-200 perfekt.
Glimrende! Da blir det å tråle Finn.no for et brukanes skap. Takk for hjelpen!

Men om termostaten på kjøleskapet har 2 grader på laveste innstilling vil det jo aldri bli kaldere enn det, da må jo kjøleskapet modifiseres.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg har et helt vanlig kjøleskap med STC-1000. Hvis jeg har et fullt gjæringskar i det får jeg klemt det ned mot 0. Virker som om jeg får det kaldere med mye væske i enn når det er tomt, uten at jeg føler meg sikker på fysikken der... Jeg har sensoren under bøtta, kjøleskapets termostat måler kanskje luft? Mulig det er noe der.

Tilbake
Topp