Hallstein
Norbrygg-medlem
Hei alle sammen!
Har nylig skaffet meg en fermzilla og har tenkt å gå i gang med trykkfermentering for første gang.
Er på ingen måte en nybegynner innen ølbrygging og har holdt på i over 10 år. Så er godt kjent med det meste innenfor ølbryggingsprosessen. Ved atmosfærisk trykk, vel og merke....
Jeg sliter dog litt med å finne noen særlig gode kilder når det kommer til trykkfermentering. Finner mange artikler, enkelteksperimenter, personlige anekdoter/erfaringer og liknende for trykkfermentering men mange virker som at de er ment for den absolutte nybegynner og gir lite pekepinner på hvordan man bør gjøre ting for å optimalisere prosessen. Noen kilder er motsigende, og gir meg ingen god pekepinn på hva som er "best practice".
Jeg føler i alle fall at jeg sitter igjen med fler spørsmål enn svar når jeg har lest de fleste artikler som kommer opp i et enkelt google-søk.
Noen av de tingene jeg lurer på er blant annet:
Har nylig skaffet meg en fermzilla og har tenkt å gå i gang med trykkfermentering for første gang.
Er på ingen måte en nybegynner innen ølbrygging og har holdt på i over 10 år. Så er godt kjent med det meste innenfor ølbryggingsprosessen. Ved atmosfærisk trykk, vel og merke....
Jeg sliter dog litt med å finne noen særlig gode kilder når det kommer til trykkfermentering. Finner mange artikler, enkelteksperimenter, personlige anekdoter/erfaringer og liknende for trykkfermentering men mange virker som at de er ment for den absolutte nybegynner og gir lite pekepinner på hvordan man bør gjøre ting for å optimalisere prosessen. Noen kilder er motsigende, og gir meg ingen god pekepinn på hva som er "best practice".
Jeg føler i alle fall at jeg sitter igjen med fler spørsmål enn svar når jeg har lest de fleste artikler som kommer opp i et enkelt google-søk.
Noen av de tingene jeg lurer på er blant annet:
- Når skal man trykksette tanken, og hvordan påvirker dette fermenteringsprosessen? Noen trykksetter ved pitching, andre lar fermenteringen ta seg av trykksettingen, og noen trykksetter helt mot slutten av fermenteringen ser jeg. Hvordan påvirker variasjoner i praksis her smak og endelig resultat? I "Yeast" av White og Zainaheff kan man lese at "(...) even if the pressure does not reach fatal levels (red: for gjæra), elevated CO2 pressure may decrease yeast growth, lower ester production and increase diacetyl and acetaldehyde production" (side 87). Betyr dette at folk som trykksetter ved pitching bør overpitche for å kompensere for treg vekstfase?
- Hvordan påvirker varm, trykksatt gjæring av lagerøl pitcherate? Skal man pitche som man vanligvis pitcher lagergjær som skal fermenteres kaldt, eller kan man pitche som om man skal fermentere ale varmt?
- Hvilket trykk skal man trykksette/spunde ved? Hvordan påvirker dette gjærhelse og endelig resultat? Hva vil forskjellen være med gjæring på 0.8 bar og 2 bar eksempelvis?