Vlp007 i pilsner?

Hei godtfolk!
Jeg er en nybakt øl brygger, full av spørsmål og pågangsmot.
Jeg skal egentlig lage en pils i morgen, men etter å ha målt temperaturen i kjelleren som jeg trodde var kald, til hele 15 grader så skjønner jeg at jeg ikke kan bruke den gjæren som fulgte med kittet. I går laget jeg en gjær starter med Vlp007, til et annet øl. Men hva skjer hvis jeg bruker denne i det pils kittet jeg har? Kan det bli noe drikkelig øl av det? Eller så har jeg en pose med us-05 gjær, burde jeg heller bruke den?
 
Av alternativene dine ville jeg gått for us-05, den takler temperaturen. Når du får igang stormgjæring vil også tempen stige til opp mot 17-19gr. Så problemet er egentlig det som skjer når stormgjæring er over og tempen synker, det er uheldig og kan gi noen usmaker i ferdig produkt
 
Mangrove Jack jar vel en lagergjær (M54) som funker greit på ale temp (18-20), dersom du kan stikke innom en bryggesjappe eller får tak i av venner/kjente,
 
Jeg ville tro w34/70 også gir et greit resultat, om du har muligheten til å handle inn. Det er jo en veldig god gjær, som gir et reint og fint resultat, og den er kjent for å tåle litt høyere temperaturer.

Ellers er WLP029 det beste alternativet av ale-gjærene, etter min mening.

Det som uansett er viktig her, er at du starter lavt, dvs. at du bør kjøle ned vørteren til en grad under temperaturen i rommet ditt. Har du en romtemperatur på 15, og tilsetter gjæren i en vørter som holder 14, så kan du får en rolig og fin gjæringsprosess der temperaturen i ølet ikke stiger så mye over romtemperaturen. Men da er det viktig at du tilsetter nok/rikelig med gjær i toppform,og at den får godt med oksygen. Dette vil gi minimalt med fusel, og når ikke gjæren trenger å formere seg opp så mange ganger, er den i fin form til å "rydde opp" etter at hovedgjæringen er over.

Kanskje er tørrgjær best hvis du ikke kan tilføre rein oksygen, men godt med gjær fra starter burde funke fint. Husk gjærnæring i starteren.
 
Sist redigert:
Det vil sikkert bli et godt øl med 007,men jeg ville brukt posen med us-05. Du vil få et "renere" øl. Jeg har brukt 05 isteden for wlp029(kølsch), å det ble et helt greit øl, dog noe pregløst/kjedelig.
 
Takk for raske svar folkens :)
Jeg får ikke kjøpt noe ny gjær i dag, så prøver meg på denne 007 gjæren som jeg har forbredt. Men setter den til gjæring i et rom som holder ca 19 grader.
Regner ikke med dette skal bli noen smaks opplevelse, men det kan vel bli et lettdrikkelig øl for familie og venner som er på besøk å ikke er så glad i IPA og pale ale som jeg lager mest av fortiden?
Så får jeg heller vente til vinteren med å lage pils, er jo kaldere i kjelleren da regner jeg med.
Jeg skriver hvertfall en oppdatering her når jeg har fått smakt på varen om en stund :) Kan jo være greit for andre å høre om det blei helt jævlig eller om det fungerer.
 
Takk for raske svar folkens :)
Jeg får ikke kjøpt noe ny gjær i dag, så prøver meg på denne 007 gjæren som jeg har forbredt. Men setter den til gjæring i et rom som holder ca 19 grader.
Regner ikke med dette skal bli noen smaks opplevelse, men det kan vel bli et lettdrikkelig øl for familie og venner som er på besøk å ikke er så glad i IPA og pale ale som jeg lager mest av fortiden?
Så får jeg heller vente til vinteren med å lage pils, er jo kaldere i kjelleren da regner jeg med.
Jeg skriver hvertfall en oppdatering her når jeg har fått smakt på varen om en stund :) Kan jo være greit for andre å høre om det blei helt jævlig eller om det fungerer.

Pitch litt lavt, 18 grader, så er det mindre sjanse for at den tar av og driver temperaturen i dunken for høyt.

Dette blir sikkert riktig godt, en slags Cream Ale. Det er et øl som fyller akkurat den rollen som du antyder at ølet ditt vil få:).
 
Har selv kjøpt inn WLP007 for å teste den i en "pils"..spennende å høre hvordan det går med din..
Skulle egentlig prøve med 002 men den var butikken tom for så det ble 007..
 
Hvorfor er det kølsch man snakker om?. Dette blir en slags bitter brygget på feil malt og humle. Hvis man ikke har god nok kontroll på gjæringen kan man selvfølgelig brygge kølsch. Men man kan også brygge bitter. Det er et etter min mening svært godt øl. Og det er også den øltypen ved siden av APA som er desidert lettest å brygge. WLP 007 er en gjær som passer godt til bitter, den er ikke så god som wlp 002 men god. Når man brygger med wlp 007 bør man etter min mening meske noe høyt 67-69 grader ellers blir ølet lett for tynt.

Hvis man liker engelske estere så bør man underpitsche ganske mye. Setter man til nok gjær og gjærer kjølig er karakteren av WLP 007 ganske svak til å være britisk. Så vidt jeg vet var denne en gang regnet for å være husgjæren til Nøgne Ø. Sørg også for å ha tilstrekkelig rom mellom lokk og øl i gjæringstanken eller bruk blow off tube.

mvh
Bårdd
 
Hei godtfolk!
Jeg er en nybakt øl brygger, full av spørsmål og pågangsmot.
Jeg skal egentlig lage en pils i morgen, men etter å ha målt temperaturen i kjelleren som jeg trodde var kald, til hele 15 grader så skjønner jeg at jeg ikke kan bruke den gjæren som fulgte med kittet. I går laget jeg en gjær starter med Vlp007, til et annet øl. Men hva skjer hvis jeg bruker denne i det pils kittet jeg har? Kan det bli noe drikkelig øl av det? Eller så har jeg en pose med us-05 gjær, burde jeg heller bruke den?
Kanskje du skal bruke undergjæra og lage Steam Beer
 
Nå har det gått 13 dager siden jeg flasket dette eksperimentet, tok en smak nå. Selv om den skal jo stå kaldt 1 uke til... Jeg må si meg svært fornøyd altså! Den var fint karbonert og smakte relativt likt en pils synes nå jeg hvertfall. Det skal legges til at jeg er ikke noen "øl kjenner". Men ved siden av en hamburger gikk den flaska ned rimelig kjapt ned:)
Selv liker jeg best mer humlete øl, men mange liker jo mer beskjedene saker.
Så Vlp007 i pils sett kan virkelig anbefales :)
Sikkert noen som blir mektig forbannet av å høre det men.....
 
Nå har det gått 13 dager siden jeg flasket dette eksperimentet, tok en smak nå. Selv om den skal jo stå kaldt 1 uke til... Jeg må si meg svært fornøyd altså! Den var fint karbonert og smakte relativt likt en pils synes nå jeg hvertfall. Det skal legges til at jeg er ikke noen "øl kjenner". Men ved siden av en hamburger gikk den flaska ned rimelig kjapt ned:)
Selv liker jeg best mer humlete øl, men mange liker jo mer beskjedene saker.
Så Vlp007 i pils sett kan virkelig anbefales :)
Sikkert noen som blir mektig forbannet av å høre det men.....
Ikke no galt i å gjøre det du har gjort, sikkert godt øl, men ikke kall det for en pils. Pils defineres blant annet ut fra hvilken gjær du har brukt (lagergjær).
 
Jeg tviler veldig sterkt på at det kan anbefales hvis du vil ha en pils som skal være typeriktig. Ei heller kan du kalle en 007 "pils" for en lager, eller pils i det hele tatt. Men som et godt øl, tviler jeg ikke på at det kan anbefales :)
 
Jeg har brukt 007 en Rauchbier og kan ikke klage på resultatet, men det blir kanskje no annet
 
Hvis man ikke har mulighet til å gjære så kaldt som man skal gjære en lager. Noe mange ikke har. Og samtidig vil ha et mildt, lettdrikkelig øl å servere folk som ikke er glad i humlete øl. Så kan dette virkelig anbefales.
Hvis man er hipster, og super opptatt av å gjøre ting helt etter boka og som alle andre gjør. Så er det sikkert best å drite i å prøve dette.....
Jeg er hvertfall fornøyd :) Kommer til å gjøre det igjen æv.
 
Jeg har brukt 007 en Rauchbier og kan ikke klage på resultatet, men det blir kanskje no annet

Hos meg så skjærer det litt i ørene. Jeg tviler ikke på at det er godt, men jeg er mer tradisjonell og tenker typeriktighet. Det er lettere å designe et øl som bryter grenser, hvis man vet hvilke grenser som er å bryte, tenker jeg. Hvis det fortsatt skal være innenfor samme typen.
 
Hvis man ikke har mulighet til å gjære så kaldt som man skal gjære en lager. Noe mange ikke har. Og samtidig vil ha et mildt, lettdrikkelig øl å servere folk som ikke er glad i humlete øl. Så kan dette virkelig anbefales.
Hvis man er hipster, og super opptatt av å gjøre ting helt etter boka og som alle andre gjør. Så er det sikkert best å drite i å prøve dette.....
Jeg er hvertfall fornøyd :) Kommer til å gjøre det igjen æv.

Jeg tror nok ikke noen her vil argumentere mot deg egentlig, selv om du fikk litt med en gang :) Brygg det du liker, du har jo ikke kalt det for en pils heller, bare sagt at du selv synes det ligner.
 
Hvis man ikke har mulighet til å gjære så kaldt som man skal gjære en lager. Noe mange ikke har. Og samtidig vil ha et mildt, lettdrikkelig øl å servere folk som ikke er glad i humlete øl. Så kan dette virkelig anbefales.
Hvis man er hipster, og super opptatt av å gjøre ting helt etter boka og som alle andre gjør. Så er det sikkert best å drite i å prøve dette.....
Jeg er hvertfall fornøyd :) Kommer til å gjøre det igjen æv.
Tror du misforstår. Ingen som kritiserer ølet eller prosedyren din. Når man holder på med et felt (feks. ølbrygging) er det greit/viktig å ha felles begreper når man skal snakke sammen. Man KAN kalle en stout for en IPA eller kalle gjær for malt, men da "melder man seg ut" av fellesskapet og umuliggjør diskusjon og kunnskapsutveksling. Vi "pirker" bare i din bruk av ordet "pils". Hipster? Nei.
 
Tilbake
Topp