Med en måling på 1.024 nå så virker ting ganske normalt spør du meg. Gjæren din jobber nok litt tregere enn vanlig, men det er heller ikke så rart når du hadde noe lite gjær. Uansett ikke noe stort problem. OG på 1.052 er ikke for høyt for weizen, men litt høyt for det kit'et der som skal gi 4.5% alkohol. Når jeg brygger weizen ligger jeg normalt på ca 1.052 med en FG på 1.012 som gir ca 5.3% alkohol. Jeg synes det funker bedre enn en tynnere 4.5% variant. Du får vel knapt nok kjøpt en Bavarian weizen på under 5%, og under 4.9% er det ikke lenger weizen i følge Norbryggs typedefinisjon (satt på spissen):
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,261.0.html
J. Weizen/weissbier (sydtysk type)
OG FG vol.% IBU EBC
1.046-56 1.008-16 4,9-5,6 10-15 8-16 Ølet brygges med minst 50% maltet hvete og små humlemengder.
B/A: Aromaen er tydelig fruktig og fenolisk. Den fenoliske karakteren beskrives ofte som kryddernellik- eller muskatliknende, også et vaniljepreg eller til og med røykaktig. Bananliknende estere forekommer ofte. Ingen diacetyl.
F/U: Ganske lys strågul i fargen. Kan være klar (kristallweizen, filtrert) eller uklar av gjær (hefe-weizen, ufiltrert).
S: Ølet er godt utgjæret. Banansmak forekommer ofte. Gjærrester er vanlig og gir ølet en mektigere smak. Hvetemalten gir en myk og kornaktig smak. Ingen diacetyl.
F: Den relativt høye OG på vørteren og ganske høye alkoholstyrke gir ølet en middels til stor fylde. Høyt kullsyreinnhold.
Eks: Erdinger Kristallklar, Erdinger Hefe Weisse, Weihenstephaner Hefe.
Vørter som gjærer smaker ikke som ferdig øl uansett om ting går bra eller dårlig. Etter min erfaring skjer det utrolig mye fra man flasker ølet til det er ferdig karbonert. Da kan både usmaker og rare dufter ha forsvunnet og ting smaker godt. At det smaker litt syrlig er ikke uvanlig, men det er vanskelig for meg å si hvor syrlig ditt øl smaker
Jeg ville hvert fall ikke ofret mere energi på det med at lokket suges ned osv. Det må bare være måten gjæringskaret ditt er utformet. Jeg mistenker også at karet ditt ikke er helt tett, for lokket burde heller presses oppover og det ER aktivitet der, så det produseres CO2 som tydeligvis ikke bobler ut gjennom gjærlåsen.
Jeg ville slappet helt av, la det stå en uke til og ta en ny SG måling før du flasker.
RDWHAHB :biersmile: