Vond egg-aktig lukt fra gjæringskar - infeksjon?

Hoisann, nå har dette brygget utviklet seg i nok en rar retning. Gjæringen har gått sin trege gang siden jeg satte batchen og har (ut fra min spinkle erfaring) fremdeles ikke begynt å stormgjære. Derimot har den nå stoppet helt opp (før i dag var det sakte og svak, men jevn popping i gjærlåsen). Nå er det helt dødt og lokket på gjærlåsen ligger ikke lenger og "dupper" halvveis nede i vannet - det har blitt sugd ned mot bunn av gjærlåsen. Altså, akkurat som om det er undertrykk i gjæringskaret som suger lokket på gjæringslåsen nedover - det motsatte av hva man skulle tro at burde skje i gjæringskaret?!

Noen som har vært borti dette tidligere? :attevar:
 
Hvis gjæringen stopper opp (ikke mere CO2 presses ut) og du har fått et aldri så lite temperaturfall kan væsken minke noe i volum og du kan oppleve at gjærlåsen suges inn. Har hendt meg også. Da vet du hvert fall at gjæringsbøtta di er tett. Laget du starter med gjæren? Jeg har brygget en god del weizen med 3068 og aldri opplevd lignende. Det bobler og herjer vesentlig mer brutalt og lenger enn hos deg! Dersom du ikke laget starter kan det være for lite gjær, og du får aldri en stormgjæring der krausen tyter ut av gjærlåsen. Da vil du få en mye roligere og jevnere gjæring, men det bør til gjengjeld ploppe lenge i gjærlåsen mens gjæren formerer seg og jobber. Var pakken med gjær steinhard når du helte den i vørteren?

Temperaturen din er OK, kanskje noe høy. 17 grader i karet er ideelt for denne gjæren. Hva var OG på vørteren? Hvis OG var riktig mistenker jeg at du har fått dårlig gjær, uten at jeg gir noen garanti for det  ;)

Har du fått tatt en måling av SG nå? Du kan bruke en desinfisert 50ml sprøyte kjøpt på apotek til å suge ut en prøve. Sprøyten er forresten steril i det den kommer ut av pakken.

Hold oss oppdatert videre, for weizen er kult, og etter min mening mye vanskeligere å brygge enn feks IPA da du ikke har noe humle til å skjule eventuelle feil bak  :biersmile:
 
Ah ok. Jeg prøvde også å ta opp lokket på gjærlåsen, altså slik at litt luft slapp inn, og satte på lokket igjen. Men i løpet av få sekunder ble den gradvis "sugd" tilbake igjen..

Jeg har ikke laget noen starter (vet ikke helt hva det er?) - det var kun en pose jeg skulle smekke til, la stå i 20 grad en stund, og deretter heller i maltekstrakten (dette var ekstraktbrygg). Så vidt jeg så passet mengden gjær til ekstrakten - det er jo litt "idiotsikkert" opplegg hvor jeg fikk en pose gjær til den ekstrakten jeg brygget (fra bryggselv).

Hmm tror du jeg bør ta karet ut av boden igjen (hvor det er ca. 20) og inn på et litt kaldere rom? OG skal jeg sjekke når jeg kommer hjem, men jeg husker at jeg stusset på at den var høy - mye høyere enn hva som var markert som "normalt" startpunkt på hydrometeret. Men her må jeg ta forbehold om at jeg gjorde noe galt ettersom det var mitt første forsøk på å måle OG.

Jeg kan ta en måling av SG når jeg kommer hjem og se hvordan det stemmer med OG.

Vanskeligere enn IPA var det i hvert fall! Selv om dette kun er ekstraktbrygging gikk jo IPA som en lek i forhold  :)
 
Starter er en måte å øke antall gjærceller på ved at man lager et "miniøl" som gjør at gjæren formerer seg. Det er også en måte å sikre seg at man har nok frisk gjær. Deretter tilfører man gjæren til vørteren man har brygget. Men det er noe du kommer til etter hvert  :) Uansett, det burde gå greit med 1 pakke flytende gjær uten starter også til 20L med OG på ca 1.045-1.050 regner jeg med.

Du trenger ikke å flytte på karet, det står fint. Det er i starten og under stormgjæringen at temperaturkontroll er viktigst, da temperaturen i ølet kan stige med flere grader i forhold til omgivelsene, men du har jo ikke hatt rare stormgjæringen så det går sikkert bra.

Tilførte du forresten oksygen til vørteren etter koking? Ristet dunken, rørte kraftig ol.? Og ble gjærpakken skikkelig oppblåst før du hadde den i vørteren?

Legg ut hvor mange liter vørter du hadde, samt OG og en SG måling nå. Disse tallene kan kanskje fortelle noe om hva som foregår :)
 
Aha, ja jeg regner med å avansere etter hvert! Må bare beherske ekstraktbrygging først  ;D

Jeg gjorde som jeg gjorde da jeg laget IPA: Helte oppi vørteren, kokende vann og kaldt vann. Deretter måtte jeg la det stå i tre timer fordi jeg ikke hadde lest at gjærpakken måtte ligge og godgjøre seg i tre timer. Før jeg helte oppi gjæren rørte jeg som en gal for å få luft oppi vørteren. Jeg holdt på en stund - ca. like lenge som sist batch tror jeg, og da funket det jo. Da jeg helte oppi gjæren sjekket jeg at temperaturen var ok (20 grader) og rørte bittelitt rundt bare for å blande gjæren med vørteren.

Og gjærpakken var skikkelig oppblåst ja, nesten sprekkeferdig  :yes:

Skal legge ut OG og SG etterpå!  :)
 
Ja, da har du jo både oksygen og frisk gjær. Da vil SG-målingen kanskje kunne fortelle om det er noe galt. Kanskje er alt vel for den del! Øl blir det nok uansett  :biersmile:
 
Ja håper jo det, men den har bare stått i noen få dager, med lite futt i gjærlåsen.. Så gudene vet hva slags brygg som er oppi der nå! :)
 
Du kan smake på prøven du tar, det kan være nyttig læring. Da kan du kunne avdekke rare ting. Lukt og smak, det kan fortelle mye ;) Smakte du på vørteren før du hadde oppi gjæren? I så fall har du et sammenligningsgrunnlag.
 
Hm nei det gjorde jeg ikke, men den luktet godt husker jeg i hvert fall :) Får ta meg en smaksprøver etterpå da, med munnskyllevann i umiddelbar nærhet :D
 
Ok, da har jeg vært nedi gjæringskaret med en hevert og fått ut noen dråper. SG var 1024, mens OG var 1052 da jeg startet (noe jeg stusset litt ved siden det virket litt høyt, men jeg vet ikke?).

Jeg har også smakt litt på sakene. Det lukter og ser ut som øl, men gjærlukten er kanskje litt mer prangende enn vanlig. Og det smaker ganske syrlig, men dette kan jo være selve vørteren og ikke ha noe med dette problemet å gjøre. Men "ferdig" øl smaker det ikke vil jeg påstå.. Så vidt jeg kan kjenne er i hvert fall svovellukten borte. Men jeg merker at jeg ikke er noen vinkjenner - det er litt vrient å beskrivelse lukten!

Men undertrykket består - jeg har jo nå fjernet korken og tatt ut litt vørter med hevert osv. Men femten sekunder etter at gjæringslås osv. er på plass igjen suges lokket på gjæringskaret ned mot karet igjen.  :jaha:
 
Med en måling på 1.024 nå så virker ting ganske normalt spør du meg. Gjæren din jobber nok litt tregere enn vanlig, men det er heller ikke så rart når du hadde noe lite gjær. Uansett ikke noe stort problem. OG på 1.052 er ikke for høyt for weizen, men litt høyt for det kit'et der som skal gi 4.5% alkohol. Når jeg brygger weizen ligger jeg normalt på ca 1.052 med en FG på 1.012 som gir ca 5.3% alkohol. Jeg synes det funker bedre enn en tynnere 4.5% variant. Du får vel knapt nok kjøpt en Bavarian weizen på under 5%, og under 4.9% er det ikke lenger weizen i følge Norbryggs typedefinisjon (satt på spissen):

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,261.0.html
J. Weizen/weissbier (sydtysk type)
OG          FG            vol.%        IBU          EBC
1.046-56  1.008-16  4,9-5,6    10-15        8-16 Ølet brygges med minst 50% maltet hvete og små humlemengder.
B/A: Aromaen er tydelig fruktig og fenolisk. Den fenoliske karakteren beskrives ofte som kryddernellik- eller muskatliknende, også et vaniljepreg eller til og med røykaktig. Bananliknende estere forekommer ofte. Ingen diacetyl.
F/U: Ganske lys strågul i fargen. Kan være klar (kristallweizen, filtrert) eller uklar av gjær (hefe-weizen, ufiltrert).
S: Ølet er godt utgjæret. Banansmak forekommer ofte. Gjærrester  er vanlig og gir ølet en mektigere smak. Hvetemalten gir en myk og kornaktig smak. Ingen diacetyl.
F: Den relativt høye OG på vørteren og ganske høye alkoholstyrke gir ølet en middels til stor fylde. Høyt kullsyreinnhold.
Eks: Erdinger Kristallklar, Erdinger Hefe Weisse, Weihenstephaner Hefe.


Vørter som gjærer smaker ikke som ferdig øl uansett om ting går bra eller dårlig. Etter min erfaring skjer det utrolig mye fra man flasker ølet til det er ferdig karbonert. Da kan både usmaker og rare dufter ha forsvunnet og ting smaker godt. At det smaker litt syrlig er ikke uvanlig, men det er vanskelig for meg å si hvor syrlig ditt øl smaker ;)

Jeg ville hvert fall ikke ofret mere energi på det med at lokket suges ned osv. Det må bare være måten gjæringskaret ditt er utformet. Jeg mistenker også at karet ditt ikke er helt tett, for lokket burde heller presses oppover og det ER aktivitet der, så det produseres CO2 som tydeligvis ikke bobler ut gjennom gjærlåsen.

Jeg ville slappet helt av, la det stå en uke til og ta en ny SG måling før du flasker.


RDWHAHB  :biersmile:
 
Tusen takk for utfyllende svar!!  ;D Ok bra hvis du ikke hoppet i stolen av verken OG eller SG, da var jeg kanskje ikke så på bærtur som jeg fryktet. Jeg skullle nok ha vært litt mer pirkete med om gjæren jeg fikk faktisk var nok til karet.. Artig med den typedefinisjonen, det er jo kjekt å ha mtp fremtidige batcher.

Ok da slår jeg meg til ro med dette foreløpig, selv om jeg lurer fælt på hvor CO2en eventuelt forsvinner ut, og hvor det ikke er tett. Men det kan jeg jo forske videre på. Jeg skal i hvertfall ta ny SG så jeg slipper eksplosjoner i kjelleren, men så slapp som denne gjæren har vært så spørs det vel om det skjer uansett  ;D

Tusen takk for god hjelp så langt!  :skitbra:
 
Da har jeg hatt ølen stående i litt over to uker og har målt SG som ligger et sted mellom 1016 og 1017. Sindre, du skrev at du lå på 1012 på FG, betyr det at jeg også bør la den drøye i noen dager til for å få lavere SG? Eller kan jeg flaske nå? Det er lite liv i gjæringskaret, men det har det jo forsåvidt vært hele veien..  :jaha:
 
Vanligvis når ølet har stått i to uker er det ferdig, men i ditt tilfelle er jeg litt usikker siden det virker som gjæra jobber litt tregt. Jeg ville tatt en ny måling i morgen. Dersom SG er den samme så kan du flaske selv om du er på 1.017. Det vil gi et svakere øl (ca 4,7%) med mye restsødme, men godt blir det uansett!  :skitbra: Jeg tror imidlertid aldri du kommer ned til 1.012, og vil tippe at du ikke kommer lavere enn 1.016/17 heller.
 
Ok, flotte greier, det høres ut som en bra plan. Den smakte forresten ikke veldig godt, men helt ok. Antar at mye kan skje når den står i flaskene og godgjør seg?!
 
Frykt ikke. Etter min erfaring smaker ikke øl godt i det det kommer ut av gjæringskaret. Det må flaskes, karboneres og lagres litt før det blir godt! Vent og smak på ølet etter 2 uker på flaske, og kjøl det skikkelig ned. Da blir smaken noe annet kan jeg love deg!
 
Da er SG testet på nytt, etter ca. tre dager etter at den lå på 1016/17. Nå lå den på 1016 eller kanskje litt i underkant. Hva skal man tro om det? At det fremdeles er noe gjæringsaktivitet og at jeg bør la den ligge til det er null aktivitet fra en dag til noen dager senere (før jeg flasker)?
 
Skulle ønske jeg hadde tatt  meg tid til å lese litt mer på forumet her. Har brygget i snart 3 måneder nå, alt har gått fint men da jeg skulle brygge batch#8 her i forrige uke så endte jeg opp med å helle hele 25-literbatchen i do. Var overbevist om at det var infisert da det luktet egg  i hele leiligheta etter bare 24 timers gjæring. Hadde brygget hveteøl med fermentis safale tørrgjær før og det luktet helt fint, denne gangen brukte jeg ferskgjær for første gang. En smule irriterende å innse at det sansynligvis ikke var noe galt med batchen, men men, lærerikt i alle fall  :bank2:
 
En lettelse å lese denne tråden. Lukter skikkelig promp i gjæringskapet. Der står den en Weiss og gjærer med WLP351. Begynte å bli bekymret, men da er det nok svovel det lukter.
Takk for deet!
 
Tilbake
Topp