Vørter og gjærstarter

Lurer kort og godt på om ferdig kokt vørter tar skade av å vente et døgn på gjærstarter.
Tenkte å starte opp et brygg ikveld, men har ikke fått mitt flytende gjær før idag.
Ser at flytende gjær er avhengig av gjærstarter, og at det tar minst et døgn.
 
Jeg tror ikke det blir så dårlig etter bare ett døgn, men jeg vil anbefale å koke opp og kjøle ned igjen for å ta knekken på bakterier og villgjær.

Nå vet jeg ikke hva slags brygg dette gjelder, men dersom du har tilgang til tørrgjær så kan det jo være et godt alternativ. Det er alltid greit å ha noen poser i bakhånd, akkurat i tilfeller som du her beskriver. ;)

Eller kanskje noen annen her på forumet fra Bergen har fersk gjær eller slurry til deg?  :brygging:
 
Bjørn Lantz skrev:
Lurer kort og godt på om ferdig kokt vørter tar skade av å vente et døgn på gjærstarter.
Tenkte å starte opp et brygg ikveld, men har ikke fått mitt flytende gjær før idag.
Ser at flytende gjær er avhengig av gjærstarter, og at det tar minst et døgn.
I Australia (og sikkert også andre steder) er de svært begeistret for 'No Chill'-metoden, som vel også kan være et alternativ i en slik situasjon. Angivelig kan vørter overleve mye lenger enn ett døgn dersom du følger prinsippene grundig.
 
Takk for svarene.
Tanken min er å koke alt, og helle hele vørteren i nøye rengjort/desinfisert bøtte med lukk på.
For så å tilsette gjæren dagen etter, når dette er klart. Har noe tørrgjær fra ølsett også, men kanskje like greit å vente på det "skikkelige gjæret".
Tanken min er at da er iallefall all vørteren i riktig temp.
Eneste motforestillingen er hvor vidt vørteren tar skade av å vente, selv om det er i beskyttet miljø.
Men forstår det sånn at det skal gå fint, takk  :)
 
En gang så hadde jeg vørter stående i en hel uke før jeg kokte det opp igjen, kjølte det ned og gjærsatt det. Det ble ikke så ille. Vørteren hadde stått beskyttet, og det hjalp nok. Men det sier seg selv at man helst bør unngå slike situasjoner dersom du vil holde mest mulig kontroll over hvordan ølet blir.

Gjær fra ølsett kan være greit, men det spørs hva slags ølsett det var. Gjæren som følger med Muntons og Coopers sine sett er generelt sett aktuelle, i motsetning til gjæren som følger med billigsettene.
 
Ja kan vel legge til at dette er gjæret fra et Muntons Connoisseurs, Wheat Beer, 1,8 kg
Det er også hveteøl jeg skal lage, men innen jeg fikk satt igang, hadde jeg kommet så langt i lesningen at det blir ren ekstraktbrygging  :biersmile:
Kan jo evt tilsette dette gjæret idag, og så tilsette ferdig starter med Wyeast 3638 Bavarian Wheat ACTIVATOR xl 125 ml imorgen
 
Hveteøl er vel ikke så veldig kritisk med tanke på gjærmengde, mener jeg har lest at noen faktisk underpitcher litt for å få frem en del estere. Hvor mange liter øl brygger du, hvilken OG og hvor gammel er pakken din med flytende gjær?
 
Jeg brukte en død pakke Nottingham da jeg brygget en fredag nå i vinter, og fikk ikke kjøpt frisk gjær før mandagen. Ølet ble ikke ødelagt av den grunn, skjønt det heller ikke ble så fantastisk godt (mest sannsynlig av andre grunner, men den døde Nottingham-gjæren kan også ha satt litt smak). Et døgn går helt sikkert greit. Kanskje det vil være lurt å unngå å oksygenere vørteren før du tilsetter gjæren -- jeg vil tro at oksygen skader omtrent like mye før gjæring som etter, men virketiden er vanligvis for kort til at det har noen betydning.

Ikke bruk to typer gjær. Det skader nok ikke, men gir heller ikke noen fordeler som er verdt de ekstra 70--80 kronene.
 
Ok, da går jeg for å beskytte vørteren til imorra.
Og imorgen oksygerer jeg vørteren og tilsetter starteren.
Vørteren vil stå på badet, hvor temp er jevn 20 grader. Kan evt skru ned litt.
Gjær fra ølsett går i søpla, evt bosset (som de/vi sier her i bergen)

Beant; Skal brygge 23 liter, med et sluttresultat rundt 20 liter. OG har jeg ikke enda, da jeg starter brygget ikveld.
 
Tilbake
Topp